شناسهٔ خبر: 25120648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کمتر از یک ماه دیگر با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود

شمارش معکوس برای خودکفایی و صادرات بنزین

صاحب‌خبر - عطیه لباف روزنامه‌نگار نامش «ستاره خلیج فارس» است و قرار است که امسال با تکمیل واحدهای نیمه کاره‌اش ایران از واردات بنزین بی‌نیاز و حتی صادرکننده هم شود. پالایشگاهی با سازه‌های آهنین و غول آسا و برج‌های سر به فلک کشیده که فضای آن مملو از بوی گازهای سمی و صدایی شبیه به لحظه پریدن هواپیماست، اما با فکر این‌که ایران به واسطه تولید آن از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود، همه چیز شیرین می‌شود و رنگ ملی به خودش می‌گیرد. روز گذشته در جریان بازدید از این پالایشگاه عظیم باخبر شدیم که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان فاز دوم آن نیز به‌طور رسمی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد. با افتتاح فاز دوم آن که اکنون نیز در حال تولید و تکمیل است، میزان تولید و تقاضای بنزین در کشور برابر می‌شود. این همان مفهوم خودکفایی است؛ خودکفایی از جنس بنزین که برای تحققش هزاران نفر تلاش کرده‌اند و میلیاردها یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است. در حاشیه بازدید از این پالایشگاه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به توضیح در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع بنزین پرداخت. جهش ٢٧ میلیون لیتری تولید بنزین در سال ٩٧ معاون وزیر نفت در امور پالایشی اظهار کرد: ظرفیت تولید بنزین کشور در پایان سال ٩٦ به ٧٨ میلیون لیتر در روز رسید و چشم‌انداز ما این است که با کمک افزایش تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس و چند پالایشگاه دیگر، تا پایان سال‌جاری به ١٠٥ میلیون لیتر در روز برسد. علیرضا صادق‌آبادی می‌گوید که از این ۱۰۵ میلیون لیتر اعلامی، حدود ٨٨میلیون لیتر بنزین تولیدی با استاندارد یورو۴ و یورو 5 خواهد بود. درحالی که تولید این حجم از بنزین یورو ٤ و 5 برای سال ٩٩ هدفگذاری شده بود اما در سال ٩٧ محقق می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ١٦ میلیون لیتر در روز تولید دارد، اظهار کرد: هفته اول اردیبهشت ماه ظرفیت تولید این پالایشگاه به ٢٢میلیون لیتر خواهد رسید. این پالایشگاه ٣ واحد پالایشی دارد که هر فاز آن توان تولید ١٢ میلیون لیتر در روز بنزین دارد. فاز سوم این پالایشگاه تا پایان سال‌جاری افتتاح خواهد شد. تحریم‌ها بی‌اثر است در صورت تحریم احتمالی، تغییری در روند توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس رخ نمی‌دهد. تمام تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه خریده شده و در حال راه اندازی است. این موضوع را صادق آبادی عنوان کرد. او می‌گوید که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دو سال اخیر استفاده لازم از برجام را برده است و هرچند که این رابطه دو طرفه و برد - برد بود اما در صورت تکرار تحریم‌ها تغییری در شرایط توسعه آن رخ نخواهد داد. به گفته معاون وزیر نفت، توسعه ستاره خلیج فارس با تکیه بر ٧٠درصد توان داخل انجام شده و اکنون کاتالیست مصرفی در فازهای این پالایشگاه نیز تولید داخل است. بنزینی فوق استاندارد یورو 5 صادق آبادی در خصوص شاخص کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: بنزین تولیدی این پالایشگاه فوق استاندارد یورو 5 است. به‌طوری که اکتان آن 6/91، گوگرد آن کمتر از نیم پی پی‌ام، بنزن آن نیز حدود 5/0 و آروماتیک آن نیز ٢٩ تا ٣١ است. درحالی که نمره قبولی بنزین یورو 5 با مؤلفه‌های گوگرد تا ١٠ پی پی‌ام و بنزن کمتر از ١ درصد است. آغاز صادرات با بنزین فاز سوم ستاره بالاخره بعد از سال‌ها فراز و فرود امسال قرار است که ایران وارد تجارت بنزین شود. در ماه نخست امسال واردات بنزین کشور حدود 3/5 میلیون لیتر در روز بوده اما معاون وزیر نفت می‌گوید که این رقم بزودی صفر خواهد شد و حتی صادرات بنزین نیز با کمک تولیدات فاز سوم ستاره آغاز می‌شود. او در خصوص برنامه صادرات بنزین در پاسخ به «ایران» توضیح داد: صادرات بنزین به عهده امور بین‌الملل وزارت نفت است اما بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است که این کار با کمک شرکت نیکو آغاز شود. چرا که هم تجربه کافی دارد و هم از شرکت نفت ستاره و ما طلب دارد. صادق آبادی ادامه داد: شرکت نفت ستاره حدود 2/1 میلیارد یورو و شرکت ملی پالایش و پخش نیز با این شرکت دادو ستد مالی دارد و قرار است که اصل و فرع این بدهی را با استفاده از تولیدات فاز ٣ پالایشگاه ستاره پرداخت کند. البته این بدهی در کمتر از ٦ ماه بازپرداخت خواهد شد و پس از آن صادرات ادامه خواهد یافت. صرفه جویی، مهمترین راه تولید ثروت در ماه نخست امسال میزان مصرف بنزین 3/11 درصد رشد داشته؛ افزایشی سرسام آور که باید برای آن فکری شود چرا که حیف است سرمایه زیرزمینی(میعانات گازی و نفت) با زحمت و مشقت تبدیل به سرمایه روی زمینی شود و بی‌دلیل بسوزد و دود شود. صادق آبادی می‌گوید: حفظ خودکفایی در بنزین نیازمند صرفه‌جویی و همکاری خودروسازی‌هاست. ما نیز به دنبال افزایش تولید بنزین و سهم سی.‌ان. جی در سبد سوخت کشور هستیم. تا زمانی که این امر محقق نشود، خودکفایی اتفاقی و گذرا خواهد بود. او می‌گوید: مافیای واردات بنزین افسانه است. کسی به دنبال سود بردن از واردات بنزین نیست. هدف خودکفایی و صادرات سوخت است تا به نفع کشور عمل شود. نیم نگاه روز گذشته در جریان بازدید از این پالایشگاه عظیم باخبر شدیم که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان فاز دوم آن نیز به‌طور رسمی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد. با افتتاح فاز دوم آن که اکنون نیز در حال تولید و تکمیل است، میزان تولید و تقاضای بنزین در کشور برابر می‌شود. این همان مفهوم خودکفایی است؛ خودکفایی از جنس بنزین که برای تحققش هزاران نفر تلاش کرده‌اند و میلیاردها یورو سرمایه‌گذاری انجام شده است

نظر شما