شناسهٔ خبر: 25158526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اوجگیری اعتراضات در ارمنستان، «سرکیسیان» را وادار به استعفا از نخست وزیری کرد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: «سرژ سرکیسیان» نخست‌وزیر ارمنستان همزمان با اوجگیری اعتراض‌ها در این کشور که وارد دومین هفته شده است، در اقدامی ناگهانی از نخست‌وزیری استعفا داد و کارن کاراپتیان معاون او به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شد.
دو روز قبل برخی منابع خبری از بازداشت «نیکول پاشینیان» رهبر مخالفان دولت این کشور خبر دادند اما پلیس ارمنستان چنین اقدامی را تکذیب کرده بود. در گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از دفتر سرکیسیان نخست‌وزیر ارمنستان خطاب به مردم این کشور آمده است: «من برای آخرین بار به عنوان رئیس دولت با شما صحبت می‌کنم. حق با نیکول پاشینیان بود، من اشتباه کردم، در این وضعیت راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد اما من به هیچ کدام از آنها رجوع نخواهم کرد و سمت ریاست کشورمان را رها می‌کنم.» همزمان وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد، گروهی از نظامیان این کشور به اعتراضات ضد دولتی در شهر ایروان پیوسته‌اند. پیشتر تصاویر صدها مرد نظامی یونیفرم‌پوش که معترضان مخالف دولت را در راهپیمایی در ایروان همراهی می کردند، پخش شده بود. وزارت دفاع ارمنستان این اقدام را محکوم و اعلام کرده که چنین رفتاری واکنش محکم قانونی به دنبال خواهد داشت. از سویی بر اساس گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان دیروز آزاد شد.
از دو هفته قبل و به دنبال آغاز به کار سرکیسیان در مقام نخست‌وزیری، اعتراض‌ها علیه این انتصاب وی در ارمنستان به شکل تظاهرات در خیابان‌های پایتخت آغاز شد. اعتراضات علیه انتصاب سرکیسیان نخست وزیر جدید طی دو روز اخیر بار دیگر در ایروان پایتخت این کشور از سر گرفته شده بود. چند گروه از معترضان در خیابان‌های ایروان یکی از راهپیمایی‌های اعتراضی در مقابل دانشگاه دولتی این شهر را برگزار کردند. معترضان بدون حضور رهبرانشان که توسط پلیس روزهای شنبه و یکشنبه بازداشت شده‌ بودند راهپیمایی‌های خود را آغاز کردند. پس از آنکه سرکیسیان روز سه‌شنبه گذشته به سمت نخست وزیری منصوب شد فعالان اپوزیسیون هشدار دادند که “انقلاب مخملی” را در کشور آغاز می‌کنند. روز یکشنبه گذشته سرکیسیان و نیکول پاشینیان، رهبر اپوزیسیون مذاکره‌ای سه دقیقه‌ای را بدون دستیابی به توافق انجام دادند و اواخر روز یکشنبه این رهبر اپوزیسیون توسط پلیس دستگیر شد. همچنین کمی پس از این دستگیری، پلیس ایروان، “آرارات میرزویان” و “سوزان میکائیلیان” دو قانونگذار اپوزیسیون را بازداشت کرد. سرکیسیان که از ???? تا زمان انتصابش به عنوان نخست وزیر در سمت رئیس‌جمهوری ارمنستان بود در پی محدودیت‌های مربوط به ریاست جمهوری، این سمت را کنار گذاشت و جایش را آرمن سرکیسیان گرفت و وی نهم آوریل رئیس‌جمهوری ارمنستان شد که نخستین انتخاب از زمان تبدیل سیستم ریاست جمهوری به پارلمانی در این سمت از جانب پارلمان محسوب می‌شود. تغییرات مربوط به سیستم زمامداری دولت در ارمنستان در پی متمم جدید قانون اساسی در این کشور صورت گرفته است. ۷۶ نفر از ۹۳ نماینده حاضر در پارلمان ارمنستان، از نامزدی سرژ سرکیسیان حمایت کردند و ۱۷ نفر نیز با آن مخالف بودند. معترضان که سرکیسیان را به مدیریت ناکارآمد و بدتر کردن وضع اقتصادی کشور متهم می کنند، سه شنبه گذشته آغاز انقلاب مخملی را اعلام کردند. معترضان همچنین آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری تازه ارمنستان را متهم می‌کنند که از دوستان سرژ سرکیسیان است و وی با انتخاب شدن به نخست وزیری می خواست با پیروی از مدل پوتین – مدودف در روسیه، مجددا به مقام ریاست جمهوری این کشور بازگردد. لازم به یادآوری است، در ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان ۲۸۰ نفر در جریان اعتراضات گسترده در این شهر، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند که از این تعداد، ۲۶ نفر به اتهام نقض نظم اجتماعی و استفاده از خشونت علیه نمایندگان دولتی و از بین بردن وسایل عمومی در بازداشت نگهداشته شدند. سه نفر نیز به اتهام سازماندهی آشوب‌های گسترده دستگیر شده و دو پرونده قضایی نیز به دلیل ممانعت از فعالیت خبرنگاران تشکیل شده است. وزارت بهداشت و درمان ارمنستان نیز از بستری شدن هفت نفر در نتیجه درگیری‌ها بین نیروهای پلیس با معترضان خبر داد.

نظر شما