شناسهٔ خبر: 25128431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشریه آمریکایی آتلانتیک

ترامپ در برابر کره شمالی در دام خوش بینی نیفتد

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی آتلانتیک در گزارشی نوشت: چرخش هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی تنها درصورتی برای آمریکا یک دستاورد مثبت محسوب خواهد شد که ترامپ بتواند با در نظر گرفتن تمامی جوانب، امنیت کشورش و متحدانش را در برابر پیونگ یانگ هسته ای تضمین کند و در دام خوش بینی نیفتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، 'آدام مونت' از اعضای ارشد و مدیر 'پروژه موقعیت دفاعی' در 'فدراسیون دانشمندان آمریکایی' و آنکیت پاندا' از سردبیران نشریه 'دیپلمات' در گزارشی با عنوان 'کره شمالی غیر هسته ای نمی شود'، افزودند: دولت ترامپ نباید در مورد تعهد کیم جونگ اون مبنی بر محدود کردن برنامه هسته ای خود بیش از حد هیجان زده شود.
براساس گزارش آتلانتیک، 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی، پس از هفته ها سکوت در خصوص قصد خود برای نشست با کره جنوبی و ایالات متحده، روز شنبه در اعلامیه ای گفت: در نظر دارد محدودیت های یکجانبه ای در برنامه هسته ای و موشکی خود بگنجاند'. گرچه این بیانیه به طور گسترده ای مورد تشویق قرار گرفت و دونالد ترامپ آن را نشانه ای از یک پیشرفت بزرگ اعلام کرد اما این اظهار نظر رهبر کره شمالی در واقع به غیر هسته ای شدن آن ختم نمی شود.
کیم در سخنرانی پیش از آغاز بکار کمیته مرکزی حزب حاکم کشور خود، شش تصمیم در حوزه سیاست سلاح های هسته ای را اعلام کرد. این 6 تصمیم شامل اعلام رضایت کره شمالی از موقعیت کنونی طرح های کلاهک هسته ای و تمام موشک های بالستیک و قاره پیما(ICBM) بود. کیم همچنین اعلام کرد که پیونگ یانگ آزمایش های هسته ای را متوقف خواهد کرد و تعهد خود را مبنی بر عدم استفاده از سلاح های هسته ای 'مگر اینکه تهدید هسته ای وجود داشه باشد' تایید و بر جلوگیری از گسترش فناوری هسته ای تاکید کرد. علاوه بر این، وی گفت: 'کره شمالی بر توسعه اقتصادی و بهبود گفت و گو با کشورهای همسایه تمرکز خواهد کرد'.
این گزارش می افزاید: به طور قطع تعلیق آزمایش های هسته ای و برنامه موشکی، محدودیت های مهمی برای فعالیت های هسته ای کره شمالی در پی خواهد داشت. اما اینها تنها به تغییر شکل زرادخانه ها خواهد انجامید نه حذف آن. همه اینها بدان معنی است که کارزار 'حداکثر فشار' ترامپ هنوز کیم را به زانو در نیاورده است. در عوض، کیم اساسا با این اعلامیه، سیاست هسته ای رژیم خود را به عنوان یک قدرت اتمی بیان کرد و در حقیقت اظهارات کیم نشان دهنده یک پیشنهاد است که به او اجازه می دهد سلاح های هسته ای و موشک های خود را دست نخورده نگه دارد.
به نوشته آتلانتیک، اما پیشنهاد کیم تنها بخشی از ماجراست. او در مورد تولید 'مواد شکافت پذیر' چیزی نگفته است؛ فناوری پیشرفت تر از فناوری هسته ای که به سرعت رو به گسترش است. آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده امریکا دریافته است کره شمالی هر ساله 12 ماده کافی برای تولید 12 سلاح هسته ای تولید می کند. در سخنرانی مذکور کیم هیچ اشاره ای به موشک های زیردریایی یا موشک های کوتاه یا متوسط برد خود هم نکرد که می توانند متحدان ایالات متحده را در منطقه تهدید کنند.
به نوشته این نشریه آمریکایی، علاوه بر این پیونگ یانگ هر لحظه ممکن است تعهدات خود را زیر پا بگذارد. درست همانگونه که در سال 2006 مهلت قانونی 1999 برای پرتاب موشک را از یاد برد.
'بنابراین ترامپ باید با تبدیل تعهدات جزئی کره شمالی به تعهداتی بزرگ، این فرصت را غنیمت بشمرد. برای انجام این کار، مذاکره کنندگان آمریکایی باید محدودیت های پیشنهادی کیم را در طول اجلاس سرتاسری کد گذاری و بررسی کنند و این به معنی اعمال محدودیت در تمام آزمایش های موشکی خواهد بود.
جدا از تعهدات کیم برای محدود کردن آزمایش موشک های بالستیک و قاره پیما، تعهد وی برای توقف گسترش فناوری هسته ای، بیشتر از سایر موارد مشکوک به نظر می آید. اما چنانچه این تعهد به درستی اجرا شود، بسیاری از نگرانی های واشنگتن در مورد برنامه هسته ای کره شمالی را برطرف می کند. '
آتلانتیک می افزاید: با این حال، تعهدهای سابق کره شمالی بر روی کاغذ پیش از این ثابت کرده است چندان قابل اعتماد نیست. پیونگ یانگ باید اطلاعات حساس خود را در مورد تاسیسات هسته ای این کشور تسلیم کند تا سازمان های اطلاعاتی آمریکا یا بازرسان بین المللی بتوانند ارزیابی های لازم را انجام دهند. بنابراین تنها در صورت پذیرش چنین محدودیت هایی است که تعهدات اخیر کیم ارزش پیدا خواهد کرد.
رهبر کره شمالی روز شنبه مسائلی را مطرح کرد که بسیاری از ناظران امید داشتند این موارد در نتیجه نشست وی با ترامپ ببار آید. از سوی دیگر، آمریکا نمی تواند این اقدامات را یک پیروزی تلقی کند و موضوعات مطرح شده از سوی رهبر کره شمالی تنها در صورتی دستاورد حساب خواهد شد که ترامپ بتواند با در نظر گرفتن تمامی جوانب، امنیت کشورش و متحدانش را در برابر پیونگ یانگ هسته ای تضمین کند و در دام خوش بینی نیفتد.
اروپام***7276 ** 1723
لینک گزارش:
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/04/north-korea-kim-jong-un-trump-nuclear-summit-weapons-missiles/558620/

نظر شما