شناسهٔ خبر: 25186061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظريف: اگر آمريکا از توافق هسته اي خارج شود ديگر قابل اعتماد نيست

ظريف در گفتگو با آسوشيتدپرس گفت اگر ترامپ از توافق هسته اي خارج شود، ايران نيز به احتمال زياد از اين توافق خارج مي شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از آسوشيتدپرس ؛ محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران روز سه شنبه به دولت ترامپ هشدار داد خروج آمريکا از توافق هسته اي ايران سبب تضعيف مذاکرات با کره شمالي خواهد شد زيرا ثابت مي کند آمريکا به وعده هايش پايبند نمي ماند.
ظريف در گفتگو با شبکه اي پي تي ان افزود اگر آمريکا از توافق هسته اي (برجام ) خارج شود ، ايران نيز احتمالا همين کار را خواهد کرد. همچنيندر صورت خروج آمريکا از برجام ، ايران نيز به تعهدات خود بر اساس توافق هسته اي سال دو هزار و پانزده پايبند نخواهد ماند و ايران در از سر گيري غني سازي فراتر از محدوديت هاي اعمال شده بر اساس توافق، آزاد خواهد بود.

وزير امور خارجه ايران تصريح کرد:«اگر آمريکا از توافق هسته اي ايران کنار برود، پيامدهاي فوري اين اقدام به احتمال زياد شامل اين موضوع خواهد شد که ايران اقدم متقابل انجام خواهد داد و از توافق هسته اي کنار خواهد رفت.»
ظريف گفت: «ما گفته ايم که آمريکا به تعهدات خود پايبند نبوده است. آمريکا نبايد در روابط اقتصادي بين ايران و شرکاي اقتصادي مانع ايجاد کند. آمريکا همه اين اقدامات را انجام داده است. اين کشور اساسا سبب دلسردي شرکت ها شده است. اين کشور شرکت ها را از تعامل با ايران بازداشته است. از اين رو، مزاياي اقتصادي ناشي از توافق هسته اي در سطحي نبوده است که در متن توافق هسته اي وعده داده شده است. ما بر اين باوريم اگر آمريکا از توافق هسته اي ايران کنار برود، پيامد فوري آن به احتمال زياد اين است که ايران نيز اقدام متقابل انجام خواهد داد و از توافق کنار خواهد رفت.»
در حالي که ترامپ خود را براي برگزاري نشستي با کيم جونگ اون رهبر کره شمالي با هدف رفع نگراني ها در ارتباط با برنامه تسليحات هسته اي اين کشور آماده مي کند، ظريف تأکيد کرد :« اعتبار آمريکا در معرض خطر قرار خواهد گرفت. ايران از کاهش تنش ها در شبه جزيره کره استقبال مي کند اما ترامپ به جهان نشان داده است که يک شريک مذاکره کننده قابل اعتماد و معتبر نيست. اين موضوع سبب مي شود آمريکا در هر توافق نامه بين المللي يک شريک غير محتمل باشد. ما از هرگونه کاهش تنش در شبه جزيره کره استقبال مي کنيم. ما از هر گونه احتمالي که سبب کاهش تنش ها در شبه جزيره کره شود، استقبال مي کنيم. آمريکا و ترامپ به جامعه بين المللي نشان داده اند واشنگتن يک شريک قابل اعتماد و معتبر نيست. اين موضوع تنها محدود به توافق هسته اي نمي شود. اين روند شامل توافق نامه آب و هوايي پاريس نيز مي شود. اين موضوع شامل شراکت در دو سوي اقيانوس آرام و شمار زيادي از تعهدات ديگر آمريکا مي شود.»
ظريف همچنين در مورد مسئله سوريه گفت: «بايد اين موضوع را درک کنيم که ما بايد يک راه حل سياسي پيدا کنيم که براي همه بازيگران در داخل سوريه قابل قبول باشد. تعهد قدرت هاي خارجي از جمله شوراي امنيت ، ايران، روسيه، آمريکا بايد به تسهيل دستيابي به راه حل سياسي کمک کند نه اين که يک راه حل سياسي را ديکته کنيم.»
وزير امور خارجه ايران در ارتباط با عربستان سعودي نيز گفت: «ما هيچ اقدامي عليه مقامات سعودي انجام نداديم اما بر اين باوريم که که سياست هاي آنها به شدت اشتباه است. ما بر اين باوريم که سياست هاي آنها سبب ايجاد آشوب در منطقه ما مي شود. ما بر اين باوريم که سياست هاي آنها در حال آسيب زدن به کل منطقه، جهان اسلام و کل جهان است. و ما بر اين باوريم که اين سياست ها بايد متوقف شود. ما معتقديم چيزي وجود ندارد که بتواند مانع از همزيستي مسالمت آميز و حتي دوستانه ايران و عربستان سعودي شود.»

نظر شما