شناسهٔ خبر: 25130308 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

تاثیر ارز تک نرخی و قطع رابطه با یورو بر قیمت فولاد

صاحب‌خبر -

در هفته های گذشته شاهد ثابت شدن نرخ ارز بودیم. دخالت دولت در بازار ارز لازم بود. دولت با این روش اقتدار خود را در بازار ارز به ثبات رساند دیگر هیچ کالایی بدون تائید بانک مرکزی ارز نخواهد گرفت تمام صادرکننده ها هم باید ارز را به سیستم بانکی تحویل دهند چند نکته در سیاست بانک مرکزی قابل توجه است نکته اول اینکه سوم خرداد ضرب العجل نهاد ناظر بین المللی برای تمدید محدودیت تعلیق ایران است، سیستم عملکرد قبلی کاملاً فاقد این شفافیت بود و می بایست دولت قبل از سررسید مهلت مزبور چاره اندیشی میکرد و نکته دوم نرخ جدید ارز است که از 3700 تومان به 4200 تومان رسیده است. سومین نکته کنترل دولت روی واردات است. در سیاست قبلی 17 میلیارد دلار ارز حداقل در اختیار دولت نبود امروز این پول در اختیار دولت است و زیر نظر دولت تقسیم خواهد شد بنابراین دیگر آدامس و دسته بیل مثل گذشته وارد نخواهد شد. چهارمین موضوع حائز اهمیت انکه دولت با دریافت این ارز و فروش آن حداقل 71 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد که این رقم کمی نیست دولت با استفاده از این درآمد بدهی اش را به سیستم بانکی می پردازد و توان وام دهی بانک ها بالا میرود، حتی اگر تفاوت قیمت 500 تومانی ارز را در نظر بگیریم بیش از 40 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه میگردد.

ششمین نکته مهم تمرکز اعتبارات بانکی در دوره اول و کنترل سیستم ارز در این دوره دولت، قدرت اقتصادی را به دولت میدهد که از این طریق اراده سیاسی خود را تحکیم بخشد.

صادرکننده می تواند ارز حاصل از صادرات را به واردات اختصاص دهد

در هر حال این روش روی بازار فولاد آرامش و امکان تصمیم گیری را فراهم می کند. با سیاست جدید صادرکننده می تواند ارز حاصل از صادرات را برای واردات خود اختصاص دهد بنابراین یک کارخانه صادرکننده میلگرد می تواند با آرامش خاطر شمش را در قیمت 570-560 دلار سی اف آر یوزانس 180 روزه بخرد آنرا تبدیل به میلگرد کند و صادر نماید بدون آنکه دغدغه نرخ ارز را داشته باشد همین صادرکننده می تواند شمش صادراتی را بر فرض از فولاد خوزستان در قیمت 510 دلار بخرد و پس از تولید میلگرد آنرا صادر کند.

قطع رابطه با یورو دردسری برای خریداران کالا از ایران

دیگر صادر کردن شمش به سادگی گذشته نیست دستورالعمل بانک مرکزی دو مشخصه دارد ، اول نرخ ارز  دوم شیوه صادرات در این میان قطع رابطه با یورو باعث دردسر برای بسیاری از خریداران کالا از ایران است چون خریداران ما بیشتر در کشورهای اطراف یا خاوردور هستند که اقتصاد آنها ارتباط نزدیک با دلار دارد تا یورو. در واقع بانک مرکزی یک ارز با نوسان شدید را جایگزین ارز با نوسان محدودتر کرده است ضمن آنکه مقبولیت یورو در معاملات مشتریان ما کمتر از دلار است . آنچه مسلم است اینست که بانک مرکزی مجبور بود اقدامی برای جلوگیری ازفرار سرمایه انجام دهد .اکثر اقتصاددانان معتقدند که این سیاست دو نتیجه دارد، اول نرخ ارز در این قیمت نمی تواند بماند چون صادرات ما با این نرخ به شدت لطمه خواهد دید و ارز کمتری وارد کشور میشود ، دوم ادامه این سیاست رکود را تشدید خواهد کرد.

در کوتاه مدت بازار همچنان در روزمرگی به سر خواهد برد

در زمینه فولاد ما امسال با حدود 3 میلیون تن کمبود گندله روبرو هستیم و زمزمه سهمیه بندی آن از هفته گذشته شنیده شده ، در هر حال صادرات اسفنجی و شمش امسال ادامه خواهد یافت رکود بازار داخلی تنها باعث خواهد شد که قیمت آن کاهش یابد ولی در کوتاه مدت بازار همچنان در روزمرگی به سر خواهد برد تا اولین عرضه فولاد خوزستان در بورس بیاید. این عرضه شاخص قیمت را تعیین خواهد کرد ولی سمت و سوی بازار در اختیار تقاضا می ماند اینکه بازار بی اعتنا به تصمیم ترامپ و یا نهاد ناظر بین المللی می ماند یا نه عامل مهمی است چرا که حجم تقاضای خفه شده یا به انتظار مانده پس از خرداد وارد بازار خواهد شد.

شیوا نیك وظیفه - فولادنیوز

 

 

نظر شما