شناسهٔ خبر: 25143686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛

مشکلات دارویی کشور به دلیل ساختار «خصولتی» است

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عمده مشکلات حوزه دارویی کشور به دلیل ساختار «خصولتی» اکثر کارخانجات دارویی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد نعیم امینی فرد، درخصوص اظهارات مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، مبنی بر اینکه دارو در کشور سیاسی شده و برخی مسائل مثل مافیای دارویی از سوی سیاسیون مطرح می شود، افزود: مسئولان سازمان غذا و دارو به جای طرح مسائل سیاسی به وظایف خود عمل کنند، از یک مسئول فنی و تخصصی انتظار طرح مسائل تخصصی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت تحقیق و تفحص هایی در خصوص برخی مباحث در حوزه دارو مطرح شد، افزود: تحقیق و تفحص ها به هیچ نتیجه ای نرسید، البته مشکلاتی از قبل و در حال حاضر در حوزه دارو وجود دارد؛ اما لزوم انجام تحقیق و تفحص در آن مقطع مورد تصویب مجلس و کمیسیون بهداشت قرار نگرفت.

امینی فرد تصریح کرد: اگر در حال حاضر برخی دلایل مبنی بر مافیایی بودن واردات دارو وجود دارد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت می تواند مسائل را بررسی و پیگیری کند، البته دلایل قوی مبنی بر وجود مافیا در حوزه دارو وجود ندارد؛ البته توفیقاتی در خصوص تولیدات دارویی کسب شده و فناوری آوری های قابل قبولی درخصوص تکنولوژی های بالای دارویی کسب شده است.

امینی فرد با اشاره به اینکه منابع و چرخش مالی در حوزه دارویی دچار مشکل شده است، گفت: بدهی گسترده بیمارستان ها و شرکت های دارویی و بیمه ها به بیمارستان ها عملا نظام مالی دارویی را دچار مشکل کرده است، همچنین برای استفاده از ظرفیت های تکنولوژیک و دانش بالا در جهت تصرف بازارهای دارویی منطقه تلاشی نمی شود؛ بنابراین عزم جدی تری را باید در خصوص افزایش صادرات در پیش گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه عمده مشکلات حوزه دارو به دلیل ساختار «خصولتی» اکثر کارخانجات دارویی است، افزود: یعنی از یک طرف این کارخانجات به ظاهر واگذار شدند، اما همچنان از ساز و کار دولتی پیروی می کنند. بنابراین به میزانی که ظرفیت وجود دارد، در ارتباط با تولید دارو و نفوذ در بازارهای منطقه توفیقی حاصل نشده است، ضمن اینکه ۱۰ درصد واردات دارو به لحاظ ریالی نیز حجم بالایی است.


نظر شما