شناسهٔ خبر: 25116502 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت الله میرباقری در آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان

انس و تواضع مقابل قرآن آغاز ورود به این ساحت مقدس/ سیرو سلوک در درجات معنوی قرآن جز با شفاعت نبوی حاصل نمی شود

خبرگزاری شبستان: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرآن کتابی است که نگاه داری اش، نگاه کردن به آن، تلاوت و حفظ و فهم آن و نیز عمل به آن فضیلت دارد و هیچ یک با دیگری در تزاحم نیست لذا کسی که قرآن را به همراه دارد با کسی که چنین نیست، تفاوت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن بانوان که عصر شنبه، یکم اردیبهشت با حضور شخصیت های فرهنگی و قرآنی در هتل ارم تهران برگزار شد. آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در این آیین با قرائت دعای سلامتی و فرج امام زمان(عج) و قرائت آیاتی از قرآن کریم، گفت: در کلام نورانی امیرالمومنین(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه فرازهایی درباره قرآن است مبنی بر آنکه: «احدی نیست که با قرآن مجالست کند الا وقتی از سر این سفره برمی خیزد چیزی بر او اضافه یا کم شده باشد»؛ یعنی یا هدایتی بر او افزوده شده یا ضلالت و سردرگمی از او برداشته می شود؛ کتابی است که به تعبیر نورانی روایت تلاوت هر حرف او حسناتی برای انسان همراه داشته و سیئاتی را از او دور می کند و در برخی روایات تصریح شده هر حرف قرآن چنین برکاتی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روایات است اگر کسی قرآن را ایستاده در نماز بخواند برای هر حرف 100 حسنه، اگر نشسته بخواند برای هر حرف 50 حسنه و اگر خارج از نماز بخواند برای هر حرف 10 حسنه برای او نوشته می شود؛ این یعنی فقط حروف مقطعه قران نیست که تک تک اش معنا دارد بلکه هر حرف قران به تنهایی معنا دارد لذا در برخی روایات، ائمه(ع) حروف قرآن را معنا می کنند که این یعنی در سراسر قرآن حروف مقطعه وجود دارد و غیر از معنای ظاهری حامل اسرار باطنی است.
 
آیت الله میرباقری تصریح کرد: در روایات آمده اگر کسی قرآن را ختم کند، گویا نبوت بین دو پهلوی او جمع می شود در حالی که پیغمبر نیست!، از امام سجاد(ع) نیز در «کافی» روایتی نقل شده که فرمودند: «اگر کسی از رزق قرآن برخوردار شود و آنگاه گمان کند خدای متعال به دیگری رزقی بهتر از او داده امر بزرگی را کوچک و امری کوچک را بزرگ شمرده است.»

 
رییس فرهنگستان علوم قم با بیان اینکه در این باره روایات متعدد است، تاکید کرد: قرآن کتابی است که نگاه داری اش، نگاه کردن به آن، تلاوت و حفظ و فهم آن و نیز عمل به آن فضیلت دارد و هیچ یک با دیگری در تزاحم نیست لذا کسی که قرآن را به همراه دارد با کسی که چنین نیست، تفاوت دارد. از این رو، همه ما باید هم به قرآن ایمان داشته باشیم و هم بکوشیم آن را در عمل پیاده کنیم که هر یک هم فضیلت خود را دارد.

 
وی با بیان اینکه همه ما برای نشست کنار این سفره الهی دعوت شده ایم، ابراز کرد: انس و تواضع مقابل قرآن آغاز ورود به این ساحت مقدس است، انسان بدون انس با کتاب الهی از آن بهره نمی برد.

 
آیت الله میرباقری تاکید کرد: یکی از اساتید می گفت اگر با قران مانوس شدید درهایی به سوی شما باز می گردد؛ بعد ازاین انس، ایمان و عمل به قرآن وظیفه مااست اما در این میان مهم آن است که این کتاب عزیز در اصل مخاطب اش را پیامبر اکرم(ص) قرار می دهد، یعنی طرحی است که خدای متعال به پیامبر اکرم(ص) برای هدایت کل بشریت اعطاء کردند.
 

وی ادامه داد: در این طرح نورانی، شریعت و مناسک زندگی ما وجود دارد چنان که بسیاری از آیات شرایع را بیان می کنند و مشتمل بر سلوک باطنی ما است و این عمل نمی شود مگر به دست مبارک رسول خدا(ص)؛ در کتاب شریف کافی آمده: «اگر کسی از دنیا برود و قرآن را نیاموخته باشد، ملائکه در برزخ به او می آموزند.» آیات قرآن درجات بهشت اند اما سیر در این درجات و نور و روح قرآن جز به دست حضرت رسول(ص) ممکن نمی شود.

 

آیت الله میرباقری با بیان اینکه سلوک با قرآن و سیر در درجات معنوی آن جز با شفاعت نبوی حاصل نمی شود، تاکید کرد: دسترسی به معارف قرآن نیز همین طور است، کتابی که از عالم الهی تنزل یافته جز با بیان نورانی رسول خدا(ص) فهم نمی شود از این رو، ایشان هم آیات را تلاوت کردند هم آن را تعلیم دادند.

 

رییس فرهنگستان علوم قم ابراز کرد: این کتاب برنامه ای است برای حضرت(ص) تا ایشان مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت کنند؛ چنان که خدای متعال به پیامبر(ص) می فرمایند: «انسان هایی که خود را مستغنی از تلاوت و هدایت تو می دانند و طغیان می کنند» وقتی حضرت رسول(ص) نماز می خوانند همه دنیا مسجد و نمازخانه می شوند و آنها که این را برنمی تابند، مقابل ایشان می ایستند.

 
وی تاکید کرد: بنابر این، قرآن طرحی است که خدای متعال به وجود مقدس نبوی عنایت کرده تا جامعه را از ظلمات به هدایت رهنمون شود. جبهه ای مقابل حضرت(ص) است که باید این را از ظلمات به نور هدایت کند؛ از این رو، برخورداری از شریعت این کتاب جز با طهارت نفس ممکن نیست و این طهارت هم خواست خدا است.

 
عضو مجلس خبرگان رهبری بر تاکید بر انس و مجالست با اهل قرآن، گفت: هدایت قرآنی به طور جزیره ای نصیب کسی نمی شود، قرآن طرحی است که خدای متعال برای انسان ها فرستاده و همه این طرح بر محور حضرت رسول(ص) است و لذا گر امت اسلام بر این مدار باشند، به اندازه مشارکت بهره مند می شوند.

 

آیت الله میرباقری با اشاره به حدیث شریف ثقلین، ابراز کرد: ما همه سلول پیکر هستیم که روح قرآن در آن دمیده شده است؛ لذا باید خود را وقف این روح کنیم و برخورد با شرک و نفاق که برنامه نبوی بوده را ادامه دهیم نه آنکه بر اساس طرح دشمن حرکت کنیم.

نظر شما