شناسهٔ خبر: 25234440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سنندج|مجلس تدبیری برای بومی‌گزینی دانشگاه‌های استان‌های محروم کشور بیندیشد

R7848/P1494/S6,66/CT7

در شورای فرهنگ عمومی استان کردستان مطرح شد که بومی‌گزینی دانشگاه‌ها به زیان استان‌های محروم کشور است و باید مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تدبیری بیندیشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کردستان شامگاه پنجشنبه با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس در دفتر نماینده ولی‌فقیه استان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کردستان در این جلسه اظهار داشت: بیش از 40 هزار دانشجو در 47 مرکز دانشگاهی استان کردستان مشغول به تحصیل هستند؛ جمعیت استان نسبت به کشور دو درصد و حدود دو درصد شرکت‌کنندگان در کنکور را هم داریم که متوازن پیش می‌رود.

فردین اخلاقیان با اشاره به اینکه 60 درصد دانشجویان استان را خواهران و 40 درصد را برادران تشکیل می‌دهند، افزود: رتبه شرکت‌کنندگان در کنکور در میان داوطلبان استان‌های دیگر رتبه 12 و درصد قبولی 26 تا 27 درصد بوده که دلیل آن هم «بومی‌گزینی» و ظلم به جوانان این خطه است.

وی گفت: کردستان تنها یک دانشگاه دولتی دارد که 9 هزار نفر ظرفیت دارد و جوابگوی ظرفیت استان نیست در حالیکه جمعیت ما تقریباً هم عرض استان همدان است، که 6 دانشگاه دولتی دارند.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به طرح بومی‌گزینی دانشگاه‌ها تصریح کرد: مسئولان ارشد استان نیز به این طرح انتقاد داشته‌اند و مکاتبات لازم انجام شده اما نیازمند مصوبه جدید مجلس و شورای انقلاب فرهنگی است و امیدواریم در این راستا تدبیری اندیشیده شود.

وی گفت: علاوه بر اینکه با دید «آموزشی و پژوهشی» دانگشگاه‌ها را می‌بینیم به همان اندازه نیز برای حوزه فرهنگ  ارزش قائل هستیم چراکه ارتباط گسترده‌ای بین این حوزه‌ها وجود دارد.

اخلاقیان افزود: در مأموریت دانشگاه‌ها، فرهنگ به‌صورت ویژه دیده شده و تربیت شهروند متعهد و خلاق ذکر شده و بحث‌های فرهنگی اهمیت دارد اما یکی از دلایل عدم موفقیت حوزه‌ فرهنگی در کشور «جزیره‌ای عمل کردن» و اینکه تعریف جامعی از فرهنگ نداریم.

رئیس دانشگاه کردستان با تاکید بر گفتارسازی مناسب برای توسعه قابلیت‌های فرهنگی منطقه خاطر نشان کرد: چاپ 35 عنوان کتاب به زبان کردی، توسعه دانش‌های بومی همچون طب سنتی از جمله کارهای انجام شده در این دانشگاه است.

تولید 3 سریال فاخر تلویزیونی در کردستان

مدیرکل صدا و سیمای استان کردستان نیز در ادامه با تبریک به اهالی رادیو اظهار داشت: رادیو قدیمی‌ترین رسانه جهانی و تاریخ بسیار شنیدنی و رسانه گرم بوده و علی‌رغم رشد تکنولوژی‌ها، هنوز مخاطبین و جایگاه خود را حفظ کرده است.

ابوالقاسم امان‌اللهی افزود: صدا و سیمای استان کردستان با 82 تا 87 درصد رتبه نخست سیما بیشترین مخاطب و رضایت‌مندی بالای 90 درصد را در سطح کشور داریم و شکستن برخی خط‌قرمزهای خودساخته علت این موفقیت‌ها است.

وی گفت: رادیو کردستان نیز با 46 درصد یعنی 25 درصد از متوسط کشوری بالاتر و رضایت‌مندی 97 درصدی رتبه نخست را در سطح کشور دارد.

مدیرکل صدا و سیمای استان کردستان تصریح کرد: 260 ایستگاه دیجیتالی در سطح کل استان داریم که 10 ایستگاه آن در مرکز شهرستان‌ها و 30 ایستگاه در شهرهای کوچک و مابقی نیز در روستاها است.

وی اضافه کرد: منطقه جغرافیایی استان کردستان به‌گونه‌ای است که در حال حاضر در 200 تا 300 روستا نقطه کور داریم یعنی هیچ نشانه‌ای از حاکمیت در آنجا وجود ندارد و 40 شبکه رقیب معاند ماهواره‌ای داریم.

امان‌اللهی افزود: در کردستان بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مطرح نیست و آنچه که وجود دارد مرز بین انقلابی و ضدانقلاب بوده و همه مسئولان به دنبال محرومیت‌زدایی، خدمت به مردم و ایجاد همگرایی بین نظام، حاکمیت و مردم است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آغاز فعالیت نهضت سریال‌سازی در صداوسیمای مراکز استان‌ها اظهار کرد: سهم کردستان نیز از این نهضت سه سریال «سنجرخان وزیری، مستوره اردلان و امیرنظام گروسی» است.

برنامه جامعی برای توانمندکردن سازمان‌های مردم نهاد و NGOها در کردستان نداریم

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت زنان و استناد به منابع غنی اسلام اظهار داشت: زن نه جنس دوم، نه به‌عنوان ابزار و نه از دنده چپ مرد خلق شده است.

فرانک قدسی با بیان اینکه زن اسوه، الگو و نمونه بوده و تنها ملاک برتری تقوا است، افزود: ما در مورد منابع اسلامی و قانون اساسی غنی هستیم و به کرات اصول و قوانینی برای بهبود وضعیت زنان داریم.

وی با اشاره به اصل 2 و 21 قانون اساسی تاکید کرد: دولت موظف است که حقوق زن را همه جانبه لحاظ و باعث کرامت و شخصیت متعالی آن باشد اما متأسفانه زنان در ابعاد مختلف از لحاظ بهداشتی، آموزشی و شاخص‌های مسکن و اشتغال نسبت به مردان وضعیت مناسبی ندارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان تصریح کرد: زنان امروز ما زنان دیروز نیستند و نمی‌خواهند حضور سوری و نمایشی داشته باشند بلکه می‌خواهند به‌دور از نگاه غربگرایی در قالب تعالیم اسلامی، در عرصه‌های تصمیم‌گیری حضور فعال داشته باشند.

وی خطاب به اعضای کمسیون فرهنگی و اجتماعی مجلس گفت: دور از برنامه‌های سوری، ظاهری، روبنایی و سطحی برای زنان کار کنیم و قانون در این راستا شفاف شود.

قدسی افزود: باید 5 درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به مسئله تحکیم خانواده اختصاص پیدا کند و 30 درصد از مدیران دستگاه‌ها اجرایی از بین زنان توانمند انتخاب شوند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و NGOها اظهار کرد: در کردستان 507 مجوز برای تشکل‌های مردم نهاد صادر شده که از این تعداد 211 تشکل از مستقیماً از استانداری و فرمانداری‌ها مجوز گرفته‌اند و در 14 حوزه مختلف فعالیت می‌کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان خاطر نشان کرد: از سطح وزارت تا پایین، هنوز برنامه جامع و کارآمد برای توانمندکردن سازمان‌های مردم نهاد و NGOها نداریم و در برون سپاری خدمات، اعتماد دستگاه‌های دولتی به تشکل‌های مردمی کم است.

انتهای پیام/ ع

نظر شما