شناسهٔ خبر: 25118322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رسوایی انتخاباتی آمریکا پایان ندارد

شکایت دموکرات‌ها از پوتین، ترامپ و ویکی‌لیکس به جرم لطمه زدن به کلینتون

دموکرات‌های آمریکا شکایتی را علیه روسیه، ویکی لیکس و دونالد ترامپ، تنظیم و آنها را به توطئه‌چینی برای مختل کردن انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی و لطمه زدن به کلینتون متهم کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی-

بیش از یک سال از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا می‌گذرد اما رسوایی انتخاباتی این کشور هنوز تمامی ندارد. ماجرا به حدود 2 سال پیش  برمی‌گردد، در آستانه برگزاری مجمع حزب دموکرات‌ در ژوئیه (‌تیرماه)  سال ۲۰۱۶ میلادی، هزاران ایمیل هک شده و دیگر اسناد و مدارک کمیته ملی دموکرات‌ها منتشر شد و توجه رسانه‌های جهان را در جریان رقابت حساس میان ترامپ و کلینتون به خود جلب کرد. دموکرات‌ها می‌گویند هک کردن رایانه‌های حزب دموکرات توسط روسیه نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی را به نفع ترامپ تغییر داد. روس‌ها این اتهام را همواره رد کرده‌اند اما طی 2 سال گذشته تیم ویژه‌ای در آمریکا مامور شده تا تمامی ابعاد این ماجرا را بررسی کند.
«رابرت مولر»، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه که از سوی سنا به این سمت منصوب شده است همچنان به دنبال این مسئله است که آیا دستیاران ترامپ با روس‌ها در این زمینه همکاری و هماهنگی داشته‌اند یا خیر. ماه گذشته بود که جمهوری‌خواهان کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفتند هیچ شواهدی دال بر اینکه ترامپ و نزدیکانش با مقامات روسیه برای جهت‌دادن به [نتایج] انتخابات همکاری داشته‌اند و یا اینکه کرملین به دنبال کمک به ترامپ بوده است، نیافته‌اند؛ البته این نتیجه‌گیری از سوی دموکرات‌های این کمیته رد شد. در جدیدترین فعالیت دموکرات‌ها برای دمیدن روح تازه به این پرونده، کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا علیه پوتین، ستاد تبلیغاتی ترامپ و ویکی‌لیکس به اتهام توطئه‌چینی برای اختلال در تبلیغات سال 2016 این حزب و کمک به انتخاب دونالد ترامپ، شکایتی- برای دریافت غرامتی چندین میلیون دلاری - به دادگاه ارائه داده است.
حزب دموکرات آمریکا در این شکایت جدید آورده است ترامپ برای لطمه زدن به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها با دولت مسکو و سرویس اطلاعات نظامی روسیه تبانی کرده است. براساس اسناد و مدارک دادگاه،‌ کمیته ملی دموکرات‌ها همچنین مدعی است که دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ رئیس‌جمهور آمریکا نیز به صورت مخفیانه با ویکی لیکس ارتباط داشته است.
علاوه بر ترامپ، روسیه و ویکی لیکس، کمیته ملی دموکرات‌ها در این شکایت‌نامه، به «جارد کوشنر»، داماد ترامپ و راجر استون، دستیار ترامپ نیز به عنوان متهم اشاره کرده است. «تام پِرِز»، رئیس کمیته ملی دموکرات‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرده که «این مسئله یک اقدام خیانت‌بار بی‌سابقه است؛ ستاد تبلیغاتی یک نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده با یک قدرت خارجی خصم برای تقویت شانس پیروزی خود در [انتخابات] ریاست جمهوری همراه شده است».
دادستان کل آمریکا هم می‌رود
در خبری دیگر از این پرونده  جف سشنز دادستان کل آمریکا به کاخ سفید هشدار داده، در صورتی که دونالد ترامپ معاون او را اخراج کند، از سمتش استعفا می‌دهد.
«راد روزنستاین» مسوول رهبری تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکاست. دادستان کل آمریکا اوایل هفته گذشته در تماسی تلفنی به دان مک‌گن، مشاور حقوقی کاخ سفید گفت که در صورت عزل «راد روزنستاین» او هم از وزارت دادگستری استعفا می‌دهد.
 این تماس تلفنی پس از حمله به منزل و دفتر مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ و افزایش انتقادات از روزنستاین و رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات درباره روسیه انجام می‌شود. انتقادات مذکور این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که رئیس‌جمهوری آمریکا روزنستاین یا مولر را اخراج خواهد کرد. 

نظر شما