شناسهٔ خبر: 25158274 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

الیور استون آخرین کارگاه دارالفنون را برگزار کرد

یک سرباز که کارگردان شد

صاحب‌خبر -

شهروند| الیور استون به‌عنوان میهمان ویژه جشنواره جهانی فجر در سی‌و‌ششمین دوره آن حاضر شده است، کارگردان سینمای ‌هالیوود، دیروز دوشنبه، در آخرین کارگاه دارالفنون (به عنوان یکی از بخش‌های جشنواره) حاضر شد. او تأکید داشت که دوران تجارت‌ هالیوود رو به اتمام است و در همین چهارچوب، کارگردانان جوان را به ساخت آثاری در مورد اتفاقات سایبری دنیا تشویق کرد.
الیور استون در مصاحبه‌ای تصویری که از او پخش شد، گفت: من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی می‌داد و من با آن پول کتاب‌های مصور می‌خریدم. در ۱۸سالگی به دلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم، خانه را ترک کردم. پس از آن وارد یک دوران گیج‌کننده و دردناک شدم و چندین شغل عوض کردم و حتی به‌عنوان معلم به ویتنام رفتم. سپس به شهرم بازگشتم و کتابی با ۱۳۰۰ صفحه نوشتم که البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناکی بود. پس از آن بود که برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به‌عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه می‌کنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ بشدت احساس کرختی می‌کردم برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلح‌طلب باشم. من در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم؛ چیزی که هنوز هم احساس می‌کنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک می‌کند تا بتوانم با این مسأله کنار بیایم. من برای شروع فیلمسازی‌ام مشکلات بزرگی داشتم. قبل از این‌که وارد‌ هالیوود شوم سه فیلم کوتاه ساخته بودم که یکی از آنها چندان بد نبود اما وقتی وارد‌ هالیوود شدم، خیلی سخت توانستم نخستین اثرم را بسازم که اصلا چیز خوبی از آب درنیامد و شکست تجاری خورد.
استون فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاری‌اش عنوان کرد و گفت: با این‌که این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.
کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما می‌گویند چه فیلمی بسازید، باید آدم باهوشی باشید. سیستم می‌گوید من برای این فیلم‌ها هزینه می‌کنم و اگر می‌خواهید فیلمساز باشید، ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید.

 

نظر شما