سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد
ضیافت سالانه سینماگران ایران و جهان
صاحبخبر - نرگس عاشوری روزنامه نگار حدود چهار سال پیش وقتی خبر رسید که قرار است ساختار ناکارآمد بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر اصلاح شود و با برگزاری مستقل و جداگانه، هویت و اعتباری درخور پیدا کند، کسی فکرش را نمیکرد که این پوستاندازی امروز به رویدادی چنین توجه برانگیز تبدیل شود. حالا جشنواره جهانی فیلم فجر در چهارمین دوره مستقلش، نه تنها به نظر میرسد به رخدادی غیرخنثی بدل شده، بلکه به محفلی برای گفتمان سینمایی و تبادل اطلاعات و ایدهها برای علاقهمندان و سینماگران ایرانی تبدیل شده است؛ رویدادی که به وضوح از سوی مخاطب ایرانی و سینماگران خارجی نیز جدیتر گرفته میشود. نشانههای این «جدی گرفته شدن» را میشد در همین دو روز شلوغ چارسو و سینما فلسطین و تنها ساعاتی پس از به صدا در آمدن زنگ آغاز سی و ششمین جشنواره جهانی فجر به تماشا نشست. کیک 120 سالگی در جشن سی و ششم همانطور که پوستر جشنواره نشان میدهد، این دوره از جشنواره زیر سایه یکصد و بیستمین سال ورود سینما به ایران قرار دارد. برگزارکنندگان جشنواره که وعده داده بودند در آستانه یکصد و بیست ساله شدن سینما در ایران، برنامههای ویژه تدارک دیدهاند شامگاه چهارشنبه 29 فروردینماه کیک تولد 120 سالگی سینما در ایران را بریدند تا به صورت رسمی سی و ششمین دوره این جشنواره آغاز شود. در مراسم نمادین افتتاحیه جشنواره که همزمان با اکران فیلم «آن سوی ابرها» مجید مجیدی در سینما فلسطین با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره، رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره، محمد صلواتی فرد قائم مقام دبیر، امیر اسفندیاری معاون بینالملل و حبیب رضایی برگزار شد رضا کیانیان با آرزوی پیشرفت برای سینمای ایران، کیک را برید و در ادامه با اعلام این نکته که هر روز در این سانس یک فیلم ایرانی در سینما فلسطین به نمایش درمیآید آرزو کرد که در شبهای آینده نیز سالن سینما را پر مخاطب ببیند. کیانیان و حاتمیکیا در اردوی استعدادیابی «دارالفنـــــــــــــون» یــــــــــا اردوی استعدادیابی که در این چند سال به قسمت پرسروصدای جشنواره تبدیل شده است، روز 28 فروردینماه با برگزاری کارگاه فیلمنامهنویسی مهران کاشانی یک روز جلوتر چراغ جشنواره را روشن کرد. نغمه ثمینی از دیگر مدرسان کارگاه فیلمنامهنویسی نیز در دو کارگاه به بیان سرفصلهایی آموزشی درباره شکلگیری فیلمنامه و عناصر آن پرداخت. نادر طالبزاده روز پنجشنبه کارگاه تخصصی «سینمای جهان» با محوریت زیبایی شناسی و استوری برد را به زبان انگلیسی برگزار کرد و رضا کیانیان روز جمعه درباره رازهای بازیگری گفت. برنامههای «دارالفنون» با مدیریت مازیار میری از ساعت 9:30 روز سهشنبه ۲۸ فروردین ماه در پردیس چارسو آغاز شده و تا دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ادامه دارد. ابراهیم حاتمیکیا نویسنده و کارگردان سینمای ایران قرار است در روزهای آینده با برگزاری یک ورکشاپ ۲ ساعته درباره روند ساخت فیلم سینمایی در حال اکران«به وقت شام» توضیح دهد. علاوه بر چهرههای آشنای سینمای ایران سینماگران خارجی نیز در بخش «دارالفنون» کارگاههای آموزشی برگزار میکنند، روبرتو پرپینانی تدوینگر ایتالیایی، یورن دانر تهیهکننده فنلاندی و توماس ماخ فیلمبردار آثار مطرح آلمانی در چند روز گذشته از میهمانان ویژه خارجی این بخش بودند. اولیور استون کارگردان و تهیهکننده مطرح امریکایی نیز قرار است ورک شاپ برگزار کند. کتایون ریاحی روز گذشته با حضور در کاخ جشنواره، جشنواره سی و ششم را به لحاظ میهمانان و کارگاههای تخصصی باکیفیتتر از دورههای گذشته عنوان و اعلام کرد تلاش میکند در ورک شاپ اولیور استون شرکت کند. قابهایی از «انتفاضه» تا «لیلی و مجنون» سپنتا یکی دیگر از بخشهای جانبی امسال جشنواره برگزاری نمایشگاه عکسهای آلفرد یعقوبزاده با نام «انتفاضه» بهعنوان رویداد جنبی بخش «زیتونهای زخمی» است. این نمایشگاه که شامل گزیدهای از ۲۸ سال عکاسی یعقوبزاده در فلسطین است عصر روز چهارشنبه در گالری ۱۴ افتتاح شد و سیدرضا میرکریمی با همراهی سیفالله صمدیان (مدیر رویدادهای ویژه) از ۶۴ فریم عکس این نمایشگاه بازدید کرد. همچنین عصر روز جمعه از نمایشگاه «۱۲۰ عکس فیلم از ۱۲۰ کارگردان تاریخ سینمای ایران» در طبقه هفتم پردیس چارسو رونمایی شد. این نمایشگاه در آستانه ۱۲۰ سالگی سینمای ایران به همت سیف الله صمدیان برگزار میشود و در آن عکسهایی از فیلم «لیلی و مجنون» ساخته عبدالحسین سپنتا تا آثار دهه ۹۰ سینمای ایران به نمایش درمیآید. میهمانانی از جنس سیاست، سینما و کار علاوه بر شخصیتهای سینمایی شاغل در گروه برگزارکنندگان جشنواره همچون رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، علیرضا شجاعنوری، مازیار میری، پانتهآ پناهیها و... پردیس چارسو در این دو روز محل رفت و آمد چهرههای مطرح سینمایی بود. بهمن فرمانآرا، سعید پورصمیمی، رضا بابک، رامبد جوان، صابر ابر، فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، علیرضا خمسه، علی مصفا، شبنم مقدمی و... از جمله چهرههایی بودند که بواسطه اکران فیلمشان یا بازدید از جشنواره به پردیس سینمایی چارسو آمدند. فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی از مهمترین چهرههای میهمان نخستین روز جشنواره بود که بابک کریمی هم او را همراهی میکرد. محمدحسین مقیمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران، خانواده شهیدان احمدی روشن و هادی باغبانی از شخصیتهای غیرسینمایی میهمان در نخستین روز جشنواره بودند. در این روز سینما فلسطین اما میهمانانی از جنس کار داشت. جمعی از کودکان کار روز پنجشنبه به تماشای فیلم «۱۵۰ میلی گرم» ساخته امانوئل برکو محصول کشور فرانسه نشستند. طبق برنامه طراحی شده با عنوان «زنگ هفتم» در جشنواره امسال بچههای کار برای تماشای فیلمهای جشنواره به سینما فلسطین میآیند. حمایت دانر از فیلمسازان زن در دومین روز جشنواره دو کنفرانس مطبوعاتی با حضور یورن دانر تهیهکننده فنلاندی و فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی برگزار شد. در نشست اول که صبح جمعه ۳۱ فروردین در محل «گذر اجتماعات» با حضور رضا میرکریمی و رضا کیانیان برگزار شد یورن دانر منتقد، تهیهکننده و بازیگر فنلاندی از سالها همکاریاش با اینگمار برگمان، تفاوت فرهنگی میان سینمای ایران و اسکاندیناوی، ساخت فیلم در فنلاند، نقد سیاست و... سخن گفت. او در بخشی از صحبتهایش همچنین بر لزوم حمایت از فیلمسازان زن تأکید کرد و گفت که خودش در مقام تهیهکننده با سه فیلمساز زن همکاری داشته است. در دومین نشست خبری روز جمعه فرانکو نرو توضیحاتی درباره کارنامه کاریاش داد و در ادامه با اشاره به نقش به یادماندنیاش در فیلم «جانگو» از ساخت فیلمی با نام «جانگو زنده است» به کارگردانی جان سیلز خبر داد. این بازیگر ایتالیایی در بخشی از این نشست در پاسخ به این پرسش که الگوی او در بازیگری چه کسی بوده گفت: در فیلمی با لارنس اولیویر همبازی شدم و او نصیحتی به من کرد که باعث پیشرفتم شد؛ او گفت ریسک پذیر باش و به جای بازی در نقشهای قهرمان فیلم، مسیر سخت تری را انتخاب کن که در دراز مدت تو را به شهرت میرساند. من توصیههای او را گوش دادم و تمامی سبکهای مختلف بازیگری را بهکار گرفتم. من تنها بازیگر دنیا هستم که پرسوناژهای ۳۰ ملیت مختلف را بازی کردهام.∎
نظر شما