شناسهٔ خبر: 25148457 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

افشار خبر داد؛

دیدار مسؤولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با رهبر انقلاب در هفته آخر اردیبهشت/ افزایش ۱۴ درصدی کشف مواد مخدر در سال ۹۶

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هفته آخر اردیبهشت مسؤولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

دیدار مسؤولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با رهبر انقلاب در هفته آخر اردیبهشتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز (دوشنبه 3 اردیبهشت) طی نشستی از دیدار مسؤولان این ستاد با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته آخر اردیبهشت خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه گزارشی در خصوص موارد انجام شده در ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه خواهد شد.

وی درخصوص فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۶، گفت: در سال ۹۶ با اقدامات انجام شده خوشبختانه توانستیم ۸۱۰ تن انواع مواد مخدر کشف کنیم که نسبت به سال ۹۵ که ۷۰۸ تن مواد مخدر کشف شده بود، افزایش ۱۴ درصدی داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از مجموعه ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده در سال گذشته، ۸۱ درصد تریاک، ۱۳/۵درصد حشیش، ۳/۳ درصد هروئین، ۱/۸ درصد مورفین و ۳ درصد شیشه بوده است.

افشار با بیان اینکه الگوی مصرف مواد مخدر در ایران تریاک و مشوقات آن است، خاطرنشان کرد: حشیش با ۱۳/۵ درصد بیشترین تغییر در مواد مکشوفه نسبت به سال ۹۵ داشته است.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌ها در کشف مواد مخدر، گفت: نیروی انتظامی با ۸۸ درصد، وزارت اطلاعات با ۱۰ درصد، بسیج با ۲ درصد و گمرک با  ۰/۱ درصد نقش خود را در کشف مواد مخدر ایفا کردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در سال ۹۶ در راستای مبارزه با مواد مخدر هزار و ۵۸۴ درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفت که افزایش ۷ درصدی نسبت به سال ۹۵ را نشان می‌دهد. همچنین در سال ۹۶ افزایش ۷ درصدی در خودروهای توقیفی داشتیم.

افشار با اشاره به ساماندهی معتادین متجاهر در سال ۹۶ گفت: با فعالیت‌های انجام شده خوشبختانه در خصوص ساماندهی معتادین متجاهر افزایش ۱۳ درصدی داشتیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گمرک ایران برای دومین سال متوالی در بین بهترین گمرکات دنیا در بحث مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است، تصریح کرد: خرید 2 دستگاه ایکس‌ری که در هر ساعت ۸۰۰ کامیون را مورد ارزیابی قرار می‌دهند نشان از فعالیت گمرک در مبارزه با مواد مخدر است؛ همچنین در حال حاضر ۱۳ دستگاه ایکس ری بزرگ و ۴۴ دستگاه ایکس ری پالتی در گمرکات ایران در حال ارزیابی کامیون‌ها هستند که در آینده‌ای نزدیک ۵ دستگاه ایکس‌ری دیگر به آنها اضافه خواهد شد.

افشار در خصوص اینکه در حال حاضر ۲۱ قلاده سگ در گمرکات ایران برای کشف مواد مخدر به کارگیری می‌شود، گفت: در نظر داریم در سال ۹۷ این تعداد به ۴۹ قلاده برسد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه استان‌های مرزی و استان‌های همجوار با استان‌های مرزی در بحث مبارزه با مواد مخدر مدنظر این ستاد می‌باشد، بیان داشت: از مجموعه ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده ۷۱۸ تومان از آن استان‌های جنوب شرقی و شرقی کشور بوده که حدود ۵۲ درصد را شامل می‌شود.

افشار با بیان اینکه ایران در کشف مواد مخدر در جهان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، افزود: در سال ۲۰۱۵ ایران بیش از ۳۲ درصد از کل کشفیات مواد مخدر را داشته که این دانش و تجربیات ایران در مبارزه با مواد مخدر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیشگیری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این ستاد در سال ۹۶ بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار دانش آموز، خانواده و معلم در مقطع دوم متوسطه آموزش داده شدند. همچنین با همکاری بهزیستی نیز ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: در حوزه درمان در حال حاضر ۱ میلیون معتاد در بیش از هزار مرکز تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ایداتیس در کشور خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه اطلاعات ۱ میلیون معتاد در آن ثبت شده است که این موضوع به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم تصمیمات درستی را اتخاذ کنیم.

افشار در خصوص اینکه در سال ۹۶ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سازمان مردم نهاد با این ستاد همکاری داشتند، گفت: در سال ۹۶ همایش‌های خوبی با حضور وزیر کشور در استان‌های خراسان رضوی، فارس و مرکزی برگزار شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور ۲ هزار و ۷۳۱ نفر بوده که کاهش ۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ داشتیم.

وی با اشاره به اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۷ گفت: مهم‌ترین اولویت ستاد پیشگیری از مواد مخدر و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است.

افشار در خصوص امضا تفاهم‌نامه با پلیس مبنی بر پاکسازی تا شعاع ۵۰۰ متری مدارس، افزود: توفیقات خوبی در این طرح به دست آوردیم و در سال ۹۶ بیش از ۱ تن و ۹۰۰ کیلو گرم مواد مخدر در حاشیه مدارس، دانشگاه‌ها و سینماها کشف و ضبط شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما