شناسهٔ خبر: 25234033 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نائب رئیس شورای عالی استانها : "حمایت از کالای ایرانی" یک تکلیف شرعی و حکومتی است

خبرگزاری صداوسیما

­نائب رئیس شورای عالی استانها گفت: ما در برابر شعار حمایت از کالای ایرانی دو تکلیف شرعی و حکومتی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما علیرضا احمدی در گفتگوی خبری اخبار قرآنی امروز گفت: شعار مقام معظم رهبری را باید از زاویه تکلیف شرعی و تکلیف حکومتی نگاه کرد این دستور همگانی و به نفع مردم است و هر چه از خدمات خود حمایت کنیم روز به روز پیشرفت ما بیشتر می شود.
عضو شورای اسلامی قم درباره موضوع گفتگو که «شهرسازی و معماری اسلامی» است گفت: ما منتخب اعضای شوراهای کشور (شورای عالی استانها) هستیم و مصوبات شوراهای استان ها در شهر و روستاها به دست ما می رسد و باید بتوانیم طرح ارائه کنیم اما متأسفانه اکنون در موضوع شهرسازی اسلامی مغفول مانده ایم.
وی در ابتدای سخنانش در خصوص اینکه شوراها ریشه در آیات قرآنی دارد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با فرمان امام (ره) در 9 اردیبهشت 58 شورای اسلامی تشکیل شد و بند 8 قانون اساسی به شورا پرداخته است.
احمدی افزود: شوراها می توانند فضای اسلامی را در کشور ایجاد کنند و به حل مشکلات شهر و روستاها بپردازند زیرا محلی هستند و از دل مردم بیرون می آیند اما قانونگذار نیستند، فقط سیاست گذاری می کنند.
وی با تأکید بر اینکه نقش شوراها بسیار اساسی است و مستلزم همکاری همه جانبه دولت، مجلس و مردم است گفت: هم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) ، مدیریت محلی را به شوراها منوط می دانسته است و هم مقام معظم رهبری حل مشکلات را مربوط به شوراها می دانند، بنابراین شوراها می توانند در صورت عملکرد و اجرای صحیح طرح ها رضایت مندی مردم را به دنبال بیاورند.
نائب رئیس شورای عالی استان ها در خصوص ساخت و ساز و امور شهرسازی گفت: در حال حاضر می بینیم که شهروندان بر اساس نظارت شهرداری ها و نظام مهندسی و همچنین بر اساس الگوی وزارت راه و شهرسازی اقدام به ساخت و ساز می کنند اما اگر قانون مصوبی درباره ساخت و ساز اسلامی و شهرسازی اسلامی وجود نداشته باشد ما چطور می توانیم اثبات کنیم که شهرسازی و معماری ما اسلامی یا غربی است؟
وی همچنین در خصوص نماها و مجسمه هایی که بر روی ساختمان ها کار می شود گفت: اگر ساختمان های دولتی و نهادهای عمومی خود را موظف به کار بردن نماهای اسلامی و الگوی ایرانی اسلامی کنند مردم نیز از آنها تبعیت می کنند و اکنون مردم مقصر نیستند.
عضو شورای اسلامی قم گفت : ما فقط نباید به نماهای شهری و ساختمان ها بسنده کنیم بلکه نمای داخلی هم باید ایرانی - اسلامی باشد و اذعان می کنیم که قانون خاصی در این حوزه وجود ندارد و ما می توانیم در شورای عالی اسلامی طرحی را به صورت تخصصی مطرح کنیم که در صورت تصویب این طرح در مجلس بتوانیم آن را اعمال کنیم .
وی با اشاره به اینکه طرح هایی در ادوار گذشته در مجلس مطرح شده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است گفت: نگاه جدی به توسعه شهرسازی و ساختمان سازی نیاز است.
احمدی تأکید کرد: البته نماهای شهری و تبلیغات شهری مربوط به سازمان زیباسازی شهرهاست و این تابلوها به بخش خصوصی واگذار می شود که نظارت آن باید با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد از این رو باید قوانین خاصی وجود داشته باشد که بتوانیم بر روی آنها اعمال قانون کنیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که به صورت ریشه ای پیگیری مصوبات شورای عالی استان ها را اجرایی کنیم و در این خصوص باید از ظرفیت شوراها، نمایندگان مجلس و دولت استفاده کنیم.
وی افزود: در کشور اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نباید فرمان مقام معظم رهبری زمین بماند و در خصوص حل مشکلات از هیچ کوششی دریغ نکنیم، مجلس و دولت باید شوراها را ببینند و نه آنها را محدود کنیم ما نمایندگان شورای عالی را معرفی می کنیم و باید طرح ها ارائه شود.
احمدی همچنین در خصوص موضوع مسکن گفت: به مسکن نباید به عنوان یک کالای تجاری نگاه شود باید برای آن چاره اندیشید تا اتفاقات خوبی رخ دهد زیرا مسکن جای سکونت و آرامش است اما وقتی به عنوان کالای تجاری به آن نگریسته شود دستیابی آن برای همه اقشار بویژه کم درآمد ممکن نیست و در صورتی که به عنوان کالای تجاری دیده شود نماد های غربی و رنگ و بوی غربی می گیرد.
وی در پاسخ به سؤال پیوست فرهنگی در امر ساختمان سازی و شهرسازی گفت: پیوست فرهنگی امر بسیار مهمی است نه اینکه ساختمان را بسازیم و بعد به آن یک نمازخانه اضافه کنیم پیوست فرهنگی یعنی اینکه قبل از ساخت و ساز مطالعه فرهنگی صورت بگیرد اما متأسفانه در این باره نیز غفلت شده است.
وی در پایان افزود: شوراها یک نهاد برخواسته از انقلاب اسلامی است و آمادگی دارد در صورت همکاری مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم در جامعه اقدام کند.

نظر شما