چکیده مقاله:
چکیده زمینه و هدف: رفتارهای پرخطر به رفتارهایی گفته میشود که سلامت و بهزیستی جسمی، روان شناختی و اجتماعی فراد و جامعه را به خطر می اندازد و دورۀ نوجوانی به دلیل خودمحوری و عدم درک مناسب نوجوانان از رفتارهای خود، مرحلۀ مهمی برای شروع این رفتارهای محسوب می شود. این پژوهش با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر بر اساس سبک زندگی و تنظیم هیجانی در دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان اجرا شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه اجرا همبستگی-پیمایشی است. جامعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1396 تشکیل دادهاند و نمونه 346 نفری به طور خوشهای-تصادفی انتخاب انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامه های نیمرخ سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی(آلفای کرونباخ 0/94)، تنظیم هیجانی نادیا گرنفسکی(آلفای کرونباخ 0/81) و پرسشنامه مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی(آلفای کرونباخ 0/87) جمعآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تحلیل شدند. یافتهها و نتایج: پژوهش نشان داد که بین رفتارهای پرخطر با سبک زندگی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد و رفتارهای پرخطر را می توان با سبک زندگی پیش بینی نمود. این رفتارها با تنظیم هیجانی رابطه معناداری ندارد و ننظیم هیجانی نمیتوانند چنین رفتارهایی را پیشبینی کند. بنابراین با ایجاد تغییر در سبک زندگی به ویژه بعد روابط بین فردی می توان بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر اثر گذاشت.
کلیدواژگان: : رفتارهای پرخطر، سبک زندگی، هیجانات، تنظیم هیجانی، دانش آموزان، دختر.
نویسنده:
احمد سوری
دو فصلنامه پلیس زن - دوره یازدهم، شماره 27, پاییز و زمستان 1396.
∎
نظر شما