شناسهٔ خبر: 25174075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جهانگیری: دولت از سیاست جدید ارزی عقب نشینی نمی‌کند

معاون اول رئیس جمهور باتشریح اقدامات دولت در اجرای سیاست های جدید ارزی تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان از این سیاستها عقب نشینی نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

سامانه الکترونیکی نیما برای تسهیل کار فعالان اقتصادی استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛  اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی که امروز در بانک مرکزی انجام شد گفت: این سامانه فرصت جدیدی است تا وارد کنندگان بتوانند ارز مورد نیاز خود را به راحتی تامین و صادر کنندگان ارز خود را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: رونمایی از این سامانه اتفاق مهمی است که امکان رصد ارزی را که برای واردات کالای خاص در نظر گرفته شده فراهم می کند.

جهانگیری با قدردانی از بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راه اندازی این سامانه گفت: ممکن است در ابتدا این سامانه با مشکلاتی مواجه باشد اما امیدواریم اشکال ها با کمک فعالان اقتصادی حل شود و در این زمینه از بانک مرکزی حمایت می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت کمترین تردیدی در اجرای موفق سیاستهای ارزی جدید ندارد.

 

ما به دنبال ایجاد شفافیت کامل در عرضه و تقاضا ارز هستیم

معاون اول رییس جمهور گفت: مهمترین پیام سیاست های ارزی جدید،​­ ایجاد شفافیت کامل در عرضه و تقاضا در بازار ارز است.

اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی نیما در بانک مرکزی اظهار داشت:­ اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا است با این حال ظرفیت بیش از این ها را دارد و باید از سازوکارهای مناسب و فناوری مدرن برای سهولت کارها برخوردار باشد.

وی افزود: همه تیم اقتصادی دولت طرفدار آزادی عمل فعالان اقتصادی هستند با این حال گاهی نیازمند سیاست های مکمل هستیم.

جهانگیری­­ با بیان اینکه در سال 96 حدود روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت و میعانات صادر شده است گفت: منابع ارزی ما 95 میلیارد دلار در سال گذشته بوده که منابع ما بیش از این مصارف است و این نشان می دهد که تلاطم ارزی اخیر منشا اقتصادی ندارد و موضوعی سیاسی است.

وی افزود: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که در برابر تکان های بیرونی باثبات باشد و شاخص های اصلی اقتصاد تغییر نکند.

جهانگیری ادامه داد: پس­­از برجام خیلی از تحریم ها را از پیش رو برداشتیم اما برخی محدودیت ها­ با بدعهدی آمریکا باقی مانده و مهمترین نماد آن در نظام بانکی است که برخی از بانک های ما نتوانسته اند آن طور که باید با بانک های بین المللی در ارتباط باشند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2129010" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2110556/2129010?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت: رییس جمهور جدید آمریکا سعی می کند برای دوشیدن گاو شیرده منطقه علیه توافقات بین المللی صورت گرفته حرف بزند و نشان بدهد که با ایران لجاجت می کند.

جهانگیری­ افزود: او سعی می کند با این حرف ها فضای اقتصادی ایران برای سرمایه گذاران ناامن نشان دهد.

وی گفت: رییس جمهور آمریکا در برخی از اظهارات ناصحیح و دروغ اعلام کرده که بعد از برجام 150 میلیارد دلار در اختیار ایران قرار گرفته درحالی که این عدد بسیار کمتر بوده و در واقع پول خود کشور بوده که در گذشته­­مسدود شده بود.

جهانگیری با بیان اینکه فضاسازی علیه اقتصاد کشور تشدید شده­ ­افزود:­­ دولت باید نشان دهد که قادر است اقتصاد را از تلاطم خارج کند .

وی گفت: کسانی که در بازار ارز برای خرید ارز فشار آوردند بسیار محدود هستند و در پیش فروش سکه نیز این موضوع مشخص شد بطوری که در کل 65 هزار نفر چند میلیون سکه خریدند و برخی ها تا 25 هزار سکه خریداری کردند که این نشان می دهد عده ای برخلاف منافع کشور می خواهند فضای اقتصادی را بهم بریزند.

معاون اول رئیس­ جمهور تصریح کرد: هدف اصلی سیاست های ارزی جدید هدایت واردات کالا و خدمات به کانال های رسمی است بطوری که هم اکنون ده ها پرونده وجود دارد که افراد میلیاردها دلار ارز گرفته اند اما کالایی وارد نشده است.

وی افزود: هدف دیگر ایجاد این سامانه اطمینان از این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد باز می گردد و منابع ارزی متناسب با اولویت ها هزینه می شود.

جهانگیری مقابله با قاچاق کالا را نیز از اهداف دیگر سیاست های ارزی برشمرد و گفت: در همین روزهای اخیر با سیستم جدید دو میلیارد دلار ارز با نرخ مصوب تخصیص داده شده است.

وی­ افزود: همه ارکان کشور در اجرای این سیاست از رهبری تا ریاست جمهور ، قوه قضاییه ،مجلس و­ نیروی انتظامی متحدند و صداوسیما نیز خیلی خوب به دولت کمک کرده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2129011" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2110556/2129011?width=400&height=300"></script></div>

معاون اول رییس جمهور گفت: بانک هاباید به مردم اطمینان دهند و تبلیغ کنند و بگویند که می توانند ارز خود را در بانک سپرده گذاری و سود دریافت کنند.

وی همچنین از بانک ها خواست: در اختصاص ارز به صرافی ها کمک کنند.

جهانگیری گفت: از فردا بازرسان ریاست جمهوری در صرافی ها و بانک ها اجرای سیاست ها را رصد می کنند و البته قیمت فعلی به صورت شناور مدیریت­ شده است.

نظر شما