شناسهٔ خبر: 25114883 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی؛

نشست «دین و صلح پروری» در مشهد برگزار شد

نشست «دین و صلح پروری» با حضور جمعی از اندیشمندان و فعالان آمریکایی و کانادایی و اندیشمندان داخلی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «دین و صلح پروری» با حضور جمعی از اندیشمندان و فعالان آمریکایی و کانادایی و اندیشمندان داخلی ظهر امروز اول اردیبهشت در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام حسن نقی زاده، استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست در ابتدا به بررسی دیدگاههای چندگانه صلح و آشتی در قرآن درسه سطح خانواده، جامعه ایمانی و جامعه جهانی پرداخت.

وی با بیان اینکه درهمه جهان، اصل نخستین، صلح و صفا و دوستی است و نزاع و کشمش بر خلاف سبک زندگی آدمی است، تصریح کرد: برخلاف مادی گرایان که می پندارند هدف از زندگی انسان تنازع بقا است اینگونه نیست چرا که انسان به دلیل عقل و هوش از حیوانات متنایز است و تکامل او در سایه این امر نیست و این یک اصل قابل قبول است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه بررسی صلح و آشتی در قرآن در سطح ایمانی به سوره بقره آیه 28 اشاره کرد و گفت:در واقع صلح و آشتی در پرتو ایمان است و زمینه اخوت دینی نیز همین موضوع است.

وی با بیان اینکه در این میان باید با تهدیدهای نرم که از درون آدمها برمی خیزد و فضای صلح و آشتی را غبار آلود می کند مبارزه کرد، تصریح کرد: در عین حال صلح در سایه اخوت و اخوت در پرتو ایمان دینی است.

حجت الاسلام نقی زاده با اشاره به این مطلب که عالم ماده و علاقه به آن سرچشمه کشمکش ها است، اظهار کرد: از طرفی اگر نیروی ایمان، انسان را کنترل نکند صلح غیر ممکن است و در عین حال صلح یکی از مهمترین برنامه های دوستی است و براساس این آیات مشخص است که صلح باید عادلانه باشد و ریشه تجاوز را بخشکاند.

حجت الاسلام حسن رضازاده، مدیر عامل موسسه بین المللی حکمت در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران درباره این برنامه گفت: گروه طرفدار صلح در سفری چند روزه به ایران در آخرین روز سفر خود در مشهد دراین کنفرانس شرکت کردند که این گروه از کشورهای آمریکا و کانادا هستند.

وی با بیان اینکه در این نشست شش نفر از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و سه نفر از اساتید غیرایرانی صحبت کردند، بیان داشت: جان فرفیلد با موضوع «اصول ایجاد صلح و استراتژی های عملیاتی» خانم لورا برمن با موضوع «بیان تجارب روابط انسان دوستانه با ادیان مختلف» و جان کایسر، مولف کتاب در زمینه عرفان و عرفان اسلامی است که به بیان گزارش مختصری درباره کتاب خود پرداخته است که این فرد مسلمان و از قهرمانان الجزایر است.

حجت الاسلام رضا زاده با اشاره به این مطلب که هماهنگی و برنامه های سفر این گروه توسط مؤوسسه بین المللی حکمت و با همکاری معاونت حوزه علمیه قم صورت گرفته است، تصریح کرد: در واقع این سفر فرصتی را برای نخبگان آمریکایی به وجود می آورد که حوزه نفوذ خوبی در کشور خود دارند و می توانند ذهنیت های قبلی را که درباره ایران در کشورآنها وجود دارد تغییر بدهند./934/پ203/ب1

نظر شما