شناسهٔ خبر: 25186318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش:

اختلافات دیپلماسی، ۳ مدرسه ایرانی در امارات را تعطیل کرد

صاحب‌خبر -

ایسنا|  وزیر آموزش‌وپرورش در توضیح تعطیلی 3 مدرسه ایرانی در امارات گفت که این اتفاق به دلیل اختلافات دیپلماسی رخ‌داده‌است. محمد بطحایی که در افتتاحیه نشست پایانی هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی صحبت می‌کرد، در توضیح بیشتر گفت: «بخش عمده‌ای از مشکل کشور ما با امارات به دلیل اختلاف در دیپلماسی این دو کشور است و آموزش‌وپرورش نمی‌تواند در مدیریت سیاسی وارد شود.» او با بیان این‌که بخشی از اختلال ایجاد شده به دلیل نارسایی در روابط دیپلماتیک و حمایت امارات از سیاست‌های توسعه‌طلبانه عربستان در منطقه و جنایات این کشور در یمن است، افزود: «مجموعه این اقدامات باعث شده کشور امارات سیاست‌های انقباضی شدیدی علیه ایران اتخاذ کند که پیامد آن اختلال در ادامه فعالیت مدارس ایران در کشور امارات بوده است.» به گفته او، با وجود قدمت و سابقه طولانی مدت فعالیت مدارس ایرانی در کشور امارات، 3 مدرسه ایرانی در این کشور به بهانه‌های مختلف تعطیل شده‌اند: «امیدواریم مشکل حقوقی که کشور امارات برای مدارس ما ایجاد کرده است، برطرف کنیم. سیاست حاکمیت و دولت ایران استمرار فعالیت مدارس خارج از کشور با توجه به جمعیت زیاد ایرانیان ساکن حاشیه خلیج‌فارس است، همچنین نشانه‌های مثبتی برای بازگشایی مجدد این مدارس گزارش شده است.» بطحایی در ادامه در مورد صحبت‌های اخیرش درباره توسعه آموزش زبان روسی در مدارس توضیح داد: «منظور ما این نبوده است که آموزش زبان روسی به‌عنوان زبان دوم و اجباری انجام شود، بلکه بحث ما این است که چرا باید شرایطی را ایجاد کنیم که تدریس زبان خارجی به شکل انحصاری مربوط به زبان انگلیسی باشد.» او ادامه داد: «براساس دستورالعمل شورایعالی آموزش‌وپرورش زبان‌های خارجی تدریس‌شده در کشور در مقاطع متوسطه اول و دوم، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و اسپانیایی هستند، تلاش ما این است که اگر تعدادی دانش‌آموز به هر دلیلی علاقه‌مند به یادگیری زبان دوم آلمانی، روسی و... باشند، این امکان را برای آنها ایجاد کنیم.» او با تاکید بر این‌که ما باید زمینه توسعه سایر زبان‌های خارجی به‌ویژه روسی را در مدارس کشور فراهم کنیم، افزود: «در جریان سفر اخیری که به کشور روسیه داشتم، طی گفت‌وگوهای انجام‌شده در تلاش هستیم تا این توافق ایجاد شود که زبان فارسی نیز در مدارس کشور روسیه به‌عنوان زبان دوم تدریس شود، همچنین مباحثی در کتاب‌های درسی مدارس کشور روسیه برای آشنایی با فرهنگ ایرانی قرار داده شود.»
بطحایی در ادامه با مطرح کردن این سوال که اهداف آموزش‌وپرورش عمومی چیست؟ گفت: «پاسخ این سوال سرآغاز فرآیند برنامه‌ریزی درسی است. بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که کودکان باید در مدرسه بیاموزند. بخشی از این آموزش آموختن قواعد، نوع ارتباط بین پدیده‌ها، آشنایی با مفاهیم شناختی و... است که این بخش غالبا برای ادامه تحصیل در آموزش عالی مورد توجه است.»

نظر شما