شناسهٔ خبر: 25224388 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اجرای 423 پروژه مشترک مابین دانشگاه ها و بژوهشگاه های داخل و خارج از کشور

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از اجرای ۴۲۳ پروژه تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه ها و بژوهشگاه های داخل و خارج از کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

اجرای 423 پروژه مشترک مابین دانشگاه ها و بژوهشگاه های داخل و خارج از کشوربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، در نشست  مشورتی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منتخب کشور که با محوریت چالش‌های همکاری‌های بین‌المللی در محورهای دانشجویی، آموزشی، پژوهشی و فناوری در شرایط جدید جهانی و منطقه‌ای برگزار شد گزارشی از فعالیت‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم و تعامل فعال و اثر بخش علمی فرهنگی با محیط منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد.

وی درخصوص حضور استادان و روسای دانشگاه ها در تعاملات بین المللی افزود: تعداد اعضای هیات علمی و روسای دانشگاه‌های اعزامی به خارج از کشور جهت دوره‌های تحقیقاتی، مذاکرات علمی و دانشگاهی با دریافت مجوز از کارگروه مربوط (۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۶) ۸۲۵ نفر بوده است و کشورهای آلمان، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اتریش و فرانسه بیشترین اعزام را داشته‌اند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: تعداد اعضای هیات علمی برای ارائه مقاله در سمینار ها و کنفرانس های خارج از کشور در ۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۶ در مجموع ۶۱۴ مورد بوده است و کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مالزی، هلند، اسپانیا، چین، روسیه و هند شاهد بیشترین حضور اساتید ایرانی برای ارائه مقالات علمی بودند.

وی افزود: تعداد کل حضور استادان دانشگاه ها، دانشمندان، روسای دانشگاه های خارجی و مسئولان علوم و فناوری دیگر کشورها که به ایران سفر کرده اند در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۹۶ برابر ۱۹۷۴ نفر است و کشورهای ایتالیا، آلمان، عراق، ترکیه، اتریش و کره جنوبی بیشترین اعزام را داشته‌اند.

به گفته رئیس مرکز همکاری های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران در مجموع ۵۵ هزار و ۳۰۸ نفر است و دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، فردوسی مشهد و تهران دارای بیشترین دانشجوی خارجی هستند.

وی با بیان اینکه امروزه تمامی نهاد های امنیتی، وزارت امور خارجه وغیره پذیرش دانشجوی خارجی را فرصت می دانند، بیان کرد: سدهای ایجاد شده قبلی، از جمله  بهره‌‌نگرفتن از مزایای مرزی امروز، جای خود را به همکاری دانشگاه های مرزی داده است.

بیشترین دانشگاه های دارای مقالات بین المللی

 سالار آملی بیان کرد: در مجموع در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ حدود ۱۲ هزار و ۱۳۹ مقاله مشترک ارائه شده است و دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، تربیت مدرس، تبریز، فردوسی مشهد، شیراز، علم و صنعت ایران و شهید بهشتی بیشترین مقالات مشترک تحقیقاتی بین‌المللی را ارائه کرده اند.

وی افزود: ۴۲۳ پروژه تحقیقاتی مشترک مابین دانشگاه ها و پژوهشگاه های داخل و خارج از کشور در حال اجرا است که از این میان یکصد و پنجاه پروژه نظام‌مند بوده اند.

سالارآملی عنوان کرد: در طول ۳ سال منتهی به سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ تعداد ۷۶۷ تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور به امضا رسیده است که ۳۶۹ مورد آن عملیاتی شده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: در سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۸ دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی جهانی تایمز حضور دارند و از سال ۲۰۱۳ که رتبه بندی آسیایی به نظام تایمز افزوده شده است ایران همواره دارای رشد تعداد دانشگاه در آسیا بوده است به نحوی که در سال ۲۰۱۸ جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از کشور ترکیه در منطقه کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما