شناسهٔ خبر: 25130689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

راه برون رفت از سالمندی پیشگیری از چاقی است/ فیزیوتراپی در خط اول بهداشت و درمان جای دارد

محمد علی محسنی بندپی، رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: تنها راه برون رفت از سالمندی پیشگیری از چاقی است که فیزیوتراپی بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / محمد علی محسنی بندپی رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در نشست خبری که در حضور خبرنگاران در ساختمان فیزیوتراپی ایران برگزار شد، با اشاره به برگزاری دومین کنگره بین المللی فیزیوتراپی و هفته سلامت، اظهار کرد: مهم ترین برنامه در هفته سلامت ترویج سبک زندگی است؛ بحث بی حرکتی، سالمندی، تغذیه نامناسب به خصوص فست فودها و چاقی، بازی‌های رایانه‌ای فقر حرکتی در جامعه را نشان می دهد.

محسنی با اشاره به اینکه بی حرکتی مادر فقر در جامعه است، خاطر نشان کرد: افراد باید بین ٣ تا ٥ هزار فعالیت فیزیکی در روز داشته باشند، اما متاسفانه در جامعه ما همچین اتفاقی نمی افتاد؛ به خصوص در کودکان که به خاطر فعالیت فیزیکی کم دچار اختلالات عضلانی، درد گردن و دست می شوند و این برای جامعه فاجعه بار است.

وی افزود: کودکان آینده سازان مملکت هستند؛ بنابراین در هفته سلامت بیشترین اشاره به ترویج سبک درست زندگی است، از کودکان گرفته تا اساتید دانشگاه و پزشکان در اتاق عمل به سبک زندگی درست توجه کافی ندارند و این برای جامعه مناسب نیست.

30 سال تنها فرصت اصلاح کنترل پدیده سالمندی
این فیزیوتراپیست با بیان اینکه باید سبک درست زندگی را در تمام جامعه رواج داد، عنوان کرد: هیچ گروهی از جامعه به واسطه این سبک نادرست ایمن نیست؛ ما تنها ٣ دهه فرصت داریم تا پدیده سالمندی را در جامعه درست پیش ببریم در صورتی که کشورهای اروپایی ٨ تا ١٠ دهه فرصت دارند.

محسنی مطرح کرد: پدیده سالمندی یک مقوله چند وجهی است که بر اساس تخمینی که برای آینده زده شده است از هر ٣ نفر یک نفر سالمند است و اگر آموزش های سالمندی داده نشود قطعا ما از پس هزینه‌های هنگفت سالمندی بر نخواهیم آمد.

فیزیوتراپی در خط اول بهداشت و درمان جای دارد
این فیزیوتراپیست با تاکید براینکه بحث فیزیوتراپی در مراکز بهداشتی درمانی در خط اول است، اظهار کرد: دنیا فیزیوتراپی را در خط اول بهداشت و درمان جای داده است؛ چرا که مهم ترین نقش را در وضعیت سالمندان دارد، ما نباید سالمندان را رها کنیم.

مازندران رکوردار چاقی در کشور
وی با اشاره به اینکه بیشترین چاقی را در مازندران داریم، گفت: هر ٣ مازندران ٢ نفر وزن مناسبی ندارند؛ اضافه وزن مهم ترین بحث در سلامت فرد است چرا که توان قلب را دچار مشکل می کند، اولین نصیحت به افراد این است که وزن را کاهش دهند.

محسنی ادامه داد: تنها راه برون رفت ما از سالمندی پیشگیری از چاقی است؛ فیزیوتراپی در آماده کردن کودکان به فعالیت بیشتر و همچنین در پیشگیری از سونامی سالمندی بیشترین نقش را دارد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت مسئول سلامت افراد جامعه است، گفت: آموزش ساده حتی به یک کارگر ساده می‌تواند نقش موثری در سالمندی داشته باشد؛ در حالی که ٧٥ درصد از سلامت افراد به خارج دیوار وزارت خانه مربوط می‌شود و این برای جامعه مناسب نیست.

رئیس کنگره با اشاره به اینکه انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی خود را در بخش سلامت اعلام می کند، عنوان کرد: یکی از کارهای وزارت بهداشت باید ارتقای سطح تحصیلی فیزیوتراپیست‌ها باشد؛ چرا که جامعه توان بخشی سلامت جامعه را تأمین می‌کنند و باید آموزش های لازم را در این خصوص ببیند.

در ادامه مراسم ابراهیم انتظاری در خصوص شرکت های تجهیزاتی که در دومین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی شرکت خواهند داشت، اظهار کرد: شرکت های تولید کننده داخلی در این مراسم از تخفیفات خوبی برخوردار خواهند بود؛ همچنین شرکت های انتشاراتی هم از این تخفیفات بهره‌مند خواهند شد.

انتظاری با اشاره به اینکه در این مراسم ١٠ تولید کننده داخلی و ٤الی ٥ شرکت دانش بنیان شرکت خواهند کرد، خاطر نشان کرد: این شرکت ها در حوزه تجهیزات داخلی کیفیت قابل قبولی دارند؛ تنها دستگاه لیزر را نمیتوانیم تولید کنیم چرا که تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این دستگاه را نداریم.

افزایش قیمت تجهیزات پزشکی غیرقانونی است
وی با تاکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت تجهیزات غیرقانونی است، مطرح کرد: مردم برای اطلاع از وضعیت تجهیزات و قیمت آن‌ها به سایت انجمن فیزیوتراپی ایران مراجعه کنند.

در ادامه مراسم بهروز عطار باشی مقدم دبیر علمی کنگره و فیزیوتراپیست در خصوص برپایی کنگره در ١٩ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: فیزیوتراپی امسال برنامه ریزی‌های خود را در زمینه‌های مختلفی از نیمه دوم سال ٩٦ شروع کرده است؛ بر اساس فعالیت‌های انجام گرفته شده ٩ مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، پاکستان و هند شرکت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در این کنگره ١٠٠ مقاله فراخوانی شده است، خاطر نشان کرد: از بین این ١٠٠ مقاله و بر اساس ارزیابی‌ها، ١٨ مقاله انتخاب شد که بالاترین امتیاز را داشتند و در کنگره مطرح خواهند شد؛ مهمان‌های خارجی در زمینه اختلالات عضلانی، اختلالات کف لگن در خانم‌ها و آقایان سخنرانی خواهند داشت.

عطار باشی افزود: حدود ٤٠ مقاله به عنوان پوستر ارائه شده است؛ شرکت کنندگان حدود ٢٠٠٠ هزار نفر خواهند بود و تمام صحبت‌ها در زمینه فیزیوتراپی است.

این فیزیوتراپیست در خصوص موضوعات مطرح شده در کنگره گفت: بیماری های زنان، اختلالات کف لگن، بیماری های عضلانی اسکلتی، بیماری های قلب و ربه، بیماری‌ها و مشکلاتی که پس از دوران بارداری در فرد به وجود می آید و تجهیزات مورد نیاز صحبت خواهد شد؛ در این مراسم در خصوص آخرین مدارک پزشکی صحبت می شود، ضمن اینکه یک پنل اختصاصی در حوزه تعهد حرفه ای برای افراد در نظر گرفته شده است.

عطار باشی در خصوص بیماری های شایع در بین زنان، افزود: بسیاری از مشکلات در زنان باردار است که اختلال در سلامت آن ها ایجاد می کند که می توان با فیزیوتراپی بیشتر این مشکلات را برطرف کرد؛ برخی بیماری ها نیاز به. جراحی دارند اما در مواردی می توان بدون عمل جراحی و با فیزیوتراپی فرد را درمان کرد.

ورزش راه بهبود کیفیت زندگی
وی با اشاره به اینکه بیماری قلبی یکی از شایع ترین بیماری‌ها است، عنوان کرد: در برخی موارد می توان بدون عمل جراحی فرد را با فیزیوتراپی درمان کرد و یا جراحی را به تعویق انداخت؛ افراد با ورزش می توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند.

عطار باشی در خصوص کارگاه های تخصصی گفت: همکاران فیزیوتراپی می توانند در کلینیک های خود از کارگاه های تخصصی استفاده کنند. این فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه فیزیوتراپی نقش پیشگیری را در درمان بیماری‌ها دارد، یاد آور شد: درد گردن و درد مفصل را می‌توان با فیزیوتراپی درمان کرد؛ چرا که فیزیوتراپی بدون عمل جراحی، وضعیت بیمار را بهبود می‌بخشد./ باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما