فخری زارع
zarefakhri@
برای اجرایی شدن طرح ساماندهی و نظارت بر خدمات پس از فروش در این حوزه، کارگروهی در اتحادیه تشکیل شد و این کارگروه از سال 95 شروع به ارزیابی و ممیزی شرکتهای متقاضی مجوز خدمات پس از فروش کرد. اکنون 68 شرکت در زمینه تعمیر و 104 شرکت و فروشگاه در زمینه تعویض از سوی اتحادیه مجوز خدمات پس از فروش دریافت کردهاند.
حال پس از گذشت حدود سه سال از بحث ساماندهی خدمات پس از فروش حوزه IT و شناسایی و معرفی شرکتها، اتحادیه فناوران برای تکمیل این فرایند، اقدام به چاپ برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش کرده است و به گفته رییس اتحادیه مذکور شرکتهای این حوزه از 5 اردیبهشت ماه ملزم به نصب این هولوگرام روی کالاهای وارداتی هستند.
کالای فاقد هولوگرام قاچاق است
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت و گو با فناوران درباره الزام نصب برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش روی کالاهای رایانه ای به فناوران گفت: یکی از مهم ترین برنامه های اتحادیه برای سال جدید نصب این هولوگرام است تا بحث ساماندهی خدمات پس از فروش در این حوزه کامل شود.
سیدمهدی میرمهدی افزود: هولوگرام ها پس از کار تحقیقاتی و بررسیهای بسیار زیاد، اکنون چاپ شده است و از 5 اردیبهشت ماه میان شرکتهای فناوری اطلاعات توزیع خواهد شد.
وی توضیح داد: در این هولوگرامها نام و مدل برند و همچنین نام شرکت قید شده و شماره ها به صورت یونیک است تا امکان سواستفاده از آن وجود نداشته باشد.
میرمهدی با بیان اینکه با نصب هولوگرام خدمات پس از فروش کالا دارای شناسه میشود و اینگونه جلوی ورود کالای قاچاق گرفته خواهد شد، گفت: از این پس فقط شرکتهایی که کالا را به صورت قانونی وارد میکنند و مجاز به ارایه خدمات پس از فروش هستند، می توانند در بازار فعالیت داشته باشند.
وی گفت: پس از ارایه هولوگرامها، اگر کالایی در بازار توزیع شود که فاقد هولوگرام باشد، قاچاق است و با هماهنگی که با ستاد مبارزه با کالای قاچاق شده ، با واردکننده آن کالا برخورد جدی می شود.
شرکتها متحمل هزینه نمیشوند
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین با بیان اینکه برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش هیچ هزینهای بر شرکتها تحمیل نمیکند، گفت: هولوگرامها به صورت رایگان در اختیار شرکتها قرار داده خواهد شد و شرکتها برحسب مدل کالا و خدمات خود می توانند هولوگرام ها را از اتحادیه تحویل بگیرند.
میرمهدی با بیان اینکه هولوگرام ها به شرکتهایی ارایه می شود که مجوز واردات و خدمات پس از فروش داشته باشند، افزود: زمان بسیار زیادی در سال 96 صرف تحقیق و بررسی این طرح شد تا با موفقیت اجرای آن در صنف فناوری اطلاعات، صنوف دیگر نیز از آن استفاده کنند.وی اضافه کرد: برخی گمان میکردند اتحادیه فناوران بحث خدمات پس از فروش را در سال 96 به جدیت دنبال نمیکند. اما اینگونه نبود و ما منتظر پایان طرح بودیم تا آن را اعلام عمومی کنیم.
نظر شما