شناسهٔ خبر: 25581247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در تذکرات کتبی جلسه امروز مجلس؛

نمایندگان خواستار اصلاح طرح ساماندهی بازارچه های مرزی شدند

تهران - ایرنا - شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای کتبی امروز خود، خواستار اصلاح طرح ساماندهی بازارچه های مرزی، ساماندهی مرزهای کشور و مقابله با گران فروشی در عرضه و توزیع داروهای خارجی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی تذکرهای کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
وی گفت: سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی و کاظم جلالی نماینده مردم تهران به وزیر راه و شهرسازی درباره تبعات ناشی از ادغام اداره کل راه و شهرسازی و انتقال آن از به شاهرود تذکر دادند.
عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به وضعیت معیشت فرهنگیان شد.
رنجبرزاده ادامه داد: علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده مربوط به تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی سایر کشورها بویژه جهان اسلام بعنوان تکلیف ناشی از سیاست های کلی علم و فناوری شد.
رنجبرزاده تاکید کرد: یعقوب شیویاری نماینده میانه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره مدرک گرایی در برخی دانشگاه های کشور تذکر داد.
وی اضافه کرد: محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه به وزیر کشور در تذکری به وزیر کشور خواستار علت اخراج نکردن کارگرهای تبعه خارجی با توجه به بیکاری برخی از شهروندان ایرانی شد.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد به رییس جمهوری درباره بی تدبیری سازمان بنیاد شهید در خصوص عدم توجه به شیمیایی های دوران جنگ تحمیلی استان کردستان تذکر داد.
وی بیان کرد: همچنین مرادی به وزیران کشور، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در تذکری خواستار ساماندهی مرزهای کشور شد.
رنجبرزاده ادامه داد: منصور مرادی همچنین به رییس جمهوری درباره تاخیر در مصوبه هیات دولت در مورد مرزهای کشور و به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره عدم توجه به آنتن دهی موبایل و اینترنت در مناطق شهری و روستایی تذکر داد.
وی گفت: محمدرضا امیرحسنخانی نماینده فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در تذکری به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خواستار جدیت و تدبیر برای پیشگیری از تبعیض در اعتبارات و اتفاقات در وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی شد.
عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: علیم یار محمدی نماینده زاهدان هم به وزیر آموزش و پرورش برای تاخیر و تعلل در پرداخت هشت ماه حقوق معلمان خرید خدمت در استان سیستان و بلوچستان تذکر داد.
وی ادامه داد: یارمحمدی همچنین به وزیر صنعت، معدن و تجارت در استفاده بهینه از ظرفیت صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان و به رییس جمهوری در استفاده از ظرفیت گردشگری و کسب و کارهای خرد در آن استان تذکر داد.
رنجبرزاده بیان کرد: محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در تذکری به وزیر راه و شهرسازی درباره خواستار تسریع در واگذاری مناقصه ساخت باند فرودگاه سقز شد.
وی اضافه کرد: بیگلری همچنین به رییس جمهوری درباره علت مطرح نکردن اصلاحیه طرح ساماندهی بازارچه های مرزی در هیات دولت و به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص کم کاری در حوزه اینترنت و آنتن دهی موبایل روستایی تذکر داد.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: محمد مهدی مفتح نماینده تویسرکان در تذکری به رییس جمهوری، خواستار ممنوعیت ورود سیر به کشور و ایجاد تسهیلات لازم برای صادرات سیر بویژه سیر تولیدی در شهرستان تویسرکان شد.
وی یادآور شد: قاضی پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در تذکری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خواستار مقابله با گران فروشی در عرضه و توزیع داروهای خارجی شد.
رنجبرزاده اضافه بیان کرد: ناهید تاج الدین و عابدی و فولادگر نمایندگان اصفهان در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی، خواستار امهال وام کشاورزان شهرستان ها اصفهان در راستای اجرای بند (خ) ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه شد.
به گزارش ایرنا در بند (خ) ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه آمده است: بخشودگی سود و کارمزد و جریمه وام های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام آنان به مدت سه سال و تعیین میزان خسارت توسط کارگروهی متشکل از جهاد کشاورزی، بانک مربوطه و فرمانداری شهرستان.

**تذکرات شفاهی نمایندگان
*با حضور میلیونی در راهپیمایی روز قدس حمایت خود را از مردم فلسطین نشان می دهیم
هاجر چنارانی نماینده مردم شاهرود در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: مردم با حضور میلیونی خود در راهپیمایی روز قدس حمایت خود را از مردم فلسطین نشان می‌دهند.
وی در ادامه تذکر خود افزود: خروج آمریکا نقض برجام است بنابراین سادگی است که بیندیشیم در حال حاضر که آمریکا از برجام خارج شده است اروپایی‌ها در برجام ماندگارند، مسئولان به فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب در این زمینه در خصوص دریافت تضمین‌های عینی و عملی از طرف‌های اروپایی قطعی توجه داشته باشند.

* مذاکره دوباره با آمریکا نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی امنیت دارد
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس، گفت: این غصب اندر غصب بوده و قطعا ملت فلسطین و ملت های مسلمان با آن مبارزه خواهند بود.
وی در ادامه به اظهارات روز گذشته نایب رئیس مجلس در خصوص اینکه تیم مذاکره کننده برای اخذ امضا از آمریکا برای پایبندی در برجام زورش نرسیده است اشاره کرد و گفت: حرف شما حرف درستی است اما چند نکته در اینجا مطرح است آن هم این است که اگر زورشان نرسیده چرا در روزی که برجام در مجلس مصوب شد به نمایندگان نگفتند.
وی با بیان اینکه باید مجلس بر اساس این واقعیت ها در خصوص برجام تصمیم گیری می کرد، تصریح کرد: اگر امضا گرفته نشده به طور حتم تضمین قطعی هم گرفته نشده است از این رو خلاف شروط مقرر در قانون و شروط رهبری عمل شده است.
سلیمی با تاکید بر اینکه چرا هیات نظارت بر برجام در این باره هیچ اطلاع رسانی درستی نکرده است، گفت: در طی این دو سال و اندی، این میزان گزارش به مجلس داده شده اما یک بار هم به این مسئله اشاره نشده است.
وی ادامه داد: اگر تضمین قطعی نگرفته بودند چرا این موضوع را برای افکار عمومی شفاف نکردند؟ در حالی که به تعهدات از سوی ایران یک جا عمل شده بدون اینکه تعهد قطعی از طرف مقابل گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه مذاکرات دو پایه داشته است، گفت: یک پایه ما و پایه دیگر 1+5 است؛ از این رو مذاکره مجدد با آمریکا و اتحادیه اروپا نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی امنیت ملی دارد.

* بیشترین درآمد مردم شهرهای مرزنشین از منابع کولبری است
در ادامه منصور مرادی نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور در خصوص بسته شدن مرزها تذکر داد و گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به معیشت مرزنشینان و تامین پایدار آن ها و با توجه به شعار شما در دوران انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر درآمد پایدار مرزنشینان متاسفانه نه تنها شعار شما تحقق نیافته بلکه بی برنامگی شما باعث بسته شدن مرزهای کشور شده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین درآمد مردم شهرهای مرزنشین ناشی از منابع کولبری و درآمد مرزی است، اکنون با بستن مرزهای کل کشور به ویژه استان کردستان باعث عدم تامین حداقل معیشت مردم این استان شده اید.
مرادی در تذکر دیگر خود خطاب به وزیران کشور، صنعت، معدن و اقتصاد گفت: عدم ساماندهی مرزهای کشور و بی توجهی به اعتراضات مردم جای تعجب دارد.

* حقوق کارگران و معلمان زیر پا گذاشته شده است
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: منشور حقوق شهروندی در مراسم باشکوه رونمایی شد اما در مدت اخیر شاهد زیر پا گذاشتن این حقوق توسط برخی افراد و مسئولان هستیم که تعرض به تجمعات کارگران در اراک و اهواز و معلمان در تهران یا بی‌احترامی به حقوق دختران و زنان نمونه‌ این تعرضات است.
وی در ادامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش در خصوص پاداش پایان خدمت معلمان که در تابستان 96 بازنشسته شده‌اند تذکر داد.

* قیمت ساختمان ها و اراضی 2 تا 3 برابر شده است
سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیران اقتصاد و دارایی و رئیس جمهور از شرایط ارزی و چند برابر شدن مشکلات اقتصادی انتقاد کرد و گفت: قیمت ساختمان‌ها و اراضی 2 و 3 برابر شده است و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است لذا تدابیر در جهت رفع ناامیدی مردم اتخاذ شود.
سیام**9314**1449 /1058

نظر شما