شناسهٔ خبر: 25154253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروهها و نهادهای مالزیایی کشته شدن استاد فلسطینی را محکوم کردند

کوالالامپور - ایرنا -«فادی البطش» استاد فلسطینی 35 ساله دانشگاه کوالالامپور مالزی که سحرگاه شنبه توسط مهاجمان ناشناس کشته شد، شخصیتی علمی و نزدیک به محافل مدنی بود و به همین دلیل کشته شدن وی با محکومیت گروهها و فعالان مدنی دراین کشور روبه رو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این واقعه در رسانه های جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه همچنان بازتاب دارد.
«استریت تایمز» و «شبکه خبر آسیا» از سنگاپور، «استار»، «برناما» و «ان.اس.تی» از مالزی، «آنتارا» و «جاکارتا پست» از اندونزی و شبکه ای بی سی استرالیا، از جمله رسانه‌های جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه بودند که خبر کشته شدن استاد فلسطینی را انعکاس دادند.
این خبر به سرعت در این رسانه ها به گردش درآمد و بسیاری از روزنامه های منطقه اخبار منتشره در رسانه‌های مالزی را در این زمینه بازتاب دادند.
البطش یک چهره دانشگاهی در مالزی بود که عمر خود را صرف تولید و انتشار آثار متعدد علمی کرده بود.
استاد 35 ساله دانشگاه کوالالامپور و چهره علمی اهل نوار غزه با مدرک دکترا در رشته «مهندسی برق» از «دانشگاه مالایا» مالزی (یوام ) ، 24 مقاله علمی در تارنمای «ریسرچ گیت» منتشر کرده بود که تاکنون بیش از 11 هزار نفر آن را خوانده و 98 بار این مقالات به عنوان منبع مورد استفاده محققان قرار گرفته است.
دانشگاه کوالالامپور مالزی (UniKL) در واکنش به کشته شدن البطش، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی خود، این واقعه را به خانواده وی تسلیت گفت و البطش را شخصیتی علمی و متخصص در زمینه‌ مهندسی انرژی معرفی کرد.
«البطش» که در میان بسیاری از فعالان مالزیایی در نهادهای مدنی به «امام فلسطینی» معرفی شده ، در طول 10 سال زندگی در مالزی به چهره‌ای نزدیک و مورد احترام این گروه‌های مدنی و خیرین تبدیل شده بود.
تاکنون نهادهای مدنی «اقصی شریف»، «ویوا فلسطین»، «محافظت از بشریت مالزی» و شماری دیگر از گروههای مردم نهاد شناخته شده مالزی به طور جداگانه با انتشار بیانیه و ارسال پیام‌های تسلیت، کشته شدن استاد دانشگاه و 'امام فلسطینی' را محکوم کرده اند.
«محمد عزمی عبدالحمید» رئیس «سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی» در بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در مالزی قرار گرفت، نوشت: وقتی درباره قتل یک دانشمند برجسته صحبت می‌کنید که دشمنش یک سرویس اطلاعاتی است که در کشورهای دیگر اقدام به حذف افراد می‌کند، اتهام ترور به صورت خودکار متوجه «موساد» می‌شود.
در این بیانیه آمده است : به همین دلیل جنبش «حماس» به سرعت واکنش نشان داده و «موساد» را بانی این ترور معرفی کرده، چرا که صهیونیست ها در ارتکاب چنین جنایتی با سابقه هستند.
وی در این بیانیه 'از دولت مالزی خواست اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین جنایتی، به کار گیرد.'
روزنامه اتوسان به همراه برخی دیگر از رسانه های مالزی نیز گزارش دادند: «حافظی محمد نور» استاد دانشگاه و رئیس نهاد مدنی «محافظت از بشریت» و از افراد نزدیک به «البطش» نیز در کنفرانسی مطبوعاتی، با رد ادعای مشارکت استاد فلسطینی ترور شده در فعالیت‌های موشکی، وی را شخصیتی علمی ،صلح گرا و فعال در زمینه‌های بشر دوستانه معرفی کرد.
«حافظی» همچنین اظهار داشت: ما باور داریم که موفقیت‌های البطش باعث شد تا وی هدف صهیونیست‌ها قرار بگیرد. در واقع او پیش از این اشاره کرده بود که در غزه به وی با بالگرد آمریکایی آپاچی حمله شده و 18 تن از اعضای خانواده‌اش توسط صهیونیست‌ها به قتل رسیده اند.
رئیس نهاد مدنی «محفاظت از بشریت» مالزی نیز خواستار اقدام فوری و جدی دولت مالزی برای به نتیجه رسیدن بررسی‌های این واقعه شده است.
اعضای خانواده و وابستگان البطش و جنبش حماس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی 'موساد' را عامل ترور استاد فلسطینی معرفی کرده اند.
آساق**241**1599

نظر شما