شناسهٔ خبر: 25516180 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روز نکبت؛ یادآور جنایت‌های رژیم صهیونیستی درسایه توطئه انگلیس

14 ماه مه 2018 مصادف با هفتادمین سالگرد اخراج صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان و 15 ماه مه هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی «روز نکبت» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پارس تودی ؛ مردم فلسطین تاکنون هر ساله در این روز تظاهرات ضد اسرائیلی برگزار کرده و بر حاکمیت خود بر سرزمین‌های اشغال شده تاکید کردند.
هفتادمین سالگرد روز نکبت با تحولات مهمی رو به رو است. تظاهرات بازگشت بزرگ، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و تبدیل انفعال رهبران عرب در موضوع فلسطین به حمایت از اسرائیل از مهمترین تفاوت‌های هفتادمین سالگرد روز نکبت با سال‌های قبل است.

روز نکبت؛ یادآور جنایت‌های رژیم صهیونیستی درسایه توطئه انگلیس

راهپیمایی بزرگ حق بازگشت مردم فلسطین


فلسطینیان از سال 1976 تاکنون روز 30 مارس را به عنوان روز زمین نام ­گذاری کرده و آن را گرامی می‌دارند.
در باریکه غزه و از روز 30 مارس سال کنونی میلادی، مردم فلسطین مصادف با سالگرد «روز زمین»، راهپیمایی‌های موسوم به «راهپیمایی بازگشت بزرگ» را در منطقه مرزی بین غزه و رژیم صهیونیستی در دستور کار خود قرار داده‌­اند.
مفهومی که می توان از حرکت و اعتراضات «بازگشت بزرگ»، استنباط و استخراج کرد، بهره گیری مردم فلسطین از سمبل‌­ها و نمادهای تاریخی برای بازتولید آگاهی در داخل و خارج از مرزها نسبت به جنایت‌­های بزرگ رژیم صهیونیستی و ایجاد انگیزش برای خیزش دوباره برای بازیابی حقوق اساسی خود و پررنگ ­تر کردن راه مقاومت و ایستادگی است.
روز زمین؛ نماد جنایات رژیم اسرائیل
«روز زمین»، نمادی برجسته برای یادآوری جنایت اسرائیل در اشغال حدود 20 هزار کیلومتر مربع سرزمین فلسطین است که البته مردم فلسطین هر ساله در این تاریخ با روش­‌های مختلف، این روز را یادآوری کرده و آن را محکوم می‌­کنند. در واقع یادآوری به نسل قدیمی و ایجاد آگاهی در نسل جدید، نسبت به جنایت بزرگ اسرائیل در غصب سرزمین آنان و همچنین، ارتقای انسجام و انگیزه همگرایی برای مبارزه با دشمن، جهت بازیابی حقی که مشمول مرور زمان نمی‌شود، از اهداف اصلی و در واقع، فلسفه اصلی این خیزش بزرگ است.
در حالی که تظاهرات فلسطینیان مبتنی بر روش‌های مدنی و مسالمت آمیز بوده و سعی بر پرهیز از خشنونت و بهره‌‌گیری از شیوه‌‌های مدنی دارند، اما نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی، واکنشی سخت و خشن نسبت به این اعتراضات داشته و با روش و شیوه‌­های غیر انسانی و غیر مدنی، به سرکوب آن می ­پردازند که آمار بالای شهدا و زخمی‌ها نشانگر و گواهی محکم بر ماهیت سرکوبگر و ضدانسانی رژیم صهیونیستی دارد.
تا هفتمین جمعه برگزاری تظاهرات بزرگ (11 ماه مه) 55 فلسطینی در اثر خشونت بیش از اندازه نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده و بیش از 9 هزار نفر نیز زخمی شدند.
خبرگزاری آناتولی با انتشار تحلیلی درباره سالگرد «روز نکبت» نوشت: «رژیم صهیونیستی اعلام کرد، راهپیمایی بازگشت، بخشی از شرایط جنگی است و قانون حقوق بشر درباره آن انطباق پیدا نمی کند.»
انتقال پایتخت آمریکا به قدس در روز نکبت
مردم فلسطین در حالی روز 15 مه تظاهرات بزرگ روز نکبت را برگزار می‌کنند که آمریکا در اقدامی غیرقانونی تنها یک روز قبل یعنی در روز 14 مه سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز ششم دسامبر 2017 در تصمیمی غیرمسئولانه و غیرقانونی بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی و اعلام کرد سفارت آمریکا را نیز به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

روز نکبت؛ یادآور جنایت‌های رژیم صهیونیستی درسایه توطئه انگلیس

طرح ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی با واکنش شدید جامعه جهانی روبه رو شد.


با وجود تظاهرات گسترده‌ای که در اغلب کشورهای اسلامی و همچنین در اغلب کشورهای جهان در مخالفت با تصمیم ترامپ برگزار شد و با وجود اینکه به جز چند کشور محدود، سران اغلب کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی با تصمیم «دونالد ترامپ» مخالفت کردند، اما رئیس جمهور آمریکا در ادامه رفتارهای یکجانبه خود که بیش از همه ناشی از خودشیفتگی اش است، در روز 14 می 2018 سفارت این کشور در تل‌آویو را به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

روز نکبت؛ یادآور جنایت‌های رژیم صهیونیستی درسایه توطئه انگلیس


واکنش‌های جهانی به اقدام خصمانه ترامپ علیه قدس
این اقدام دونالد ترامپ حمایت صریح و علنی آمریکا از اشغال سرزمین فلسطین و جنایت‌هایی نظیر شهرک‌سازی توسط رژیم صهیونیستی است.
این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر 2016 قطعنامه 2234 را در محکومیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی تصویب کرد که دولت وقت آمریکا نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد، اما دونالد ترامپ به همراه رژیم صهیونیستی این قطعنامه را نادیده گرفتند.
«یلنا سوپونینا»، مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه این تصمیم ترامپ را دارای پیامدهای خطرناک عنوان کرد و گفت ترامپ بازی بسیار خطرناکی می کند که واقعا می توان آن را بازی با آتش خواند.
بدون شک پس از انتقال رسمی سفارت آمریکا به بیت المقدس، عزم فلسطینی‌ها برای بازپس گیری بیت المقدس از رژیم اشغالگر قدس تقویت خواهد شد و این می‌تواند دور جدیدی از خشونت‌های گسترده رژیم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را در پی داشته باشد که به منزله تقویت خشونت و ناامنی در منطقه بحران زده خاورمیانه است.
فلسطینی‌ها درحالی تظاهرات بزرگ خود را در هفتادمین سالگرد روز نکبت برگزار می‌کنند که برخی کشورهای عربی در موضوع کشمکش فلسطین - اسرائیل تغییر رویکرد علنی داده‌اند.
روزگاری حمایت از آرمان‌های فلسطین منبع مشروعیت حکام عرب بود و حتی در دفاع از فلسطین با اسرائیل جنگ کردند، اما اکنون «محمد بن سلمان» رسماً اعلام می‌کند که موضوع فلسطین اولویت سیاست خارجی عربستان نیست، فلسطینی‌ها مسبب تداوم تنش با اسرائیل هستند و یا باید با اسرائیل مذاکره کنند و یا اینکه دست از شکایت بردارند.
عربستان و بحرین، همسو با سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا در منطقه
ولیعهد سعودی در سفری که در مارس گذشته به آمریکا داشته است رسماً از حق حاکمیت و دفاع رژیم اسرائیل سخن گفته و این رژیم را به رسمیت شناخته است.
این رویکرد توسط رژیم آل خلیفه نیز تکرار شد و خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین روز 10 می 2018 با حمایت از حمله موشکی رژیم اسرائیل به سوریه، آنرا حق دفاع اسرائیل از خود خواند و این رژیم را رسماً به رسمیت شناخته است. «ایوب کارا»، وزیر ارتباطات رژیم اسرائیل اظهارات وزیر خارجه بحرین را «حمایت تاریخی» منامه از تل آویو نامید.
«رفعت سید احمد»، نویسنده و متفکر مصری در مقاله ای که در سایت لبنانی المیادین منتشر شد، این گونه می نویسد:
"سوالی که باید از ملت های عرب و حکام آنها پرسید این است که تا کی مراسم سالگرد روز نکبت برگزار می شود، بدون آن که برای بازپس گیری سرزمین فلسطین و احقاق حقوق ملت صبور و مقاوم فلسطین، موضع گیری شده و سیاست هایی جدی اتخاذ شود؟ طبیعتاً این پرسشی نیست که بر اساس آن بخواهیم بدانیم چند سال دیگر باید منتظر آزادی فلسطین باشیم، بلکه سوالی وجدانی است که هدف از آن سرزنش، عتاب و انتقاد شدید از حکام کشورهای عربی و ملت های آنهاست که نسبت به فلسطین و قدس، بی تفاوت بوده و ضعیف عمل کرده‌اند. در هفتادمین سالگرد روز نکبت، این سوال مطرح می شود که تا کِی مراسم روز نکبت برگزار می شود؟ چه زمان مراسم سالگرد بازگشت آوارگان به فلسطین و پایان نکبت بزرگ آن، برگزار خواهد شد؟ پاسخ کوتاه به این پرسش این است: این اتفاق هنگامی خواهد افتاد که این امت (حکام و مردم) راه صحیح به سمت فلسطین، قدس و مسجد الاقصی را بیابند. این راه، مسیری دشوار است اما تنها راهی است که می تواند به نکبت 1948 پایان دهد."
در واقع، در دو دهه گذشته رهبران اغلب کشورهای عربی با موضوع فلسطین و جنایت‌های اسرائیل «منفعلانه» برخورد می کردند، اما در هفتادمین سالگرد روز نکبت این انفعال به «حمایت» از جنایت رژیم اسرائیل تبدیل شده که ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پرچمدار این تغییر رویکرد در قبال فلسطین هستند.
بدون شک، هفتادمین سالگرد روز نکبت که با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و تغییر سیاست سران برخی کشورهای عربی در قبال موضوع فلسطین همراه است، نقطه آغازی برای خیزش گسترده فلسطینی‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

نظر شما