شناسهٔ خبر: 25149496 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان/همکاری های چند جانبه علمی با سایر کشورها دنیال می شود

خبرگزاری شبستان: همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر علوم تحصیلات عالی افغانستان در دانشگاه ولی عصر عجل الله تعالی رفسنجان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی، امروز(۳ اردیبهشت) در همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر علوم تحصیلات عالی افغانستان، به همکاری های علمی و فرهنگی ایران و افغانستان اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما 5 کارگروه همکاری با افغانستان تشکیل شده است که یکی از این کارگروه‌ها، کار گروه علمی و فرهنگی با مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؛ تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل افغان در ایران را حدود 4 هزار و 900 نفر در وزارت علوم، 592 دانشجو در وزارت بهداشت، 2 هزار و 508 دانشجو در دانشگاه پیام نور و 7 هزار و 838 دانشجوی افغان در دانشگاه آزاد اعلام کرد.

 


سالارآملی افزود: همچنین سه شعبه دانشگاهی ایران در افغانستان است و دانشگاه پیام نور در سه شهر افغانستان شعبه دارد، ضمن آنکه دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی العالمیه هم در کابل شعبه دارند؛ باید نقشه راه علمی، دانشگاهی دو کشور تدوین شود که در این راستا نظر طرف کشور افغانستانی بر این است که از مرحله آموزشی به مرحله پژوهشی حرکت کنیم.

 


وی گفت: در سال 96 نشست رؤسای دانشگاه‌های دو کشور را در افغانستان داشتیم که فرصت مطالعاتی به اساتید افغانی داده شد؛ دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) اعطای بورس به دانشجویان زن افغانستان، دانشگاه علم و صنعت همکاری در بخش راه آهن، دانشگاه پیام نور شعبه دانشگاهی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر در بخش معدن و ... با کشور افغانستان همکاری دارند.



قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی، اعطای بورس به مربیان و اعضای هیات علمی دانشگاه کشور افغانستان، انتقال تجربیات پژوهش، راه اندازی دانشگاه‌های مشترک فنی و حرفه ای و کاربردی، اتحادیه روسای دانشگاه ها دو کشور، همکاری علمی- دانشگاهی در حوزه سنجش از برنامه های آتی اعلام کرد.

 

وی به همکاری های چند جانبه با سایر کشورها که مهمترین آنها مؤسسه «جی.آی.زد» آلمان و تربیت ماما با کشور ایتالیا است؛ نیز اشاره کرد.


 

همایش توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان در دانشگاه ولیعصر (عجل الله تعالی) شهرستان رفسجان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر تحصیلات عالی افغانستان برگزار شد.

 

علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان هم با بیان اینکه استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، هم اکنون پذیرای 300 هزار افغانی است؛ به تحصیل 30 هزار دانش آموز افغانی در مدارس استان و همچنین ارائه خدمات بهداشتی، فرهنگی، اشتغال و ... به این افراد اشاره کرد.

 


وی تأکید کرد: منافع بیشتری می توان از مناسبات فرهنگی، اقتصادی و علمی ایران با افغانستان صورت گیرد و همبستگی ملت ها در این است که روابط اقتصادی، فرهنگی و علمی بین خود را را ارتقا دهند و همین امر سبب افزایش دوستی بین کشورها خواهد شد که ایران و کرمان می توانند از مزیت ها و منفعت ها اقتصادی ناشی از حضور تجار افاغنه در ایران و به ویژه استان کرمان بهره ببرند.

 

رزم حسینی تأکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری تجار افاغنه در این منطقه است که امیدواریم برگزاری چنین جلساتی سبب شود که قراردادهای پایدار منفعت طلبانه برای هر دو کشور صورت گیرد.


احمد محمدی انارکی،  نماینده مردم رفسنجان و انار در خانه ملت  نیز در این همایش با تشریح مشترکات کشورهای ایران و افغانستان؛ زبان، دین، فرهنگ و مرزهای مشترک با افغانستان را مورد توجه قرار داد و افزود: اما متأسفانه کمترین استفاده را از این ظرفیت های مشترک می کنیم که می توان در تولید علم و بحث های تجاری صنعتی با تبادل کالا و اطلاعات بپردازیم.

 


وی با افزودن اینکه کرمان، بهشت معادن کشور است؛ اظهار داشت: در بخش معدن دارای رشته های مختلف علمی، فنی و معدنی در دانشگاه های سراسر استان هستیم که با توجه به غنای معدنی افغانستان می توان از وجود دانشگاه های ایران استفاده کرد.


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نیاز است بتوانیم تحصیلات برای دانشجویان افغانی در ایران فراهم کنیم که در این راستا مذاکرات خوبی در دولت تدبیر و امید با وزیر تحصیلات عالیه کشور افغانستان صورت گرفته است؛ خاطرنشان کرد: مجلس نیز این آمادگی را دارد که بتواند این راه ارتباطی را باز کرده و بیشترین جذب دانشجوی افغانی را در کشور داشته باشیم.

 

پیش از این همایش با حضور وزیر علوم، استاندار کرمان جمعی از مسولان، کلنگ احداث بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی فوق تخصصی ابن سینای رفسنجان به زمین زده شد. این بیمارستان در زمین ۵ هکتاری و با ۲۰ هزار مترمربع زیربنای اصلی ساختمان احداث می شود که شامل ۱۵۰ تخت بستری، ۱۶ تخت آی سی یو، ۱۶ سی سی یو، ۳۳ تخت اورژانس و بخش های هیدروتراپی، فیزیوتراپی، ۵ اتاق عمل جنرال، ۳ اتاق عمل قلب و مغز و سه آنژیوگرافی است.


همچنین با حضور وزیر علوم و استاندار کرمان کلنگ پروژه پارک ۱۹ هکتاری شهر رفسنجان که به عنوان باغ سلامت و با هدف ایجاد فضای روح نواز در طبیعت ایجاد می شود، به زمین زده شد.

 

 

 


 


 

 

نظر شما