شناسهٔ خبر: 25218086 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر تلاش مشترک برای رفع موانع موجود در همکاری‌های مشترک ایران و چین تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از سوچي ، دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ايران در دومین روز سفر به روسیه و در سومین دیدار دوجانبه با «ژو شینگ کان» وزیر امنیت عمومی چین دیدار و گفتکو کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2139795" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2112820/2139795?width=340&height=240"></script></div>


شمخانی در این دیدار با اشاره به اراده دو کشور برای دستیابی به عالی ترین سطح در روابط دوجانبه گفت: تلاش مشترک درخصوص رفع برخی موانع موجود در همکاری های مشترک به ویژه در موضوعات بانکی و تبادلات مالی از اولویت های پیش رو در مسیر توسعه مناسبات فی مابین است.
وی افزود : قرار گرفتن کشورهای چین ، روسیه و ایران در فهرست تهدیدات امنیت ملی آمریکا و اعمال تحریم علیه این سه کشور ، اتخاذ راهبرد مشترک برای مقابله با اقدامات همه جانبه آمریکا برای ضربه زدن به ما را اجتناب ناپذیر کرده است.
شمخانی پدیده تروریسم را تهدید شکننده صلح و امنیت بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: تروریسم تکفیری جغرافیای حضور خود را در سوریه و عراق از دست داده است و از این رو آمریکا متحدان غربی و همپیمانان منطقه ای این کشور با بهانه جویی و دروغ پردازی هایی مشابه آنچه در مورد استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی به شهر دوما عنوان شد ضمن حضور و عملیات نظامی در این کشور عملا به دفاع از جریان تروریسم تکفیری در سوریه اقدام کرده اند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشریح اقداماتی که از سوی کشورهای حامی تروریسم تکفیری برای انتقال باقی مانده های این جریان خطرناک به افغانستان وجود دارد ، افزود: در صورت ادامه این روند و استقرار گروه های تروریستی در افغانستان به طور قطع مرزهای ایران ، چین و روسیه که همسایگان این کشور هستند با تهدیدات جدی مواجه خواهد شد.
شمخانی در پایان بر ضرورت همکاری نزدیک ایران ، چین ، روسیه ، پاکستان و افغانستان برای مقابله با گسترش تروریسم در منطقه تاکید کرد و خواستار تمهید ساز و کار مشترک اطلاعاتی ، امنیتی و عملیاتی برای متوقف کردن انتقال و سازماندهی گروه های تروریستی در افغانستان شد.
«ژوشینگ کان» وزیر امنیت عمومی چین نیز در این دیدار با اشاره به مفاد سخنرانی دریابان شمخانی در نهمین کنفرانس امنیتی روسیه و بیان نگرانی های جدی درخصوص توسعه ناامنی و بی ثباتی در منطقه گفت: ما ضمن تایید رویکردها و دغدغه های مطرح شده از سوی شما معتقدیم آمریکا به عنوان کشوری که به صورت پنهان از عوامل ناامنی در منطقه حمایت می کند با اعمال تحریم علیه ایران ، چین و روسیه به دنبال محدودسازی و ضربه زدن به این سه کشور است.
وی به سفر رییس جمهور چین به ایران و پایه گذاری فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: ایران در راهبرد بین المللی جدید چین جایگاه ویژه ای داشته است و دستگاه های امنیتی دو کشور می توانند در تحقق اراده رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
وزیر امنیت عمومی چین خاطرنشان کرد: دو کشور می توانند در چارچوب چشم انداز یک کمربند-یک راه در حوزه های تامین امنیت ، مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته ، امنیت سایبری ، طرح های مربوط به انرژی و راه آهن ، همکاری های جدیدی را در دستور کار قرار دهند.
وی با تبیین اهمیت دعوت صورت گرفته از رییس جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس آتی سازمان همکاری های شانگهای گفت: ما از عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای حمایت کرده و معتقدیم حضور ایران در اجلاس آتی به عنوان کشور ناظر می تواند زمینه مناسبی برای تحقق این هدف باشد.
«ژو شینگ کان» در پایان با ابراز تاسف نسبت به اقدامات غیرقابل قبول آمریکا و سرپیچی از اجرای تعهداتش در توافقنامه برجام افزود: چین به عنوان یکی از اعضای اصلی مذاکرات ۱+۵ نقش بسیار مهمی در شکل گیری و انعقاد توافقنامه برجام برعهده داشت و همچنان بر موضع قاطع خود در حمایت از برجام و ضرورت متعهد بودن همه طرف های این توافقنامه به تعهداتشان تاکید دارد.
مقام چینی با دعوت مجدد از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای سفر به چین آمادگی این کشور را برای تبادل اطلاعات و رایزنی مستمر مقامات امنیتی دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین

 
دریابان علی شمخانی در ادامه ملاقاتهای دو جانبه خود با مقامات عالی امنیتی کشورهای مختلف، صبح امروز همچنين با ژنرال ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان دیدار و درباره تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و مناسبات دو کشور با وی گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با ابراز خرسندی از بهبود نسبی شرایط امنیتی در مرزهای مشترک بر ضرورت افزایش تماس و همکاری دستگاههای امنیتی و انتظامی دو کشوربه منظور توقف کامل اقدامات تروریستی گروهک های شرور وابسته به دستگاههای اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد نباید اجازه دهیم کشورهای ثالث که هیچ علاقه ای به امنیت و حسن همجواری ایران و پاکستان ندارند بر روابط دوستانه دو کشور تاثیر منفی داشته باشند.

شمخانی بر ضرورت همکاری دو و چند جانبه برای مقابله با تهدیدات و فعال سازی فرصتهای اقتصادی مشترک بویژه در بهره گیری از ظرفیتهای قابل تبادل بنادر چابهار و گوادر تاکید کرد و افزود: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مهم در جهان اسلام وظایف و مسئولیتهای مهمی در قبال آینده امت اسلامی بر عهده دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اقدام غیر قانونی و تحریک آمیز رییس جمهور آمریکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطين اشغالي اظهار داشت: تهران و اسلام آباد باید در قبال اقداماتی از این دست که عزت و هویت امت اسلامی را هدف گرفته قاطعانه بایستند و به وظیفه اعتقادی و تعهد دینی خود در دفاع از آرمان مردم مسلمان و مظلوم فلسطین عمل کنند.

شمخانی در پایان بر ضرورت بسیج کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تداوم تجاوز وحشیانه و کشتار بیرحمانه مردم مظلوم یمن توسط عربستان سعودی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: فعال سازی سازوکارهای سیاسی و حمایت از گفتگوهای یمنی-یمنی تنها مسیر توقف جنگ و درگیری و استقرار ثبات و امنیت در این کشور است.

ناصر خان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز در جریان این ملاقات گفت: همکاری نزدیک و تلاش مشترک ساختارهای امنیت ملی دو کشور نقش موثر و تعیین کننده ای در کاهش موانع توسعه مناسبات همه جانبه میان ایران و پاکستان داشته است.

وی از بين بردن تهدیدات تروریستی در منطقه را نیازمند اقدامات هم زمان برای مبارزه نظامی و امنیتی با این جریان ها و همچنین مواجهه اعتقادی با ریشه های افراط گرایی عنوان کرد و افزود: بدون نابود سازی بسترهای شکل گیری تفکرات افراطی نمی شود به نابودی کامل تروریسم تکفیری امیدوار بود.

جنجوعه با تشریح اقدامات سیاسی،اقتصادی و امنیتی که از سوی دولت جدید آمریکا علیه پاکستان در جریان است تصريح کرد : دولت و مردم پاکستان در برابر فشارهای خارجی ایستادگی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد استقلال سیاسی و منافع کشورشان دستخوش اراده بدخواهان شود.

مشاور امنیت ملی پاکستان با اشاره به اراده تغییر ناپدیر مردم و دولت این کشور در حمایت از آرمان مردم مسلمان فلسطین بر موضع پاکستان در محکومیت اقدام آمریکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطين اشغالي تاکید کرد.

لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین لزوم رفع موانع در توسعه روابط ایران و چین

نشست شمخاني با همتاهاي روسي و پاکستاني خود 

 نشست سه جانبه دبيران شوراي امنيت ملي ايران ، روسيه و پاکستان بعد از ظهر امروز پنج شنبه تشکيل و طي آن ساز و کارهاي تشکيل نشست امنيتي مشترک با حضور ساير کشورهاي منطقه مشخص شد.
در اين نشست مقامات امنيتي سه کشور با ابراز نگراني درمورد اقدامات بي ثبات کننده آمريکا در منطقه آسيا ، بر ضرورت همکاري همه جانبه کشورهاي موثر آسيايي براي مقابله با اين روند تاکيد کردند.
همچنين مقامات امنيتي سه کشور توافق کردند ضمن تداوم رايزني هاي مشترک ، درخصوص گفتگو با ديگر کشورهاي منطقه آسيا و دعوت از آنان براي حضور در نشست امنيتي چندجانبه اقدام کنند.

 

نظر شما