شناسهٔ خبر: 25179370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سفیر پیشین ایران در سوریه:

حمله آمریکا به سوریه،اقدامی انفعالی بود/استفاده از نیروی عربی در سوریه یک پیشنهاد سعودی است

سفیر پیشین ایران در سوریه، گفت: اولویت‌های ترکیه در ارتباط با سوریه تغییر کرده و ترکیه در ارتباط با بحران سوریه سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز (سه شنبه) محمدرضا شیبانی در نشستی با عنوان «سوریه، افق آینده، فرصت‌ها و چالش‌ها» که در خبرگزاری قدس و با همکاری جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شده بود، در ارتباط با وضعیت کنونی بحران سوریه با اشاره به تعدد بازیگران در این بحران خاطرنشان کرد: یکی از بازیگران این عرصه، گروه‌های مسلح تروریستی در این کشور است. خطر داعش همچنان در منطقه و سوریه وجود دارد و این احتمال دور از ذهن نیست که جریان‌های وابسته و یا معتقد به جریانات افراطی همچون داعش فعالیت مجدد خود را در سوریه آغاز کنند.

این دیپلمات کشورمان یکی دیگر از بازیگران بحران سوریه را اکراد دانست و گفت: از دیگر سو در این بحران بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز براساس منافع و مصالح خود به ایفای نقش می‌پردازند.

وی به حمله اخیر آمریکا و دو همپیمان انگلیس و فرانسه به سوریه به بهانه استفاده دولت سوریه از صلاح شیمیایی در منطقه دوما اشاره کرد و افزود: این اقدام، اقدامی انفعالی بود و ارتباطی مستقیم با ادعاهایی که آن‌ها در ارتباط با بکارگیری سلاح‌های شیمیایی از دولت سوریه مطرح می‌کردند، نداشت.

شیبانی با اعتقاد بر این‌که «موفقیت‌های نشست سوچی و همچنین روند آستانه برای غربی‌ها از جمله آمریکا خوشایند نیست»، ادامه داد: از دیگر سو، تحولات میدانی در سوریه نیز به نفع آن‌ها به پیش نمی‌رود و این دو موضوع در تصمیم‌گیری آن‌ها برای حمله به سوریه موثر بوده است.

سفیر پیشین ایران در سوریه با تاکید بر این‌که «آمریکایی‌ها در سردرگمی استراتژیک در ارتباط با بحران سوریه به سر می‌برند و هنوز نتوانسته‌اند سیاست و راهبرد خود را در ارتباط با بحران سوریه نهایی کنند»، ‌خاطرنشان کرد: در واقع آن‌ها با یک پارادوکس در این زمینه روبرو هستند. در داخل آمریکا رویکرد نظامی‌گری با مخالفانی جدی در داخل افکار عمومی این کشور و همچنین برخی از افراد و سیاستمداران شناخته شده آمریکایی روبروست. از دیگر سو از نظر اقتصادی وضعیت آمریکا به نحوی نیست که این کشور بخواهد هزینه‌ گسترده‌ای را برای جنگ بپردازد. آقای ترامپ نیز خود یک فرد اقتصادی است و بیشتر تمایل به دوشدن کشورهای منطقه دارد، تا این‌که بخواهد آمریکا هزینه‌ای را در ارتباط با مسائل منطقه بپردازد.

این کارشناس مسائل سوریه در همین چارچوب افزود: از دیگر سو هم‌پیمانان آمریکا در منطقه همچون عربستان و اسرائیل و همچنین برخی از هم پیمانان اروپایی این کشور اصرار دارند که آمریکا نقش جدی‌تری را در بحران سوریه ایفا کند، ولی در مجموع به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها در شرایط فعلی به این نتیجه رسیده‌اند که حضور مستقیم آن‌ها در سوریه به نفعشان نیست و شاید آن‌ها رویکرد انتخاب نیروهای بومی را در پیش بگیرند. در واقع به نحوی رفتار کنند که نیروهای نظامی آمریکا در آن منطقه حضور نداشته باشند و توانمندی نیروهای هم‌پیمانشان برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند.

وی با بیان این‌که «در همین راستا در رسانه‌ها در روزهای اخیر بحث استفاده از نیروی عربی در سوریه مطرح شده است»، اظهارکرد: البته هنوز مشخص نیست که این موضوع نیز چقدر امکان تحقق دارد. به نظر می‌رسد بحث استفاده از نیروی عربی در سوریه یک پیشنهاد سعودی است و محمدبن سلمان در جریان سفرش به آمریکا و توقف طولانی مدتش در این کشور، امریکایی‌ها را متقاعد کرده که نیروی عربی با هزینه عربستان در سوریه مستقر شود و فقط امریکایی‌ها بر این نیروها اشراف داشته باشند.

شیبانی ادامه داد: ولی تصور نمی‌کنم که تمامی کشورهای عربی به این نتیجه رسیده باشند و برخی از آن‌ها بر این اعتقاد هستند که هزینه این موضوع از دستاوردهای این امر بیشتر است و احتمالا تعدادی از آن‌ها با این امر همراهی نخواهند داشت.

سفیر پیشین ایران در سوریه همچنین به رویکرد رژیم صهیونیستی در ارتباط با بحران سوریه اشاره کرد و افزود: تا پیش از تحولات اخیر و شکست میدانی داعش، اسرائیلی‌ها خرسند بودند که این درگیری به وجود آمده و آن را فرصتی طلایی می‌دانستند که در چارچوب این بحران یکی از حلقه‌های مخالفت دچار بحران شده است و گروه‌هایی که در برابر دولت سوریه ایستاده‌اند حاضر هستند امتیازات چشمگیری به صهیونیست‌ها بدهند، ولی با ایستادگی ارتش سوریه و جریان مقاومت،‌ روند معادلات شکل دیگری گرفت و تهدیدی که علیه مقاومت شکل گرفته شده بود به فرصتی مناسب برای این جریان تبدیل شد، چنانکه که ما اکنون شاهد گسترش جغرافیای جریان مقاومت و تفکر مقاومت هستیم.

شیبانی همچنین با اعتقاد بر اینکه اروپایی‌ها به دنبال گرفتن نقشی جدی‌تر در بحران سوریه هستند،‌ اظهارکرد: به نظر می‌رسد که می توان از ظرفیت اروپا برای پیشبرد این بحران استفاده کرد البته باید این موضوع مورد توجه باشد که به چه میزان می‌توان به اروپا به عنوان یک عامل خارجی در منطقه اعتماد کرد.

سفیر پیشین ایران در سوریه با بیان این‌که «ابعاد بین‌المللی بحران سوریه باعث پیچیده‌تر شدن آن شده است»، افزود: به نظر می‌رسید که برخی از کشورها از جمله آمریکایی‌ها و همچنین رژیم صهیونیستی مایل به استمرار بحران در سوریه هستند، ‌به این دلیل که جایگزین مطمئنی برای حل این بحران ندارند و فاکتورهای تاثیرگذاری درحل این بحران نیستند. آن‌ها به دنبال کسب وقت بیشتر هستند، این در حالی است که هر چه از این بحران گذشته است، شرایط آمریکایی‌ها در مورد سوریه وخیم‌تر شده است.

این کارشناس مسائل سوریه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اعتقاد بر این‌که «آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دنبال این هستند که از طریق سوریه با جریان مقاومت و ایران برخورد کنند»، در همین چارچوب توضیح داد: ظواهر امر نشان می‌دهد که آن‌ها تلاش دارند که استفاده از فضای هوایی سوریه برای پیشبرد اهداف خود را یک امر عادی کنند و به طور مستمر حاکمیت هوایی و بعضا زمینی سوریه را نقض کنند. به مانند آنچه که چند سال قبل در ارتباط با لبنان انجام دادند.

شیبانی با تاکید بر این‌که «آمریکا و اسرائیل همچنان موضوع تقسیم منطقه براساس مولفه‌های طایفه‌ای و مذهبی را در دستور کار دارند و تحقق این موضوع به نفع اسرائیل خواهد بود»، در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در بحران سوریه و همچنین روند آستانه و علت تغییر موضع اولیه ترکیه در ارتباط با این بحران افزود: اولویت ترک‌ها در سوریه تغییر کرده، ‌ترکیه سیاست دوگانه‌ای را در ارتباط با این بحران در پیش دارد. از یک طرف با ایران و سوریه در روند آستانه مشارکت می‌کند و از طرف دیگر می‌بینید که نیم نگاهی به طرف‌های غربی دارد و من فکر می‌کنم که ترکیه در صورتی که منافعش اقتضا کند ممکن است به رویکرد قبلی‌اش بازگردد.

وی با اشاره به حمایت ترکیه از حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اظهارکرد: قاعده این موضوع این بود که اگر ترکیه مخالف این حمله نیست حداقل سکوت می‌کرد، ولی دیدیدم که به صورت علنی از این موضوع حمایت کرد و زمزمه‌هایی از شعارهای اولیه خود مبنی بر اینکه بشاراسد جنایتکار است و باید برود، دوباره مطرح کرد.

شیبانی با تاکید بر این‌که «اقدام ترکیه در منطقه عفرین سوریه بدون هماهنگی آمریکا نبوده است»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال دارد صهیونیست‌ها در سوریه با ایران درگیری نظامی پیدا کنند،‌گفت: اگر صهیونیست‌ها این اقدام را انجام دهند دچار اشتباه بزرگ استراتژیکی شده‌اند و این موضوع تبعات جدی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما