شناسهٔ خبر: 25244301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

«تبانی» در شورای شهر/ خانم علیدوستی؛ به جمع «سلبریتی‌های بی‌سواد» خوش آمدید!

«تَکرار» کرد؛ اما نه شورای شهر کار می‌کند نه دولت!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«تَکرار» کرد؛ نه شورای شهر کار می‌کند نه دولت!

«پروانه سلحشوری»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به تازگی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره دولت رئیس‌جمهور روحانی گفته است: در این یک سال کاری صورت نگرفته که بتوانیم از آن دفاع کنیم.

او با بیان اینکه در عین حمایت از دولت نقدهایی هم داریم و بارها هم اعلام کرده‌ایم، ‌ گفت:

آقای روحانی وعده‌هایی قبل از انتخابات داده‌اند انتظار می‌رود که مسئولیت آنان را بر عهده بگیرد و پیگیر آنان باشد، به هر حال ایشان نباید وعده‌هایی بدهند که خارج از مسئولیت‌شان است پس اگر وعده‌ای داده‌اند باید عمل کنند  

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بارها به دولت گفتیم تیم اقتصادی خوب چیده نشده، چرا دولت تیمی را به کار می‌برد که توانایی ندارد؟  آیا آقای روحانی نمی‌توانست یک تیم کارآمدتر با خود همراه کند؟ [۱]

*غیر از سلحشوری، غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران نیز اخیراً خطاب به شورای شهر تهران از این گفته است که طی یک سال گذشته کار مثبتی در تهران انجام نشده و یک‌چهارم عمر شورای شهر اصلاح‌طلبان به بطالت سپری شده است. [۲]

اکنون، سؤالی که به ذهن خطور می‌کند اینست که چرا ستاد جریان اصلاحات و فعالان و رسانه‌های این جریان خاص سیاسی، در حوالی یکسال قبل و در موعد انتخابات از نامزد و نامزدهایی در انتخابات دولت و شورای شهر حمایت کردند که فرجامشان همین کندی و تعلل است!؟

اگرچه در همان روزها نیز دلسوزان کشور این هشدار را دادند که از آتش این نامزدها آبی گرم نخواهد شد و سرعت پیشرفت کشور کاهش می‌یابد اما به لحاظ قاعده سیاسی، هم‌اکنون موعد پاسخگویی همان مسببین و مشوّقین است.

یعنی آنهایی که با گفتن «تَکرار می‌کنم»! مردم را فریب دادند امروز بایستی پاسخگوی ایرادات وضع موجود در کارنامه دولت و کاهلی در اداره تهران بزرگ باشند.

«پاسخگوییِ جریانی» که بخش بزرگی از آن شامل عذرخواهیست...

گفتنیست بخش از انگیزه اظهارات خانم سلحشوری در چارچوب پروژه «عبور از روحانی» ارزیابی می‌شود. زیرا اصلاح‌طلبان هرگز مایل نیستند با آقای روحانی و کارنامه او پا به انتخابات سال ۱۴۰۰ بگذارند.

***

 بزرگ‌آقا مُرد خانم علیدوستی! قمه‌کش‌ها رفته‌اند...

«ترانه علیدوستی»، یکی از بازیگران سینما، به تازگی با انتشار فیلمی از زد و خورد چند پلیس راهنمایی و رانندگی با یک فرد در توییتر خود نوشت:

«اگه از این پلیسهای مهربونمون انگشت کسی شکسته بگن بابت خدشه در اقتدارشون، دستشون رو ببوسیم. ننگ»!

در عین حال اما پس از دقت در فیلم مشخص می‌شود این فرد که افشانه اشک‌آور و قمه به همراه داشته مشغول زد و خورد با پلیس است و مأموران نیز به این دلیل با او درگیر شده‌اند که مزاحم یک بانوی جوان شده است.

علیدوستی در ادامه و پس از مشخص شدن اشتباه فاحش خود اما در یک توییت دیگر نوشته است:

«پلیس (نیروی انتظامی) مسلحه. باید فنون مهار وضعیتهای پرتنش رو داشته باشه. نه که هرچی شد مشت و لگد رها کنه. -برخورد با تبهکار در حوزه وظایف عزیزان راهنمایی رانندگی نیست. هست؟ خب دستگیر میکردید. ولی دشمنتون هم وقتی اسیر شماست و روی زمین افتاده، ۴نفری کتک زدنش غیرقانونیه. و توحش.»

*ما قضاوت درباره اشتباه این بازیگر سینما و اصرار او بر اشتباهش را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم. گویا خانم علیدوستی آن چنان در نقش شهرزاد فرو رفته‌اند که در دنیای واقعی هم خود را عقل‌کل یک جامعه سراسر نادان می‌پندارند که درباره همه چیز باید نظر بدهند!

اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که رفتارهای سطحی، پر اشتباه، بی‌مطالعگی و بی‌سوادی برخی سلبریتی‌ها در ایران، سبب خستگی افکار عمومی شده است و با یک نگاه به فضای مجازی می‌توان دریافت که انتقاد از رفتارهای این افراد به یک خواسته عمومی تبدیل شده است.

در واقع، سطح تناقض این افراد با واقعیت‌های جامعه و حتی با رفتارهای سلبریتی‌های متشخص سایر کشورها، چیزی نیست که از چشم مردم دور بماند.

این فرایند در یکی از بدیهی‌ترین نتایج خود سبب غریبگی در تولیدات هنری سلبریتی‌های مورد اشاره می‌شود و آنها را از متن مردم، جامعه و حکومت به سمت بی‌وطنی سوق می‌دهد.

گفتنیست، برخی فعالان کشور در صفحات مجازی خود خواستار برخورد با این قبیل اظهارات شده و آنها را موجب ترویج خشونت و کاهش اقتدار پلیس عنوان کرده‌اند.

***

«تبانی» در شورای شهر تهران

«احمد حکیمی‌پور»، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران به تازگی در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز در اشاره به جلسه انتخاب ۷ گزینه شهرداری در شورای شهر تهران گفته است:

«اتفاقی که در شورا شاهد آن بودیم تبانی و تصمیم‌گیری از قبل بود و جلسه علنی و بحث‌هایی که در این باره صورت گرفت نوعی نمایش دموکراسی بود. تصمیمات از پیش گرفته شده، لابی‌ها انجام شده و رأی‌ها معلوم شده بود که فقط در صحن شورا به مرحله اجرا رسید. آن زمان نیز صدای خیلی‌ها درآمد که این ظاهرش عملکرد دموکراسی‌وار است اما تصمیمات از قبل گرفته شده است. این مساله درست نیست و مغایر با رویکرد اصلاح‌طلبانه است.»

او همچنین تصریح می‌کند:

اینکه شورا عقبه کارشناسی و تشکیلاتی داشته باشد و اصلاح‌طلبان اعضا را حمایت کنند که درست تصمیم بگیرند و خوب جلو بروند امر مطلوبی است منتها به شرط اینکه مستتر به کل جریان بوده و سازوکار روشنی داشته باشد نه اینکه سازوکار مبهمی در آن شکل گرفته باشد و یک جمع و محفل یا طیف خاصی از اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهند و پاسخگو نباشند.

حکیمی‌پور در ادامه می‌گوید: جریانی وجود دارد که فرصت‌طلبانه جریان اصلاحات را دچار هزینه و مشکل می‌کند! [۳]

*مسئله‌ای که وجود دارد اینست که حکیمی‌پور وسعت این تبانی را مشخص نکرده و نگفته است که آیا گزینه‌های جدید شهرداری تهران نیز نقشی در این تبانی فراشورایی داشته‌اند یا خیر!؟

از طرفی چرا محسن هاشمی از فهرست کاندیداهای شهرداری حذف شده و آیا او هم در جریان تبانی قرار داشته است؟

همچنین ما دقیقا نمی‌دانیم منظور حکیمی‌پور از این «جریان» که در اتاق فکر اصلاحات و شورای شهر ایستاده و اعضای شورا نیز با آنها تبانی می‌کنند، چه کسانی هستند!؟

اما تخمینی که وجود دارد اینست که این جریان همان مغز متفکر اصلاحات یا «ستاد جریان سیاسی خاص» هستند که رفتارهایی مثل عبور از روحانی، شکل دادن به اعتراض ظالمانه و پیش لرزه آن در دیماه ۹۶، ساخت ابزار براندازی بوسیله مقولاتی مثل زلزله و کم‌آبی و تأکید بر ناکارآمدی نظام و ناامیدی مردم؛ تماما دستپخت همین ستاد است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند، سرنوشت استعفای نجفی برای سایر شهرداران اصلاح طلب تهران در دوره پنجم شورای شهر تهران نیز محتمل است و این افراد مادام که جزو «رجال» با توانمندی مصرّح مدیریتی نباشند؛ امکان موفقیت در شهرداری کلانشهر تهران را نخواهند داشت. از ۷ گزینه مطروحه در شهرداری تهران، هیچیک جزو مفهوم رجال محسوب نمی‌شوند.

***

۱_ http://khabarfarsi.com/u/۵۳۸۱۵۲۲۹

۲_ http://kayhan.ir/fa/print/۱۳۰۸۱۹

۳_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۱۹۳۰۹

نظر شما