شناسهٔ خبر: 25232449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست پنج جانبه ضد ايراني با حضور عربستان در پاريس

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ، فرانسه، آمريکا و انگليس در کنار عربستان و اردن براي بررسي راه هاي متوقف کردن آنچه را که شبکه تلويزيوني سعودي الحدث آن را توسعه طلبي ايران در سوريه خواند نشست پنج جانبه اي در پاريس تشکيل دادند. 

شبکه سعودي الحدث در گزارشي اعلام کرد اين نشست پس از آن برگزار شد که آمريکا و فرانسه توافق کردند اصلاح توافق هسته اي با تهران، شامل اوضاع سوريه، عراق و يمن نيز باشد. همزمان با آن، آمريکا و فرانسه براي تغيير راهبردهاي تعامل با ايران تلاش مي کنند. 

 تيري کوول کارشناس مسائل ايران گفت: «درباره اوضاع سوريه، بايد به طور جدي با ايران مذاکره کرد. اين کار ساده اي نيست؛ اما براي درک موضوع، يک اقدام الزامي است.»

گزارشگر اين شبکه افزود: به رغم اختلاف واشنگتن و پاريس درباره روش اين کار، دو طرف در خصوص اصل اين موضوع اتفاق نظر دارند و از ساز و کار جديدي سخن گفته مي شود که امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا قصد دارند در مرحله آينده از آن استفاده کنند.

در حالي که رئيس جمهور آمريکا توافق هسته اي با ايران را بد توصيف مي کند و از لغو آن سخن مي گويد، رئيس جمهور فرانسه به حمايت از اين توافق تمايل دارد زيرا به گفته وي، جايگزيني براي آن وجود ندارد. اما وي بر اين باور است که بايد در اين توافق، اصلاحاتي متناسب با اوضاع جديد صورت بگيرد. 

تيري کوول گفت: «ديدگاه فرانسه و کشورهاي اروپايي که به ترامپ پيشنهاد شده است، مبتني بر باقي ماندن در توافق هسته اي و پيگيري مذاکرات با تهران درباره فعاليت موشکي و نقش تهران در سوريه، حتي پس از پايان توافق هسته اي يعني سال 2025 است.»

 

نظر شما