شناسهٔ خبر: 25141903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تعیین شهردار در شام ‌آخر!

گام مهمی در انتخاب شهردار برداشته شد؛ پیش از این اعلام شده بود که هر عضو شورای شهر نام 5 گزینه مطلوب برای تصدی شهرداری را روی برگه‌ای بنویسد و پس از آن 7

صاحب‌خبر - گام مهمی در انتخاب شهردار برداشته شد؛ پیش از این اعلام شده بود که هر عضو شورای شهر نام 5 گزینه مطلوب برای تصدی شهرداری را روی برگه‌ای بنویسد و پس از آن 7 گزینه که بیشترین رأی را داشته باشند مشخص و اسامی آنها روز سه‌شنبه اعلام می‌شود تا بررسی بیشتری بر روی آنها صورت گیرد و در نهایت شهردار تهران معرفی شود.
دیروز 28 نامزد برای شهرداری تهران مطرح شد و نمایندگان هم نام 5 نفر از آنها را بر برگه‌ها نوشتند. 28 نفری که نامشان مطرح شد عبارت بودند از: آقایان افشانی، مرتضی بانک، علی اوسط هاشمی، انصاری لاری، ، بیطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک‌نژاد، تقی‌زاده، تندگویان، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، حقانی، حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، عارف، فرشید گلزاری، حسینی مکارم، مهرعلیزاده، مقیمی، مناف هاشمی، حجت‌ا... میرزایی، سیدجعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، واعظ مهدوی و محسن هاشمی گزینه‌های مطرح برای کاندیداتوری بودند اما محشن هاشمی و محمدرضا عارف درخواست کرده بودند که نامشان در میان کاندیداها نباشد.

رأی‌گیری استمزاجی
محسن هاشمی از محورهای بحث در شورای شهر بود، چرا که برخی او را مناسب‌ترین گزینه برای شهرداری تهران می‌دانستند اما ظاهرا خودش مصلحت‌هایی را در نظر دارد و بر اساس آن ترجیح داد شهردار شدن او پررنگ نشود. صبح دیروز سخنگوی شورای شهر تهران از رأی‌گیری استمزاجی برای ماندن و یا رفتن محسن هاشمی در شورا خبر داد.
علی اعطا در توئیت خود در مورد احتمال شهردار شدن محسن هاشمی نوشت: «به‌دلیل اینکه خروج هاشمی از شورای مستلزم استعفای ایشان است و استعفا باید در شورای شهر پذیرفته شود، به خواسته ایشان رأی‌گیری اسمتزاجی انجام شد که براساس آن نظر شورا این است که آقای هاشمی در شورا بماند». همچنین مجید فراهانی نیز در توئیتر نوشت: «در مورد آقای هاشمی وفاق جمعی بر حضور موثر ایشان در شورای شهر قرار گرفت و جمع‌بندی شد ایشان به جای شهرداری به همگرایی و مدیریت شورا کمک کند». محسن هاشمی هم از احترام به‌نظر شورای شهر گفت و ضمن تاکید بر خدمت به مردم در هر پست و مقامی به طنز اعلام کرد: « تا سه بار هم می‌توان رجوع کرد».

هاشمی میثاق‌نامه امضا نکرد
این تصمیم رئیس شورای شهر با واکنش مثبت اکثریت اعضای شورا روبه‌رو گردید و مجددا بر اجرای میثاق‌نامه بین اعضای شورا به منظور عدم خروج از شورای شهر تاکید شد.
اما محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفت: بر اساس اطلاعاتی که من دارم، محسن هاشمی میثاق‌نامه را امضا نکرده است. وی ادامه داد: من میثاق‌نامه را امضا کرده‌ام و به آن پایبندم اما میثاق‌نامه چیزی جز توافق اعضای شورا نیست و می‌توان به توافق جدیدی رسید.

واکنش هاشمی
رئیس شورای شهر تهران نیز در مورد علت کاندیدا نشدنش برای پست شهرداری تهران گفت: عرض کردم که امکان سه بار رجوع وجود دارد و حتی محلل نیز می‌توان انجام داد و همیشه آماده به خدمت هستم.
محسن هاشمی اظهار کرد: هر عضوی که بخواهد از شورای شهر خارج شود حتما باید رأی اعضا را داشته باشد. لذا در جلسه هم‌اندیشی و به درخواست شخص بنده رأی‌گیری استمزاجی و محرمانه‌ای فقط برای خود من انجام شد که بدانم اعضا مایل هستند که من در شورا بمانم یا از شورا خارج شوم و این رأی‌گیری محرمانه و برای خود من بود و بعدا به این نتیجه رسیدیم که اعضا علاقه دارند که در شورا بمانم.

احترام به‌نظر اعضا
هاشمی در پاسخ به این سوال که بر اساس نظرسنجی‌ها مردم مایل هستند که شما در پست شهرداری فعالیت کنید، گفت: البته این سوال انحرافی است، چرا که هیچ‌ کجا از مردم رأی گیری نشده که ببینیم مایل هستند من کجا بمانم و دقت داشته باشید که در ایران شهردار، منتخب مردم نیست. بلکه منتخب شوراست و در نتیجه نمی‌شود به‌صورت قاطع گفت که مردم علاقه دارند که من در شورا باشم یا شهرداری، البته احترام به رأی اعضا بسیار مهم است و اعتقاد دارم با توجه به تجربیات و سوابق من در کشور و همچنین ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی می‌توانستم و می‌توانم به پیشرفت شهر کمک کنم اما برای من رأی اعضا مهم است و دلیلی نداشت که به خاطر این گونه مسائل موجب ایجاد اختلاف و... شوم.
وی در مورد احتمال حضورش در شهرداری به شوخی تاکید کرد: عرض کردم که امکان سه بار رجوع وجود دارد و حتی محلل نیز می‌توان انجام داد و همیشه آماده به خدمت هستم. اما این پایان ماجرا نبود چرا که محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا مایل است شهردار تهران شود یا خیر، گفت: «شهردار منتخب مستقیم شوراست. مهم این است که انسجام شورا حفظ شود. البته این توانایی را در خود می‌دیدم و اعتقاد داشتم با توجه سوابق تحصیلات و ارتباطاتم با مسئولان در سطح کشور و ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی که در برنامه‌ها دارم می‌توانستم و می‌توانم برای پیشرفت شهر تهران کمک کنم، اما اهمیت نظر اعضا بالا بود. همیشه به خدمتگزاری حاضرم».
وی افزود: «نمی‌خواستم به خاطر نظر خودم اختلاف ایجاد کنم و طبیعت ما هاشمی‌ها هم این نیست که اختلاف ایجاد کنیم. امیدوارم شورای شهر به گزینه مطلوب برسد و نیازی به حضور من نیست، اما اگر فرد مطلوبی پیدا نشود و بار دیگر به من رجوع کردند، من مخالفت نمی‌کنم. تا سه بار می‌شود رجوع کرد تاکنون دوبار رجوع کردند.» رئیس شورا با بیان اینکه همه گزینه‌ها قابل احترام‌اند، تاکید کرد: «خواهش می‌کنم گزینه‌ها را تخریب نکنید. ممکن است عضوی از شورا کاندیدایی را نوشته باشد، اما این کاندیدا بگوید، چرا اسم من را نوشتید؟ حتی گفتیم با کاندیدای خود پیش از مطرح کردن صحبت کنید».

احتمال رأی به هاشمی
رئیس کمیسیون شهرسازی شهر تهران هم اظهارات هاشمی را تایید کرد و با تاکید بر لزوم حفظ انسجام در شورا گفت: اگر در نهایت پس از بررسی صلاحیت 7 کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران این افراد صلاحیت لازم را کسب نکنند قطعا در آن موقع موافق شهردار شدن هاشمی خواهم بود.
سالاری افزود: آقای هاشمی به‌نظرات اعضا احترام گذاشتند که جای قدردانی دارد، البته ایشان از ابتدای شورا نیز چنین رویکردی داشتند. من مخالف حضور آقای هاشمی در کسوت شهرداری تهران بودم اما در برگه رأی خودم نوشتم که ما دوست نداریم ریاست شورا، شهردار شود چرا که انسجام شورا اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید تعیین شهردار را به روز آخر و حتی ساعت آخر واگذار کرد و هیچ‌ گزینه‌ای را منتفی نداشت.

سه فاکتور اصلی، مهم و حیاتی برای انتخاب شهردار آینده
مرتضی بانک، در میان گزینه‌های ‌اصلی احتمالی
اعضای شورای شهر تهران تا روز سه‌شنبه مهلت دارند که با گزینه‌های انتخابی نظر مثبت و یا منفی خود را برای این پست مهم و کلیدی جویا شوند و در نهایت پس از رای‌گیری و بحث و بررسی 7 کاندیدا را برای انتخاب نهایی در معرض رای‌گیری قرار دهند.
طبق حدس و گمان‌ها و بررسی‌های مطرح شده، از لیست 28 نفره فعلا 7 نفر از شانس بیشتری برای رسیدن به فینال برخوردار هستند. محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، محمدعلی افشانی، مرتضی بانک، پیروز حناچی، سیدمحمود حسینی، محمدابراهیم انصاری‌لاری و حبیب‌ا...بیطرف، 7 کاندیدایی هستند که نسبت به سایر رقبا در شرایط بهتری قرار دارند.
اما جدا از علاقه این افراد به حضور در شهرداری یا تجربه آنها در این زمینه، شورا باید به سه فاکتور اصلی، مهم و حیاتی برای انتخاب شهردار آینده توجه کند. «کارآمدی»، «رای‌آوری و مقبولیت » و «تعامل مناسب با حاکمیت» سه اصل مهمی که شهردار جدید باید دارا باشد تا به سرنوشتی همچون محمدعلی نجفی دچار نشود.
هرچند که این 7 کاندیدا از اقبال خوبی در شورا برخودار هستند و شانس زیادی هم برای کسب آرای لازمه دارند، اما باید به این نکته توجه ویژه داشت که همه این گزینه‌ها فاکتور سوم را دارا نیستند، همان فاکتوری که نجفی را مجبور به استعفا و ترک بهشت کرد!
«مرتضی بانک» دبیر شورای عالی مناطق آزاد ، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که ضمن اقبال و کارآمدی، ارتباط و تعامل بسیار مناسبی هم با دستگاه‌ها و مراکز مهم حاکمیت دارد. او که به صورت مشترک مورد اقبال حزب کارگزاران، اتحاد و اعتدال ‌و توسعه قرار دارد، می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای شهرداری تهران باشد زیرا ضمن ارتباط با حاکمیت، ارتباط و همگرایی خوبی را هم با دولت دارد و مورد احترام جریان معتدل اصولگرایی نیز می‌باشد.
«محمدعلی افشانی» معاون عمرانی وزیرکشور است که حمایت بخش عمده‌ای از گروه‌های سیاسی و وزارت کشور را هم به دنبال دارد و همانند دو گزینه دیگر از سه فاکتور مهم و حیاتی برخوردار است که می‌تواند در مدیریت شهری تهران عملکرد موثری را از خود به جا بگذارد و همانند نجفی، راس 6 ماه، از گردونه خارج نشود. به هر حال باید منتظر ماند و دید اعضای شورا با تجاربی که تاکنون به دست آورده‌اند، اختلافات و منافع شخصی را کنار می‌گذارند و برای دومین تصمیم مهم شهری خود این سه فاکتور را در گزینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند یا خیر.
تهرام 1625
انتهای پیام

نظر شما