شناسهٔ خبر: 25408886 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

عقب‌نشینی کامل بانک مرکزی از سیاست‌های کنترل بازار طلا

طرح پیش‌فروش سکه کاملا متوقف شد

پس از توقف پیش‌فروش‌های یک ماهه، سه ماهه و دست آخر شش ماهه سکه توسط بانک مرکزی، روز گذشته پیش‌فروش یکساله سکه هم متوقف شد تا این بانک یکی پس از دیگری از سیاست‌های خود عقب نشسته باشد.

صاحب‌خبر -

طی یک هفته اخیر که قیمت سکه با افزایش قابل توجهی رو به رو شد و حتی از مرز دو میلیون تومان هم گذشت بانک مرکزی که پیش‌تر پیش‌فروش یک ماهه و سه ماهه سکه را متوقف کرده بود، پیش‌فروش شش ماهه را هم متوقف نمود.
روز گذشته نیز علیرغم کاهش قیمت سکه به زیر دو میلیون تومان، باز هم بانک مرکزی یکی دیگر از سیاست‌هایش را متوقف کرد تا تقریبا همه سیاست‌های سکه‌ای خود را تعطیل کرده باشد. با توقف پیش‌فروش یکساله از روز گذشته، بانک مرکزی تمرکز خود را بر روی تحویل سکه‌ها گذاشته است. البته این بانک که از آذر سال پیش سیاست حراج سکه را اجرایی کرده بود از فروردین امسال آن را هم متوقف نمود.
در همین راستا، بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، علت توقف این پیش فروش‌ها، استقبال بیش از حد مردم و البته اعلام بانک مرکزی مبنی بر ضرورت حفظ ذخایر خود که با محدودیت مواجه شده، می‌باشد.
در همین راستا، مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی از توقف تمامی پیش‌فروش‌های سکه در سررسیدهای مختلف خبر داد و گفت: این طرح تا اطلاع ثانوی متوقف است.
وی به این نکته‌اشاره کرده که از زمان آغاز پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی در شعب بانک ملی ایران، تاکنون هفت میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده و برآورد ما این است که با تزریق آنها به بازار، قیمت‌ها متعادل می‌شود.گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نخستین موعد سررسید سکه‌های پیش‌فروش شده یک ماهه، ۲۶ اردیبهشت ماه است که با توجه به اینکه در آستانه نزدیک شدن به این موعد هستیم، همه سکه‌های پیش‌فروش شده تحویل بانک ملی ایران شده است. البته رئیس‌ کل بانک مرکزی دیروز گفته بود تحویل سکه‌ها، پیش از موعد مقرر آغاز خواهد شد.
بانک مرکزی در نظر دارد تا در سه روز نخست توزیع، بالغ بر یک میلیون سکه توزیع کند.
به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای اجرای برخی سیاست‌های خود (مانند پیش‌فروش سکه) دقت کافی را نداشته که در طول یکماه، ابتدا اقدام به انواع پیش‌فروش‌ها کرده و کم‌کم این پیش فروش‌ها را یکی پس از دیگری تعطیل می‌کند.
اگر بانک مرکزی سیاست درستی را در پیش گرفته چطور با گذشت یکماه، اجرای آن را متوقف می‌کند و یا اگر سیاست درستی نبوده که منجر به توقف آن شده چرا در ابتدا از منظر کارشناسی به آن نپرداخته‌اند؟ این‌ها سؤالاتی است که درخصوص اجرا و لغو این پیش‌فروش‌ها به چشم می‌آید.
از سوی دیگر، فراموش نکنیم در طول این مدت هزاران سکه فروخته شده و به عبارت دیگر، حجم قابل توجهی ذخایر طلای کشور کاهش یافته است. در این باره خبرگزاری ایسنا با محاسبه میزان طلای فروخته شده به ارقام چشمگیری رسیده است.
آمار نهایی از پیش‌فروش و همچنین حراج نشان می‌دهد که حدود هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در دوره کمتر از سه ماهه پیش‌فروش شد و همچنین حدود ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار و ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار در حراج فروش رفت.
بررسی آمار و محاسبه حجم طلای مورد نیاز بر اساس قیمت هر گرم، برای ضرب سکه‌های فروش رفته از این حکایت دارد که برای حدود هفت میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه سکه‌های تمام با توجه به اینکه هر سکه تمام 4/133 گرم وزن دارد، در نهایت نزدیک به ۵۷ تن طلا و از سوی دیگر برای ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه 4/066 گرم) نزدیک به دو تن طلا لازم است و در این شرایط باید در مجموع تا مرز ۶۰ تن شمش طلا برای ضرب این سکه‌ها و پاسخگویی به نیاز خریداران باید ذوب شود.
به عبارت دیگر طی این مدت؛ 60 تن شمش طلا از ذخایر بانک مرکزی معادل 11 هزار و 760 میلیارد تومان فروخت شده که علیرغم تاکید بانک مرکزی بر نبود مشکلی درخصوص ذخایر کشور، رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما