شناسهٔ خبر: 25513249 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خلاصه برگزیده اخبار سیاسی ۲۳ اردیبهشت؛

واکنش‌ها به آتش‌بازی در مجلس/آغاز سفر مذاکراتی ظریف/صدور حکم برای تروریست‌ها و...

امضای پنج سند همکاری میان ایران و سریلانکا، دیدارهای وزیر دفاع افغانستان با سرلشکر باقری و دریابان شمخانی، توضیحی دیگر درباره محدودیت برخی پیام‌رسان‌ها، سر ظریف به چین، صدور حکم اعدام برای هشت نفر از متهمان حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره) و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، بیست و سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نخستین جشنواره طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در مجموعه فرهنگی الغدیر برگزار شد. در این مراسم سردار غلامحسین غیب پرور طی سخنانی با بیان اینکه با اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد دیپلماسی به پایان رسیده باشد، گفت:با اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد دیپلماسی به پایان رسیده باشد و ما باید روی پای خود بایستیم و کشوری که نتواند شکم خود را سیر کند محکوم به فناست.

در همین مراسم سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: توافق برجام به جای آنکه مانعی برای رفع تحریم ها باشد به نهادینه سازی تحریم ها در کشور منجر شده که آن هم به دلیل غیرقابل اعتماد بودن آمریکا بوده و امروز همه دنیا نیز دارد برایش ثابت می‌شود که نباید به آمریکا اعتماد کند.

ماتریپالا سریسینا رئیس جمهور سریلانکا که شب گذشته وارد تهران شد، صبح امروز در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رئیس جمهور کشورمان قرار گرفت.در جریان این سفر، پنج سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید.

روحانی صبح امروز در کنفرانس خبری مشترک خود با رییس‌جمهور سریلانکا، با اشاره به اینکه ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: اگر پنج کشور طرف برجام به تعهدات خود عمل کنند، این توافق باقی می‌ماند. وی افزود: برجام در صورت تضمین منافع ایران باقی می‌ماند.

رئیس جمهور همچنین در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا  با تأکید بر اینکه این عهدشکنی آمریکایی ها ، نشان می‌دهد که آنها به تعهدات خود پایبند نبوده و نمی‌توان به آنان اعتماد کرد، گفت: سیاست منطقه ای ایران، حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان گفت:افق‌های روشنی برای گسترش روابط با ترکمنستان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها بهره برد.

وزیر خارجه ترکمنستان شامگاه شنبه نیز با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دیدارکرد. واعظی در این دیدار تاکید کرد:گسترش همه جانبه روابط با ترکمنستان از اولویت‌های دولت ایران به شمار می‌رود. رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در گفت و گو با ایسنا با بیان این که باید همراهی جهانی با ایران در برجام را یک سرمایه تلقی کنیم و افزود:باید برای مقابله با اقدامات ترامپ علیه کشورمان، وحدت، انسجام و صمیمیت بیشتری در داخل کشور ایجاد کنیم.

سپهبد طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان که در رأس یک هیئت بلندپایه نظامی به ایران سفر کرده است،با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت وگو کرد. سرلشمر باقری در این دیدار به ریشه دار بودن روابط نظامی ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی که غیر قابل حل باشد بین دو ملت وجود ندارد.

وزیر دفاع افغانستان همچنین ظهر امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار  کرد. شمخانی در این دیدار تاکید کرد: مبارزه فرهنگی با تفکرات داعش‌ساز بایستی همزمان با اقدامات امنیتی و نظامی پیش برود.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاههای اجرایی کشور ، در ارائه توضیحاتی درباره محدودیت دسترسی به برخی پیام رسان‌ها گفت: گره گشایی و حل موضوع به هم یاری و همراهی قوای سه گانه وابسته است و هیچ یک از قوا به تنهایی و بی توجه به آثار امر، امکان تصمیم گیری قطعی در این خصوص را ندارد.

رییس فراکسیون امید هم نسبت به برخورد با تجمع معلمان واکنش نشان داد. محمدرضا عارف در توئیتی نوشت:کسانی امروز با معلمان برخورد امنیتی می‌کنند که روزی دانش‌آموز آنها بودند.

سفر ظریف به چین

وزیر امور خارجه کشورمان شنبه‌شب در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به عنوان اولین سفر برجامی خود  پس از خروج آمریکا راهی پکن شد.

ظریف در بدو ورود به چین در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام ما گرفتن تضمین از اروپاست،خاطر نشان کرد: برای ما مهم است که مذاکرات ما با گروه ۵ شروع شود.در

جریان این سفر ظریف در دیدار با همتای چینی خود با بیان اینکه خوشحالم که سفرم برای رایزنی با پنج کشور از چین شروع می‌کنم گفت: امیدواریم در این سفرها تصویر روشن‌تری از آینده برجام را بتوانیم به دست آوریم.

***

محسنی اژه‌ای در دیدار با دادستان کل پاکستان با بیان اینکه امنیت کشورها مورد تهدید کشورهای سلطه است، گفت: ما آمادگی داریم که هر نوع مبارزه‌ای را برای مقابله با تروریست‌ها انجام دهیم.

در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوالی در مورد صحت تایید اعاده دادرسی  سعید مرتضوی گفت: هرکسی که درخواست اعاده دادرسی کرده باشد ثبت و بررسی می‌شود.  سعید مرتضوی هم درخواست اعاده دادرسی کرده و ثبت شده است اما هنوز نتیجه آن مشخص نیست. وی همچنین  در خصوص بازار ارز و اخلالگران ارزی نیز گفت: منشا این مسئله، اخلالگران ارزی نیستند، چرا که تنها با بگیر و ببند قوه قضاییه این امر حل نمی‌شود، بنابراین بانک نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد

رئیس دادگاه انقلاب از صدور حکم اعدام برای هشت نفر از متهمان حمله تروریستی به مجلس و حرم امام (ره)خبر داد و افزود: کیفرخواست پرونده ۱۸ نفر دیگر از این متهمان صادر شده ولی هنوز پرونده به دادگاه نیامده است. ان‌شاءالله در مراحل بعدی به اتهام آنها رسیدگی خواهد شد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (یک شنبه) بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

نظر شما