شناسهٔ خبر: 25625512 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

دانشجویان روزه‌دار و آمادگی برای امتحانات پایان ترم

همزمانی روزهای پایانی سال تحصیلی با ماه مبارک رمضان به نوعی سبب کمرنگ شدن فعالیت دانشگاه‌ها در این روزها شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در روزهای پایانی ترم که همزمان با ماه مبارک رمضان است دانشگاه‌ها نیز به نوعی سکوت آخر فصل را شاهد هستند به طوریکه دانشجویان درگیر روزهای پایانی سال تحصیلی هستند و فعالیت چندانی در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

* دستورالعمل اصلاح نحوه برگزاری ارزیابی جامع دوره دکتری

علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد با ابلاغ بخشنامه به روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل اصلاح نحوه برگزاری ارزیابی جامع دوره دکتری تخصصی آموزشی - پژوهشی را اعلام کرد. 
در این بخشنامه آمده است: پیرو شیوه‌نامه ارزیابی جامع دوره دکتری تخصصی آموزشی – پژوهشی مورخ 12 بهمن سال 95 و به منظور یکسان‌سازی نحوه برگزاری و اجرای مناسب ارزیابی جامع دوره دکتری تخصصی، آزمون مذکور برای تمامی دانشجویان دوره دکتری تخصصی از نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 و بعد از آن، با فرآیند جدید برگزار خواهد شد.

براساس بندهای این بخشنامه؛ ارزیابی جامع در محل های تعیین‌شده توسط کمیته برگزاری استان (با هماهنگی واحدهای دانشگاهی) و با نظارت آن کمیته و اداره کل نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه برگزار می‌شود.

در این بخشنامه تاکید شده این ارزیابی در هر سال تحصیلی دو نوبت برگزار می شود که زمان برگزاری ارزیابی جامع برای نیمسال اول هر سال تحصیلی از ابتدای هفته آخر آبان ماه تا پایان هفته اول آذرماه (بازه زمانی دو هفته) و در نیمسال دوم هر سال تحصیلی از ابتدای هفته آخر اردیبهشت ماه تا پایان هفته اول خردادماه (بازه زمانی دو هفته) است.

براساس این بخشنامه و به منظور مدیریت امور اجرایی برگزاری ارزیابی جامع استانی، در هر استان کمیته برگزاری متشکل از 5 نفر از بین اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی استان (معاونان آموزشی واحدهای استان با مرتبه علمی حداقل استادیاری) از طریق رأی‌گیری تعیین می‌شود. رئیس این شورای آموزشی به عنوان رئیس این کمیته بوده و احکام اعضا توسط دبیر هیات امنای استان صادر می‌شود.

در این بخشنامه تاکید شده در هر رشته یک کارگروه 7-3 نفره تخصصی استانی از اعضای هیات علمی (ترجیحاً تمام‌وقت) متخصص در رشته - واحدهای استان تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه آزمون جامع با هدف سنجش احراز توانایی علمی و تخصصی جهت آغاز فعالیت پژوهشی دانشجو است، فهرست عناوین موضوعات تعیین شده (حداقل 3 و حداکثر 5 موضوع) و منابع مرتبط با آنها، توسط کمیته برگزاری هر استان باید حداقل یک ماه قبل از زمان برگزاری بخش کتبی آزمون جامع، از طریق استان به اطلاع واحدهای دانشگاهی مربوطه رسانده شود. هر یک از واحدهای دانشگاهی ملزم به اطلاع رسانی عناوین یادشده به دانشجویان هستند.

بخش شفاهی ارزیابی جامع مطابق ضوابط شیوه‌نامه مورخ 95/11/12 با حضور برخی از اعضای کارگروه تخصصی و توسط مدرسان هر یک از گروه های تخصصی در واحد دانشگاهی محل تحصیل دانشجو و پس از اجرای بخش کتبی ارزیابی جامع، برگزار می شود.

در این بخشنامه تاکید شده دستورالعمل مذکور برای تمامی دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که از نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 و بعد از آن امتحان جامع را اخذ می کنند، لازم الاجراست.

بر اساس بند سه و طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی ، امتحان جامع دانشجویان دوره دکتری نیمسال دوم سال تحصیلی 97-96 به دلیل همزمانی برگزاری این آزمون با ماه مبارک رمضان، استثنائا در نیمه اول تیرماه برگزار خواهد شد.

* قانون تهاتر بدهی‌ مشمول پیمانکاران دانشگاه‌ها هم می‌شود

مهدی بنانی مدیرکل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار علمی‌ و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران دانشگاه‌ها هم شامل قانون تهاتر بدهی با بانک‌ها و دولت می‌شوند یا خیر، اظهار داشت: پیمانکاران دانشگاه‌های کشور هم می‌توانند از این قانون بهره‌مند شوند.

وی افزود: این تهاتر تا سقف  100 هزار میلیارد تومان طبق قانون بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است که آیین‌نامه‌ نحوه استفاده از آن به زودی ابلاغ می‌شود.

بنانی با بیان اینکه بر اساس درخواست پیمانکاران و طلب‌کاران از دولت، این تهاتر صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: پیمانکاران بعد از ابلاغ مصوبه دولت و شیوه‌نامه ای که اعلام عمومی می‌شود، امکان درخواست و استفاده از مزایای آن را خواهند داشت.

این مقام مسئول وزارت اقتصاد، گفت: پیمانکاران بسیاری منتظرند تا آیین‌نامه دولت منتشر شود تا اقدامات توزیع را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آماری از بدهی‌های دانشگاه‌های دولتی به پیمانکاران در اختیار دارید، گفت: این آمار وجود دارد اما الان عددی در ذهن ندارم.

به گزارش فارس، بر اساس قانون بودجه 97، پیمانکارانی که از دولت طلب دارند و از طرفی به بانک‌ها بدهکار هستند تا 100 هزار میلیارد تومان می‌توانند،از قانون تهاتر استفاده کنند؛ به عبارتی، بدهی خود با بانک‌ها را تسویه و مطالبات خود را از دولت دریافت کنند.

* سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد

«سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» توسط حسن روحانی، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اجراء به نهادهای مسئول ابلاغ شد.

در مقدمه این سند که در جلسه 805 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، چنین آمده است:

"در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، بند ششم سیاست‌های کلی علم و فناوری و راهبرد کلان نهم نقشه جامع علمی کشور که در آنها گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام‌بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی همراه با تحکیم استقلال کشور و جلوگیری از تحقق اهداف نظام سلطه بر اساس اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد تأکید قرارگرفته و به منظور اجرای دستور مورخ 9/6/1395 مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در خصوص مراودات و مبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی با سایر کشورها، سند حاضر با عنوان «سند جامع روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران» به تصویب می‌رسد."

* بخشنامه «کنترل و نظارت بر فرآیند دریافت و پرداخت وجه هزینه‌ها» ابلاغ شد

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد با ابلاغ بخشنامه‌ای، بر لزوم مدیریت منابع نقدی دانشگاه و کنترل و نظارت بر فرایند دریافت و پرداخت هزینه ها توسط روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد.

در متن این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 10/59160 مورخ 96/9/2525 آذرماه سال 96 درخصوص مدیریت منابع نقدی دانشگاه و به منظور کنترل و نظارت بیشتر بر فرآیند مربوط به پرداخت وجه هزینه‌ها، تمامی واحدها، مراکز آموزشی و آموزشکده های سما موظفند نسبت به اجرای موارد تاکیدشده در بخشنامه اقدام کنند.

در این بخشنامه تاکید شده است: با توجه به اینکه در تمامی دریافت‌ها یک شماره حساب بانکی تخصیص و فرآیند مذکور با اخذ شناسه از سامانه مدیریت متمرکز پرداخت و دریافت (payment) انجام می شود، برای پرداخت هزینه ها نیز لازم است یک شماره حساب بانکی خاص منظور و تمامی پرداخت ها با اخذ شناسه از سامانه مدیریت متمرکز پرداخت و دریافت (payment) انجام شود.

* کرسی ارتباطات علم و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

«کرسی یونسکو در زمینه ارتباطات در علم و فناوری» با همکاری مشترک کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده علوم ارتباطات این دانشگاه تشکیل شده است.

این کرسی علمی آموزشی، اهدافی نظیر تاسیس و برگزاری دوره‌های مشترک کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه ارتباطات در علم و فناوری و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت در زمینه روزنامه‌نگاری علمی به منظور ارتقای مهارت و توانمندی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در حوزه علم و فناوری با بهره‌گیری از منابع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال می‌کند.

هدایت طرح‌های پژوهشی در زمینه ارتباطات در علم و فناوری با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت پوشش رسانه‌ای در کشورهای مفروض و ارائه راه حل برای افزایش دسترسی به اطلاعات در زمینه علم و فناوری و به اشتراک گذاشتن نتایج حاصله در مقیاس وسیع از دیگر اهداف راه‌اندازی این کرسی است.

از دیگر اهداف تاسیس این کرسی علمی آموزشی می‌توان به تسهیل همکاری‌های دانشگاهی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از طریق شبکه‌سازی، اجرای طرح‌های مشترک آموزشی، پژوهشی و تحرک و جابجایی استاد و دانشجو، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات، انتشارات، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی در زمینه ارتباطات در علم و فناوری اشاره کرد.

کرسی ارتباطات علم و فناوری همچنین موظف است با یونسکو و دیگر کرسی‌های موجود این سازمان بین‌المللی در زمینه فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط همکاری کند.

هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست این کرسی برگزیده شد.

* توضیحات رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد درباره اتفاق واحد تهران شمال

شمس رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره درگیری یک دانشجو با مامور حراست دانشگاه آزاد تهران شمال که فیلم بخشی از این درگیری در فضای مجازی منتشر شده، توضیحات کاملی ارائه داد و گفت: روز چهارشنبه ساعت 13:30 بعد از ظهر مقابل دانشکده فنی دانشگاه آزاد سه دانشجو در حال سیگار کشیدن بودند و یک کارمند هم جوار آن‌ها به حراست شکایت می‌کند تا مامور حراست به آن‌ها تذکر دهد، درپی این درخواست یکی از ماموران دانشجویان را دعوت می‌کند تا برای ارائه توضیحات به داخل حراست دانشگاه بروند و از آن‌ها تقاضای کارت دانشجویی می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمان یکی از دانشجویان که در فیلم لباسی بر تن ندارد، جمله بسیار نامناسبی را به مامور انتظامات دانشگاه می‌گوید و به او حمله می‌کند و ضرب و شتم آغاز می‌شود، به نحوی که مامور حراست از پشت میز خود به پایین می‌افتد و دانشجو هم مامور را کتک می‌زند.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشجویان دیگر پس از دیدن این صحنه به داخل اتاق حراست می‌روند، اظهار داشت: پس از آنکه دعوای دانشجو با مامور حراست بیشتر می‌شود، دانشجویان و یکی از نیرو‌های دانشگاه برای جدا کردن آن دو نفر وارد عمل می‌شوند و در همین حین است که پیراهن دانشجو از تنش خارج می شود.

شمس با اشاره به اینکه در پی وقوع درگیری موضوع سریعا به حراست کل دانشگاه آزاد اعلام شد، گفت: هنگامی که این دو نفر از روی زمین بلند می‌شوند، مامور حراست برای دفاع از خود با دانشجو گلاویز می‌شود و فیلمی که در فضای مجازی وجود دارد فقط همین بخش درگیری را نشان می‌دهد.

* محتوای فیلم منتشر شده در فضای مجازی کذب است

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی، تاکید کرد: ادعای خانمی که به‌ صورت هدفمند در حال فیلم برداری است و اظهار می‌کند که چرا دانشجوی مملکت را کتک می‌زنید، کاملا کذب است، زیرا مامور حراست است که در حال کتک خوردن است.

وی ادامه داد: پس از آنکه دعوا خاتمه یافت، دانشجوی خاطی از مامور حراست عذرخواهی می‌کند و حتی دست این مامور را هم می‌بوسد.

شمس در ادامه گفت: خانمی که در حال فیلم‌برداری است نباید خلاف واقع در فیلم صحبت می‌کرد، زیرا دانشجو در حال کتک خوردن نبوده است.

رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مامور حراست ضمن انجام دادن وظیفه خود کتک خورده است، اظهار داشت: در صحنه فیلم مامور حراست واکنش طبیعی انجام داده، زیرا از خود دفاع کرده و فیلم هدفمند بوده است.

وی یادآور شد: به‌ طور جدی در مسئله ورود پیدا کرده ایم و در حال بررسی هستیم؛ قطعا چه با دانشجویی که ضرب و شتم را آغاز کرده و چه با دانشجویی که به صورت هدفمند فیلم گرفته، اقدام مقتضی را انجام می دهیم، زیرا فرد تصویربردار صحنه سازی‌های اشتباه داشته است.

شمس در پایان تاکید کرد: حراست دانشگاه آزاد اسلامی تا حصول نتیجه پیگیر این موضوع خواهد بود.

حال با توجه به واقعیتی که رخ داده، آنچه مورد اتفاق نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی به عنوان یک اصل مشترک مورد پذیرش و تاکید است، تلاش برای حفظ کرامت سه رکن استاد، دانشجو و کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی است.

چنانچه کرامت محوری سه ضلع استاد، دانشجو و کارمند از سوی یکی از این اضلاع مورد غفلت قرار گیرد، خانواده دانشگاهی با چالش در سطح خرد و کلان مواجه خواهد شد.

اتفاق قابل بررسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که در قالب فیلمی از درگیری مامور حفاظت این واحد و یک دانشجو در فضای افکارعمومی انعکاس پیدا کرده، اهمیت التزام دانشگاهیان به قانون مداری، در کنار کرامت محوری در فضای روابط دانشگاهی را بیش از پیش مشخص می کند.

بدون تردید دانشگاه به عنوان یک گروه مرجع که علاوه بر کارکردهای علمی و پژوهشی، انتظار می رود به عنوان نهادی تربیتی و پرورشی در منظومه تمدن سازی دانشگاه نقش آفرین باشد، چنانچه دچار عدم تعادل و رویدادهایی نظیر اتفاق اخیر شود؛ شایسته می نماید که این قانون مداری و کرامت محوری را در منشورهای حقوقی و اخلاقی درونی سازد.

* انتصابات آموزش عالی

در انتخاباتی که در محل سال همایش‌های بین الملل دانشگاه شهید بهشتی انجام شد، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با رای اکثریت  عضو هیات رئیسه دوره ششم مجمع صنفی اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها ومراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور انتخاب شد.

قاسم عموعابدینی استاد تمام دانشگاه تهران و قائم مقام واحد علوم و تحقیقات، همزمان با برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌الملل دانشگاه تهران، به عنوان «عضو هیات علمی موفق در کسب موقعیت و جایگاه بین‌المللی» شناخته شد.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی  حسن خیری را به سمت ریاست پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیات‌های امنای استانی با صدور احکام جداگانه‌ای، معین رئیس دانشگاه در استان‌های کشور را منصوب کرد.

براساس احکام صادره با استناد به بند 4 مصوبات جلسه شماره 237 مورخ22 آذرماه سال گذشته هیات رئیسه دانشگاه، منصوب شدگان به عنوان معین رئیس دانشگاه در استان‌ها به شرح ذیل منصوب شدند.

عبدالرسول پورعباس به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان و اردبیل، ابراهیم کلانتری به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و چهارمحال و بختیاری؛ علیرضا رهایی به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، بیژن رنجبر به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های لرستان، قزوین، همدان و کهگیلویه و بویراحمد، محمدصادق ضیائی به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های قم، سمنان، مرکزی و آذربایجان غربی، محسن نفر به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های خراسان شمالی، البرز و زنجان، علیرضا منظری توکلی به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، محمدمهدی طهرانچی به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و علیرضا منادی به عنوان معین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام منصوب شده‌اند.

*ماموریت ویژه رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد به مقدم‌فر

در حکمی که امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت 97 به امضای علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسیده، خطاب به حمید رضا مقدم‌فر آمده است که « نظر به سوابق درخشان حضرتعالی در حوزه‌های علم و عمل و خدمات ارزنده‌ای که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی داشته‌اید و شخصی امتحان داده و صاحب‌نظر در حوزه مسائل فرهنگی می‌باشید، در جهت وظایف و رسالتی که هیأت موسس و امنا دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به نظارت همه جانبه بر امور و شئون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه برعهده دارد و همچنین ضرورت «تحول فرهنگی» در مسیر اهداف اولیه تشکیل این دانشگاه، در دوره‌ جدید، مقتضی است جنابعالی به عنوان «مشاور فرهنگی» اینجانب، با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و حضور اشخاص فرهیخته، متدین، متخصص و انقلابی نسبت به تشکیل دفتری برای انجام این مهم، اقدام نمائید.»

علی اکبر ولایتی در این حکم همچنین خطاب به مقدم‌فر افزوده است: « انتظار می‌رود در این طریق، به حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر ابراهیم کلانتری معاون محترم فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که خود از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه و متخلق به اخلاق اسلامی می‌باشند، در دستیابی به اهداف عالیه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مساعدت نمائید. شرح وظایف جنابعالی به پیوست حکم ابلاغ می‌گردد.»

بر اساس این گزارش، حمیدرضا مقدم فر از کارشناسان مباحث فرهنگی و رسانه‌ای و از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی است که از مدتها پیش به عنوان مشاور فرهنگی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما