شناسهٔ خبر: 25590780 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

صاحب‌خبر -

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

اللهم اجعل صیامی فیه صیام الصائمین و قیامی فیه قیام القائمین و نبّهنی فیه عن نومه الغافلین و هب لی جرمی فیه یا اله العالمین واعف عنّی یا عافیا عن المجرمین.
مساله: اولین عمل در انجام تکلیف شرعی نیت است. هر عمل شرعی باید با نیت باشد. روزه ماه مبارک رمضان نیز باید نیت داشته باشد. نیت لازم نیست به زبان جاری شود.برای روزه ماه رمضان هر شب می‌توان نیت کرد ولی بهتر است اول ماه نیت کند که این ماه را برای اطاعت خدا روزه می‌گیرم.
1- روزه و روزه‌داری گذشته و تاریخ دارد آن هم در ماه رمضان لذا می‌فرماید خدایا روزه مرا در آن ماه مانند روزه روزه داران قرار بده، قرآن کریم می‌فرماید: کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتّقون. بقره ( 183) 
در این آیه شریفه هم حکم شرعی بیان شد؛ کتب = واجب شد و هم حکم تاریخی عیان شد؛ کتب علی الذین من قبلکم و هم نتیجه روشن گردید؛ لعلکم تتّقون.در آیه 187 همین سوره احکام و آداب دیگری از روزه و روزه داری بیان می‌شود که بیشتر بعد اجتماعی و خانوادگی دارد.
2- شب خیزی
قیام در ماه رمضان می‌تواند معانی مختلف داشته باشد روشن‌ترین مصداق آن قیام در شب و بیداری برای عبادت و نماز شب است. الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الارض؛ ربّنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النّار ( آل عمران، 191) 
امیرالمومنین فرمود: نبه بالتفکر قلبک، و جاف عن اللیل جنبک و اتت الله ربک، قلبت را با تفکر آگاه کن و پهلویت را ازشب خوابی خالی گردان یعنی بر زمین نچسب و شب هنگام برای نماز شب برخیز در بارگاه خدایت وارد شو.
قرآن در سوره مزمل دستور قیام شب می‌دهد. ممکن است گفته شود این دستور مخصوص پیامبر است اما فرعی از قیام سجود که با حکم وجوب آمده مخصوص پیامبر است و اما خود قیام یک امر عمومی است که شامل هر خداشناسی می‌شود. تهجد و شب زنده‌داری که حکمی زیاده از امر قیام است برای پیامبر اسلام تکلیف و در مقابل ان اظهار امیدواری شده که خداوند او را به مقام مورد ستایش و محمود برساند. ( اسراء /79)
3- آگاهی از خواب غفلت
در فن اخلاق غفلت به عنوان مانع و بیداری به عنوان شرط لازم تهذیب نفس و سیر و سلوک شمرده شده است. بیشترین زیان ما از غفلت است. کمتر کسی با ایمان به گناه بودن عملی دست به انجام آن می‌زند. اما خیلی از ما‌ها بر اثر غفلت و عدم تسلط بر خویشتن مبتلا به گناه و خطا می‌شویم.
*عضو هیات علمی دانشگاه 

نظر شما