شناسهٔ خبر: 25588915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

همه اعضای شورای امنیت به جز آمریکا جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی را محکوم کردند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشتار فلسطینیان در حالی برگزار شد که همه اعضا به جز آمریکا، اقدام رژیم صهیونیستی در قتل عام تظاهرکنندگان غزه را محکوم کردند و خواستار پایان سریع خشونت در این منطقه شدند.
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست کویت به صورت فوق العاده در پی کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی برگزار شد.در این نشست که با حضور تعداد قابل توجهی از سفرای کشورهای اسلامی و عربی در حمایت از فلسطینی‌ها همراه بود، نیکولای ملادینف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه به ارائه گزارشی از شرایط فعلی سرزمین‌های اشغالی پرداخت.وی روز دوشنبه گذشته برای مردم غزه را روزی مصیبت بار و غم انگیز توصیف کرد و گفت: کلمه دیگری برای اتفاقات این روز وجود ندارد، هیچ توجیه وبهانه ای برای کشتار وجود ندارد، این کشتار به کسی خدمت نمی کند و برای صلح نیز کمکی نیست.ملادینف افزود: قلب من برای ابراز همدردی با خانواده کشته شدگان تظاهرات روز دوشنبه و هفته‌های گذشته جریحه دار است. از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهم اقدامات این روز که به از دست رفتن جان افراد زیادی در غزه منجر شده است را به شدیدترین لحن ممکن محکوم کنند. هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل تصریح کرد: اسرائیل وظیفه دارد در استفاده از ابزار فشار تجدید نظر کند و از زور مگر به عنوان آخرین راهکار موجود در مواجهه با تهدیدات حتمی جانی یا مصدومیت جدی، استفاده کند.ملادینف گفت، اقدامات اسرائیل در کشتار فلسیطینان باید با تحقیقات روشن و مستقل بررسی شود. این درحالی است که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با این ادعا که قدس پایتخت اسرائیل و پایتخت تاریخی ملت یهود است، افزود: انتقال سفارتمان به قدس اقدامی درست و خواست ملت آمریکا بود. از سویی در ادامه موج محکومیت جامعه جهانی از جنایت رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن مردم بی دفاع غزه، نمایندگان کویت، هلند، پرو، قزاقستان، گینه استوایی، چین، سوئد، فرانسه و بولیوی طی نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل خواستند تا درباره اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت گزارشی ارائه کند. در این نامه آمده است: ما اعضای دارای حق رای شورای امنیت این نامه را به نشانه نگرانی شدیدمان در خصوص نقص در اجرای قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل که در تاریخ ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۶ به تصویب رسیده بود، می نویسیم. این قطعنامه تاکید می‌کند شهرک سازی‌های اسراییل در سرزمین‌های فلسطینی از جمله قدس شرقی که از سال ۱۹۶۷ مورد اشغال قرار گرفته است، فاقد وجاهت قانونی است و نقض آشکار قوانین بین المللی و مانعی بزرگ در رسیدن به راه حل دو کشوری به عنوان تنها راه رسیدن به صلحی جامع و پایدار است. چرا که این اقدامات مانع هرگونه تلاشی برای ایجاد ارتباط بین فلسطینیان و اسراییلی‌ها و همچنین باعث قدرت یافتن تندرو‌ها می شود. این ۹عضو شورای امنیت در این نامه اشاره کرده‌اند که شهرک سازی‌ها و ادامه آنها در مناطق فلسطین اشغالی از جمله قدس شرقی بر خلاف قطعنامه ۲۳۳۴ است و تشکیل یک فلسطین بادوام و ماندگار به عنوان راه حل دو کشوری را به مخاطره می اندازد.
از طرفی نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: حق اعتراضات برای فلسطینیان انکار شدنی نیست اما برخی اقدامات هر دوطرف حماس و ارتش اسراییل هم پذیرفتنی نیست. وی با تاکید بر راه حل دیپلماتیک برای رسیدن به تشکیل دو دولت، خواستار بازسازی زیرساخت‌های فلسطین و کمک برای بازگشت آوارگان به سرزمین‌هایشان شد.نماینده پرو در سازمان ملل متحد هم که ریاست دوره‌ای ماه گذشته میلادی بر شورای امنیت را عهده دار بود گفت: ما با دبیر کل در خصوص عدم بکارگیری تسلیحات کشنده بوسیله ارتش اسرائیل موافقیم و این راهکار باید به عنوان آخرین راه در نظر گرفته شود.نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد هم با یادآوری کشته شدن ۶۰ نفر در روز دوشنبه و افزایش کشته شدگان از یک و نیم ماه گذشته به بیش از ۱۰۰ نفر، گفت: نتایج فقدان گفت وگوهای دیپلماتیک، شدت یافتن درگیری‌ها است. در این حال دبیرکل سازمان ملل گفت که کشتار در غزه نشان دهنده ضرورت یک راه‌حل سیاسی برای این درگیری‌هاست. آنتونیو گوترش گفت اتفاقات غزه یک تراژدی وحشتناک بود.
نشست اتحادیه عرب و سازمان همکاری
وزیران امور خارجه اتحادیه عرب امروز پنجشنبه نشستی را برای بررسی جنایات اسرائیل در نوار غزه برگزار خواهند کرد. اتحادیه عرب به درخواست عربستان و برای بررسی بحران میان فلسطینیان و اسرائیل در سطح وزیران نشستی را برگزار خواهد کرد.سران سازمان همکاری اسلامی هم فردا جمعه نشستی را درباره فلسطین و رویدادهای خونین اخیر در غزه برگزار می‌کنند.در این حال وزیر خارجه اردن ضمن محکوم کردن کشتار فلسطینیان در نوار غزه اعلام کرد: اسرائیل پایه و اساس شرارت در منطقه است.نماینده پاکستان در سازمان ملل هم ضمن انتقاد از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی گفت: عامل اصلی ناامنی در خاورمیانه وجود اسرائیل است. رئیس جریان حکمت ملی عراق نیز ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه گفت: جهان اسلام و کشورهای عربی باید حقایق حوادث خونین فلسطین را تبیین کنند. سید عمار حکیم مردم مظلوم فلسطین را صاحبان اصلی سرزمین، سرنوشت و هویت خود دانست. رهبر کاتولیک‌های جهان هم ضمن محکوم کردن کشتار فلسطینیان در مرز غزه خواستار تلاش‌های هر چه بیشتر به منظور تحقق صلح و عدالت در منطقه شد. «پاپ فرانسیس» درباره چرخه خشونت در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. رئیس پیشین سازمان سیا در دولت باراک اوباما هم تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس را سیاستی بی‌ملاحظه توصیف کرد. جان برنان گفت: موارد مرگ‌ومیر در غزه نتیجه بی‌توجهی مطلق ترامپ و نتانیاهو به حقوق و موطن فلسطینیان است. از طرفی اتحادیه آفریقا هم جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را محکوم کرد. در این حال تحلیلگر مشهور عرب گفت که ملت فلسطین امیدی به مشارکت جنگنده‌های عربی در جنگ ضدصهیونیست‌ها ندارند، بلکه از این می‌ترسند که جنگنده‌های رژیم‌های عربی در کنار جنگنده‌های اسرائیلی بخواهند ملت فلسطین را قتل‌عام کنند. عبدالباری عطوان گفت: کسانی که امروز در انتقال سفارت آمریکا به قدس جشن گرفتند، همان کسانی هستند که ما را در این باتلاق خفت و خواری وارد کردند.
راهپیمایی جهانی
هزاران شهروند یمنی با برگزاری راهپیمایی گسترده در صنعاء ضمن محکوم‌کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی بر حمایت کامل خود از ملت مظلوم فلسطین تأکید کردند. تظاهر کنندگان در این راهپیمایی در حالی که پرچم‌های فلسطین را همراه داشتند، شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و زنده باد قدس را سر می‌دادند. در لبنان نیز بیش از ????آواره فلسطینی مستقر در اردوگاه‌ها در روستای مرزی “ارنون” در جنوب لبنان و مرزهای اسرائیل تظاهرات کردند. در تونس هم جمعیت “انصار فلسطین” و تعدادی از جمعیت‌های جامعه مدنی در خیابان اصلی پایتخت تظاهرات کرده و در محکومیت تجاوزات اسرائیل شعار سر دادند. علاوه بر این کشورها در چند استان ترکیه نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد که از جمله آن تجمع مقابل کنسولگری اسرائیل در شهر استانبول بود. از سویی صدها تن از فعالان صلح اسرائیلی و “عرب??” مقابل مقر حزب لیکود در تل‌آویو تظاهرات در محکومیت کشتار غزه برگزار کردند. همزمان ??انجمن‌ حقوق بشری اسرائیل در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواستند، از هیچ‌گونه ابزار مرگباری علیه فلسطینیان استفاده نکند. در این حال به پیشنهاد نخست وزیر پاکستان روز همبستگی با مردم فلسطین در این کشور برگزار خواهد شد.
تنش ترکیه و اسرائیل
وزارت امور خارجه ترکیه سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا را احضار و به او اعلام کرد که باید از این کشور خارج شود. ترکیه همچنین بعد از اخراج موقت سفیر رژیم صهیونیستی، از کنسول این رژیم در استانبول هم خواست تا این کشور را برای مدتی ترک کند. این اقدام ترکیه در پی شهادت بیش از ??فلسطینی در حملات نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گرفت. از سویی «محرم اینجه» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با محکوم کردن جنایات اسرائیل در غزه اظهار داشت: به اردوغان اعلام می‌کنم که مثل حادثه کشتی «ماوی مرمره» که گفتی «وقتی به غزه می‌رفتید از من اجازه خواستید؟» رفتار نکن و در برابر اسرائیل مقاوم باش و خم نشو زیرا ما همه در کنار تو هستیم. از طرفی نمایندگان حزب عدالت و توسعه به رهبری رئیس‌جمهور ترکیه مانع تصویب طرح پیشنهادی حزب جمهوری‌خواه خلق برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی شده و همچنان بر ادامه روابط با این رژیم کودک‌کش اصرار کردند. در مقابل،وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که «گورجان تورک‌اوغلو» سرکنسول ترکیه در قدس را به این وزارتخانه احضار کرده و از وی خواسته که قدس را ترک کند و به ترکیه برگردد. تل آویو همچنین سفیر ترکیه را برای ادای توضیحات درباره عملکرد آنکارا احضار کرد. در این حال رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اعتراض به حوادث سرزمین‌های اشغالی نماینده خود در ایالات متحده آمریکا را فراخواند. همچنین سفیران فلسطین در اتریش، مجارستان، رومانی و چک برای رایزنی به وزارت خارجه فلسطین فراخوانده شدند. منابع خبری هم از احضار سفیر رژیم صهیونیستی در بلژیک خبر دادند. این درحالی است که دولت گواتمالا به تبعیت از ایالات متحده، سفارت خود در فلسطین اشغالی را از تل‌آویو به قدس منتقل کرد.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو روز بعد از مراسم نمادین انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، دولت گواتمالا نیز به تبعیت از واشنگتن، سفارتش را به این شهر منتقل کرد.
مجروحیت فرزندان رهبران حماس
شمار شهدای راهپیمایی‌های بازگشت در دو روز گذشته به ۶۳ تن و شمار مجروحان نیز به حدود ۳۰۰۰ نفر رسیده است که در بین شهدا و مجروحان، فرزندان رهبران حماس از جمله پسر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش نیز دیده می‌شود.از جمله مجروحان راهپیمایی بازگشت، «معاذ» پسر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس است که تحت عمل جراحی قرار گرفت و حال وی تقریبا مناسب گزارش شده است.از جمله فرزندان رهبران حماس هم که در این راهپیمایی‌ها شهید شد «احمد الرنتیسی» فرزند «محمود الرنتیسی» و برادرزاده «عبدالعزیز الرنتیسی» از موسسان جنبش حماس بود. همچنین اخباری از زخمی شدن پسر «محمود الزهار» از رهبران حماس منتشر شده است.در این حال خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس خواستار انتقال تجربه تظاهرات بازگشت و مقاومت مردمی از نوار غزه به کرانه باختری شد.

برچسب‌ها:

نظر شما