شناسهٔ خبر: 25523033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طلال عتریسی در گفتگو با مهر:

همکاری سعودی- اسرائیلی بخشی از معامله قرن است

رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان با اشاره به فرجام تظاهرات بازگشت فلسطینی ها تاکید کرد که همکاری سعودی- اسرائیلی بخشی از معامله قرن است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- سمیه خمارباقی: در چهاردهم ماه می سال ۱۹۴۸ میلادی، حادثه‌ای تلخ در تاریخ سرزمین فلسطین رخ داد که بر اثر آن ۷۸ درصد سرزمین فلسطین به استثنای کرانه باختری و نوارغزه توسط صهیونیست‌ها اشغال شد و بیش از ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان فلسطینی زیر آتش سنگین توپخانه و کشتارهای دسته جمعی غاصبان صهیونیست به سه کشور همجوار یعنی لبنان، سوریه و اردن آواره شدند و سپس در طول زمان از آنجا به ده‌ها کشور جهان پراکنده شدند.

اگرچه آمار دقیقی از تعداد آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه و کشورهای مختلف جهان دست نیست، اما برخی آمارها از ۵ تا ۷ میلیون آواره فلسطینی خبر می‌دهند که در نتیجه اشغالگری صهیونیست‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شدند. «نکبة» در عربی به معنای مصیبت و فاجعه بزرگ است و از ۱۴ می ۱۹۴۸ میلادی که سرزمین فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیست اشغال شد، همه ساله برنامه‌های مختلفی در فلسطین و کشورهایی که پناهندگان و آوارگان فلسطینی در آن‌جا حضور دارند، برای یادآوری جنایات صهیونیست‌ها در این روز به نسل‌های بعدی برگزار می‌شود.

سالروز اشغال فلسطین امسال متفاوت از سال های گذشته است، علاوه بر تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که سفارت واشنگتن در تل آویو را به قدس منتقل خواهد کرد.

همچنین نوارغزه شاهد تظاهرات بازگشت است، تظاهرات حق بازگشت از ۳۰ مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۸) با مشارکت گسترده مردمی در مرزهای شرقی نوارغزه آغاز شده است و هدف آن تاکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی و لغو محاصره غزه است و قرار است در روزهای ۱۴ و ۱۵ می بیش از ۴۰ تظاهرات در سراسر جهان به مناسبت ۷۰ امین سالروز فاجعه اشغال فلسطین برگزار شود. نظامیان صهیونیست تاکنون ۵۴ فلسطینی را در جریان این تظاهرات ها شهید و بیش از ۹۵۰۰ نفر دیگر را مجروح کرده اند.

*چند هفته متوالی شاهد راهپیمایی بازگشت هستیم که رژیم صهیونیستی به شدت آن را سرکوب می کند، این راهپیمایی تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و آیا امکان سرایت آن به کرانه باختری وجود دارد؟

تظاهرات بازگشت مستمر خواهد بود چرا که این موضوع از چند ماه پیش برای چنین روزی (سالروز اشغال فلسطین) آغاز شده است به ویژه اینکه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس در این روزها انجام خواهد شد و این یعنی اینکه راهپیمایی های بازگشت از نوارغزه به کرانه باختری نیز سرایت خواهد کرد و احتمال اینکه شهروندان فلسطینی ساکن این منطقه به خیابان ها آمده و علیه کسانی که به دنبال نابودی قضیه فلسطین هستند قیام کنند بسیار است.

سوال این است که آیا این تظاهرات، تصمیم آمریکا درخصوص قضیه فلسطین را تغییر خواهد داد یا خیر، در جواب باید گفت اگر این مهم رخ ندهد اما در محافل داخلی اسرائیل نگرانی ایجاد خواهد کرد و اسرائیلی ها از تداوم تظاهرات فلسطینی ها واهمه دارند، ایجاد دلهره و نگرانی در اسرائیل، اهمیت این موضوع را ثابت می کند که این تظاهرات باید ادامه پیدا کند.

*انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس چه تاثیری بر روند تحولات فلسطین از جمله سازش دارد؟

هدف آمریکا با شائبه های فراوانی مواجه است، اولا دونالد ترامپ می خواهد وانمود کند در تصمیم گیری ها یک شخص قوی است و برخلاف رؤسای جمهوری قبلی آمریکا تصمیم خود را اجرایی خواهد کرد به ویژه رؤسای جمهوری پیشین آمریکا تلاش کردند سفارت واشنگتن را از تل آویو به قدس منتقل کنند اما تنها در مرحله حرف باقی ماندند و آن را عملی نکردند.

در وهله دوم هدف آمریکا از انتقال سفارت خود به قدس، حمایت از رژیم اسرائیل در همه سطوح و مشروعیت بخشیدن به آن است. در وهله سوم نیز باید گفت که آمریکا می خواهد از طریق این اقدام بگوید که مذاکرات درباره آینده قدس پایان یافته است زیرا قدس یکی از بندهای مذاکره در روند سازش میان فلسطین و اسرائیل است. دونالد ترامپ سعی دارد با انتقال سفارت اعلام کند که مذاکرات سازش دیگر هیچ ارزشی ندارد و به همین دلیل فلسطینی ها باید مذاکره را متوقف کنند.

*آمریکا معامله ای که به معامله قرن موسوم است و مورد پذیرش برخی کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات است را مطرح کرده است، برخی معتقدند برخی کشورها همچون مصر و اردن به این دلیل که ابتکار عمل را در موضوع فلسطین از دست می دهند با معامله قرن که بین آمریکا و عربستان و امارات مورد توافق قرار گرفته است مخالف هستند، نظر شما چیست؟

دونالد ترامپ معامله قرن را مطرح کرده است و واضح و مبرهن است که هدف از این امر پایان بخشیدن به قضیه فلسطین است. انتقال سفارت آمریکا و همکاری سعودی- اسرائیلی بخشی از قرارداد میان سعودی ها و اسرائیل است. کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال حاضر در این معامله و پایان بخشیدن به قضیه فلسطین شریک هستند.

عربستان سعودی بارها اعلام کرده است که فلسطین اولویت ریاض و ملت عربستان نیست و در نتیجه در راس برنامه ها و اهداف سعودی ها گنجانده نخواهد شد بلکه در حال حاضر ایران و اختلاف و درگیری با ایران اولویت است و این موضوع اقتضا می کند که همکاری با اسرائیل وجود داشته باشد و به قضیه فلسطین پایان داده شود لذا سعودی ها بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که فلسطینی ها باید آنچه به آنها عرضه می شود را بپذیرند یا سکوت کنند و پس از این سخنی نگویند.

درخصوص اینکه آیا مصر در رابطه با معامله قرن اقدامی مرتکب خواهد شد یا خیر باید بگویم که من معتقدم مصر کاری انجام نخواهد داد به ویژه اینکه قاهره شرایط دشواری را در عرصه اجتماعی و اقتصادی سپری می کند و از کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان کمک های مالی دریافت می کند.

علاوه براین مصر به معاهدات با اسرائیل همچون معاهده کمپ دیوید پایبند است و این یعنی اینکه ما نمی توانیم به مصر به عنوان کشوری که معامله قرن را تحت تاثیر قرار دهد امید داشته باشیم.

نظر شما