شناسهٔ خبر: 25198437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نخست وزير ارمنستان از قدرت کناره گيري کرد

تلاش سرکيسيان براي افزايش قدرت در کنار فقر و فساد، اعترض مردم ارمنستان را به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

 

"سرژ سرکيسيان" نخست وزير ارمنستان روز دوشنبه در مقابل تظاهرات و اعتراضاتي که از 11 روز پيش آغار شده بود، استعفا کرد. اين تظاهرات را مي توان بزرگترين تظاهرات ضددولتي در کل تاريخ موجوديت ارمنستان به شمار آورد. در اين باره گفته شده تنها در تظاهرات در مرکز ايروان، بيش از 100 هزار نفر شرکت کرده بودند. در اين ميان حضور نظاميان در راهپيمايي اعتراضي علت اصلي کناره گيري نخست وزير جديد ارمنستان اعلام شده است.
به هرحال در هفته اي که گذشت ارمنستان بار ديگر ملتهب و ناآرام شد. ايروان در روزهاي اخير شاهد تظاهرات گسترده مخالفان دولت در خيابان‌ها بود. معترضان به ادامه حضور «سرژ سرکيسيان» در قدرت معترض و خواهان کناره‌گيري او بودند. ميدان جمهوري ايروان روز دوشنبه شاهد حضور گسترده طرفداران نيکول پاشنيان نماينده مخالف مجلس و رهبر حزب پيمان مدني بود که آمده بودند تا پيروزي خود را جشن بگيرند، پيروزي بر شخصي که پس از دو دوره متولي رياست جمهوري به مدت تنها يک هفته مقام نخست وزيري کشور را بر عهده گرفت.
سرژ سرکيسيان، در پي ١٠ سال رياست جمهوري، سه شنبه گذشته ١٧ آوريل/ ٢٨ فروردين، از سوي پارلمان به مقام نخست وزيري برگزيده شد اما نيروهاي سياسي مخالف دولت که پيش از آن نيز اعتراضات خود را آغاز کرده بودند، از همان هنگام وي را به سوء استفاده از قانون براي حفظ قدرت متهم کرده و خواستار کناره گيري او شدند.
به دنبال اين مسئله، مخالفان سرکيسيان، او را به تلاش براي ماندن در قدرت متهم کردند. بر اساس بازنگري قانون اساسي ارمنستان که در همه پرسي سال 2015 تصويب شد، بخش اعظم اختيارات اجرايي از رئيس جمهور به نخست وزير منتقل شد و رياست جمهوري در ارمنستان به يک سمت کاملاً تشريفاتي تبديل گرديد.
همين گذار ارمنستان از سيستم رياستي به پارلماني، اعتراض مردم را به دنبال داشت. مخالفان سرکيسيان، او را متهم مي‌کردند که بعد از ده سال رياست جمهوري همچنان تلاش دارد به عنوان نخست وزير قدرت را در ارمنستان در دست داشته باشد.
از اين منظر، بايستي گفت که تداوم زمامداري سرکسيان اعترض و نارضايتي مردم ارمنستان را به دنبال داشت. آنها از ادامه سياست‌هاي سرکسيان خسته شده‌ بودند. در اين باره روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نوشته: ‹‹مردم ارمنستان مايل نيستند که "سرژ سرکسيان" براي سومين دوره (بعد از دو دوره رياست جمهوري) اکنون نيز در سمت نخست وزيري، هدايت امور کشورشان را در دست داشته باشد. به خصوص آنکه اکنون بر اساس قانون اساسي جديد، اختيارات وي بسيار گسترده تر خواهد شد››.
جداي از اينکه يکي از دلايل به راه افتادن اين تظاهرات در ارمنستان، متهم شدن سرکيسيان به تلاش براي حفظ قدرت بوده، مسئله فقر و فساد هم در شکل گيري اعتراضات اخير در ارمنستان بي تأثير نبوده است. چراکه ارمنستان با اوضاع اقتصادي و اجتماعي نابساماني مواجه است. در اين باره برخي از کارشناسان معتقدند مردم از اين اوضاع به تنگ آمده اند. آنها از حداقل امکانات هم محروم بودند و اوضاع برايشان بسيار دشوار شده بود.
اما تبعات استعفاي سرکيسان چه خواهد بود؟ سرنوشت ارمنستان پس از کنار رفتن سرژ سرکيسيان چگونه رقم خواهد خورد؟ به گفته کارشناسان و ناظران, تظاهراتي از اين دست، پاياني بر حيات حزب حاکم در ارمنستان و سوق يافتن ايروان به سوي برگزاري انتخابات زودهنگام خواهد بود. نيکول پاشينيان پس از آزادي در تجمع طرفدرانش در ايروان خواستار برگزاري انتخابات زود هنگام مجلس شده بود. حال سؤال اصلي اينجاست که آيا پاشنينيان و طرفدارانش همچنان پايبند شعار خود مبني بر استقلال و عدم وابستگي به هيچ کشوري خواهند بود يا روند تحولات، آنها را به سمتي ديگر خواهد کشاند؟

...................................................................................................
مصطفي عبدلي

نظر شما