شناسهٔ خبر: 25226277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زاخارووا :با هرگونه تغيير در برجام مخالفيم

ماریا زاخارووا گفت:« بار دیگر موضوع تغيير در توافق هسته ای با ایران را رد می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم به آن پایبند باشند.»

صاحب‌خبر -

زاخارووا :با هرگونه تغيير در برجام مخالفيمبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم ، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت :« بار دیگر موضوع تغيير در توافق هسته ای با ایران را رد می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم به آن پایبند باشند.»

وي همچنين گفت وزراي امور خارجه روسيه ، ايران و ترکيه شنبه آينده در مسکو درباره بحران سوريه گفتگو مي کنند.

زاخارووا تاکيد کرد ادعاي حمله شيميايي در دوماي سوريه کذب محض بود و غربي ها از اين ادعاي دروغين براي حمله به سوريه استفاده کردند. عاملان انتشار تبليغات دروغين حمله شيميايي به دوما بايد بازخواست شوند.
وي افزود فرانسه در خصوص ادعاهاي مربوط به استفاده از تسليحات شميايي در سوريه، در دام آمريکا افتاد.

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در نشست خبري در مسکو گفت: وزير خارجه فرانسه در رسانه ها و اظهار نظرات خود روسيه را در مورد حقايق حمله شيميايي ادعايي در دوماي سوريه متهم کرد. اطلاعاتي که روسيه در اين زمينه در اختيار دارد با اطلاعاتي که وزير خارجه فرانسه به آن استناد کرده است فرق دارد. اطلاعات روسيه بر اساس گفته هاي شاهدان عيني واقعي است و اين شاهدان به مقر سازمان منع گسترش سلاح هاي شيميايي در شهر لاهه رسيده اند تا کارشناسان اين سازمان را در جريان اتفاقاتي بگذارند که در شهر دوما رخ داده است. اما من به آقاي لودريان مي گويم سخنان و مستندات شما واقعي نيست و بر اساس اين مستندات غير واقعي از ساير کشورها خواستيد حمله اي واقعي را عليه يک کشور مستقل و غير نظاميان صورت دهيد. مستندات واقعي روسيه از جعل واقعيت ها درباره حمله شميايي دروغين در دوما حکايت دارد و ما تاکنون هيچ نشانه اي از کشتار غيرنظاميان و مصدومان و يا حتي آثار استفاده از تسليحات شميايي مشاهد نکرده ايم و به آن دست نيافته ايم. احتمال دارد سخنان منفعل وزير خارجه فرانسه با استناد به اطلاعات و مستندات ضعيف هم پيمانان فرانسه در سوريه بوده باشد. در جريان گفتگوها در پارلمان فرانسه در 16 ماه آوريل برخي از اعضاي پارلمان گفتند آنها به اطلاعات و نشانه هايي دست نيافته اند که استفاده رژيم بشار اسد را از تسليحات شميايي عليه غير نظاميان در سوريه ثابت کند. پانزده سال پيش فرانسه توانست از دام آمريکا هنگامي که از وجود تسليحات شيميايي در عراق سخن مي گفت نجات يابد، اما در طول اين 15 سال براي فرانسه چه اتفاقي افتاده است؟
زاخارووا در ادامه گفت: مي خواهم نظر شما را به گزارش مجمع علمي پارلمان آلمان جلب کنم که درباره ارزيابي قانوني حمله نظامي سه جانبه غربي ها به سوريه به بهانه حمله شيميايي دروغين به دوما مي باشد. در اين گزارش آمده است حملات انتقام جويانه عليه اين يا آن کشور مردود است و با منشور سازمان ملل تناقض دارد. طبق نظر کارشناسان آلماني معاهده منع گسترش تسليحات شيميايي شامل ساز و کارهاي قانوني بازخواست مجرمان و گناهکاران در زمينه حملات شيميايي است. به عنوان نمونه لندن پيوستن خود به اين عمليات نظامي را به موضوع دخالت بشردوستانه ربط مي دهد! چرا اين حمله شيمايي جعلي در دوما به بهانه اي براي اين حملات تبديل شده است حال آنکه چندين سال از آغاز جنگ داخلي در سوريه مي گذرد؟ دفاع از غيرنظاميان بايد از طريق دخالت بشردوستانه صورت گيرد نه مجازات غيرنظاميان و حکومت. از اين رو کارشناسان پارلمان آلمان خواستار اجراي اقدامات بشردوستانه واقعي شدند. در 23 ماه آوريل سخنگوي دولت آلمان اعلام کرد از اين گزارش اطلاع يافته است اما با اين وجود، موضع سران آلماني تغييري نکرد و حمله نظامي به سوريه را واکنشي ضروري و متناسب و قانوني اعلام کردند. جالب اينجاست که سران حکومت آلمان از گزارش پارلمان خود انتقاد نکردند اما در عين حال اتحاد خود را با آمريکا، فرانسه و انگليس را در حمله به سوريه اعلام کردند. حتي شبکه تلويزيوني دولتي اين کشور اين گزارش را تأييد و اعلام کرد مستندات ارائه شده براي حمله به سوريه جعلي است. اکنون که همه اين اتفاقات رخ داده است زمان آن فرا رسيده است که بپرسيم چگونه بايد عاملان اين صحنه سازي ها و گناهکاراني که عامل اين اقدامات تحريک آميز بودند بازخواست شوند؟ همه ما شاهد بوديم که تصاوير جعلي و دروغين در قالب ويدئوهاي جعلي به نمايش درآمد و در نهايت به چه نتيجه اي منجر شد. همچنين مي خواهم به آقاي لودريان و دوستان غربي يادآوري کنم ديروز کنفرانسي خبري در وزارت دفاع روسيه با رسانه هاي روسيه و خارجي با موضوع تحولات سوريه برگزار شد. در اين نشست تصاوير فتوگرافيک اهداف حملات سه جانبه غربي به نمايش درآمد و وزارت دفاع لاشه موشک هاي غربي را به نمايش گذاشت که بر روي آن شماره ساخت صنعتي حک شده بود، اين موضوع باعث مي شود روزنامه نگاران بتوانند سؤالاتي را در اين زمينه از وزارت دفاع آمريکا بپرسند. اين در حالي است که ما به ياد داريم رئيس جمهور آمريکا پس از حمله به سوريه گفت همه موشک هاي حمله سه جانبه غربي ها به اهداف خود اصابت کرده اند! ما ويدئوهايي در دست داريم که لاشه اين موشک ها را نمايش مي دهد. بار ديگر بايد بگويم ما ادعاهاي طرف آمريکايي را در خصوص اصابت همه موشک ها به اهداف خود رد مي کنيم. ما هميشه مستندات و اطلاعات مستحکم، اعداد، ارقام و واقعيت ها را ارائه مي دهيم.

نظر شما