شناسهٔ خبر: 25561821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فردا در نشست صوفیه

سران اروپا راه های ادامه همکاری با ایران را بررسی می کنند

تهران - ایرنا - یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که سران این اتحادیه (فردا) چهارشنبه برای بررسی راه های محافظت از شرکت های اروپایی فعال در ایران در برابر تحریم های آمریکا، در صوفیه پایتخت بلغارستان تشکیل جلسه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اروپایی بدون ذکر نام وی اعلام کرد که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در جلسه فردا، سران 28 کشور عضو این اتحادیه را درباره گزینه های موجود برای حفظ همکاری های تجاری با ایران، مطلع می کنند.
به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا پیشتر از ادامه همکاری این اتحادیه با ایران در بخش انرژی به رغم احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا خبر داده است.
مقام مزبور گفته است که سران اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست غیررسمی با سران کشورهای غرب بالکان به صوفیه سفر کرده اند، تصمیم دارند تا زمان پایبندی ایران به توافق هسته ای، در برجام بمانند. سران اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم محافظت از منافع اقتصادی اروپا در برابر فشار تحریم های آمریکا تاکید کرده اند.
همزمان با سفر امروز (سه شنبه) ظریف به بروکسل برای انجام مذاکراتی سونوشت ساز با مقام های اروپایی درخصوص برجام ، 'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که ادامه حیات برجام به هنر و توانایی اروپایی ها برای محافظت از شرکت های تجاری خود در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران بستگی دارد.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم روز سه شنبه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، از ادامه همکاری های این اتحادیه با ایران در بخش انرژی به رغم احتمال اعمال مجدد تحریم های آمریکا خبر داد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش به رغم مخالفت های جهانی، در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که همه طرف های حاضر در برجام و همچنین اتحادیه اروپا به آن اعتراض و تاکید کردند که به همراه ایران، این توافق مهم را حفظ خواهند کرد.
همچنین یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که نهاد تحت ریاست وی بارها پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرار داده، گفت که تعهدات هسته ای تهران به موجب توافق هسته ای، همچنان در حال اجرا شدن است.
اروپام**9109** 1723

نظر شما