شناسهٔ خبر: 25128190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

5 استان کشور در تسخير ريزگردها

کاشت درخت؛ موثرترين راه مقابله با ريزگردها

روزنامه جوان

درحالي طي هفته گذشته اغلب استان‌هاي کشور از آسماني باراني برخوردار بودند که حالا دوباره سامانه بارشي از کشور بيرون رفته و جاي آن را آلودگي هوا و ريزگردها پر کرده است. معضلي که رفع آن مشروط به تغييرات آب و هوايي شده است و هنوز متوليان براي کنترل آن برنامه‌اي ندارند. اين نيز درحالي است که اين دو معضل بزرگ به اعتقاد کارشناسان با کاشت گسترده درختان در کانون‌هاي بحران، رفع شدني است. با اين حال در اين مدت که آلودگي هوا و ريزگردها استان‌هاي ايلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختياري و غيره را درگير کرده است؛ تنها در استان کرمان آن‌هم تنها 540 اصله درخت کاشته شده است!

صاحب‌خبر -

طي هفته گذشته که اغلب نقاط کشور توانستند آسماني ابري و باراني را تجربه کنند، از کمتر نقطه‌اي خبري در راستاي آلودگي هوا و ريزگردها شنيده مي‌شد. با اين حال اين شرايط جوي پايدار نبود و دوباره با آفتابي شدن آسمان، پاي آلودگي هوا و ريزگردها هم به استان‌هاي کرمانشاه، کردستان، ايلام، چهارمحال و بختياري و غيره باز شد. معضلي که کم و بيش تمام استان‌هاي کشور را در بر گرفته است و کارشناسان بسياري در راستاي کنترل آن بحث درخت‌کاري را پيش مي‌کشند.

با اين‌حال اين مسئله آن طور که بايد از سوي مسئولان جدي گرفته نشده است. چرا که طي سال‌هاي گذشته در کانون‌هاي اصلي ريزگردها درخت‌کاري چشم‌گيري انجام نشده است و گواه آن هم همين طغيان ريزگردها و آلودگي گسترده هواي استان‌ها است. در استان کرمان هم که اين روزها اغلب طوفان‌هاي سهمگيني مهمان مردم آن هست، تنها چند صد اصله درخت کاشته شد. درختاني که هنوز نهال هستند و توان مقابله با طوفان‌هاي پر قدرت را ندارند.

جنگل مهمترين عامل مقابله با ريزگردها

در رابطه با کاشت درختان در استان کرمان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرمان مي‌گويد:« بیش از ۵۴۰ هزار نهال دائمی و فصلی در شهر کرمان از ابتدای دی ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه امسال کاشته شده است.» ایمان سیف‌الهي، ادامه مي‌دهد:« در این مدت همچنین سه هزار و ۲۹۷ اصله درخت، هشت هزار و ۴۷۱ اصله درختچه و سه هزار و ۷۳۹ مترمربع گیاهان پوششی در شهر کرمان کاشته شده است.» وي با اشاره به طرح‌هاي مقابله با ريزگردها و طوفان‌هاي سهمگين استان، مي‌افزايد:« در چهار ماه گذشته پنج هزار و ۲۲۰ مترمربع به مساحت فضای سبز شهر کرمان افزوده شده است.»

با اين حال بازهم کاشت همين چند صد اصله درخت و احياي مساحت چند هزار هکتاري، نمي‌تواند جلوي طوفان‌هاي استان کرمان را بگيرد. در اين رابطه رئیس مرکز هواشناسی کرمان با اشاره به وضعيت آب و هواي استان می‌گوید: «شرق کرمان به دلیل همجواری با سیستان و بلوچستان از بادهای 120 روزه متاثر می‌شود، اما طی سال‌های اخیر بر شدت این بادها و همچنین تعداد روزهای آن افزوده شده است. به طوری که گاهی این بادها تا 160 روز هم ادامه می‌یابند.» حمیده حبیبی می‌افزاید:«مهم‌ترین عامل جلوگیری از توسعه بیابان، جنگل‌های کهور موجود در این منطقه است.»

مسئولان وارد ميدان شوند

البته باز هم در استان کرمان اقدامات ناچيزي در راستاي کنترل ريزگردها و آلودگي هوا انجام شده است، اما در مابقي مناطق هنوز برنامه جامعي براي درخت‌کاري وجود ندارد. استان لرستان که اکنون وضعيت هواي آن به مرز هشدار رسيده است، نه تنها درخت‌کاري مناسبي را به خود نديده ، بلکه به دليل آتش‌سوزي‌هاي گاه و بيگاه جنگل‌هاي زاگرس هم با کاهش شديد سطح پوشش گياهي مواجه شده است.

از همين رو مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان مي‌گويد:« وضعیت کیفی هوای استان لرستان ناسالم و اکنون آلودگی به ۳ برابر حد مجاز رسيده است.» مسئله‌اي که استان‌هاي کرمانشاه، ‌کردستان، ايلام، چهارمحال و بختياري هم کم و بيش با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند. از اين رو لازم است هرچه سريع‌تر متوليان برنامه کاشت انبوه درختان و توسعه فضاي سبز را ليست فعاليت‌هايشان قرار دهند و يکبار براي هميشه اين معضل آلودگي هوا و ريزگردها را خاتمه دهند.

نظر شما