شناسهٔ خبر: 25095072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

به گزارش برنا ؛

درخواست دست جمعی مسئولان دولتی برای برخورد با مامور خاطی گشت ارشاد

انتشار فیلم رفتار خشونت‌آمیز یک مأمور گشت ارشاد با دختری جوان در خصوص نحوه پوشش وی، مردم و مسئولان دولتی را به واکنش واداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، روز گذشته - 30 فروردین ماه - فیلم تأسف‌باری از رفتار یک مأمور زن گشت ارشاد با دختری جوان در فضای مجازی منتشر شد.

به دنبال انتشار این فیلم کاربران بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دادند و خواستار بررسی و رسیدگیِ برخورد مأمور گشت ارشاد شدند.

در این میان و پس از واکنش اولیه کاربران مجازی، بسیاری از مسئولان کشوری از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور دستور رسیدگی به این برخورد ناشایست را صادر کردند.

در این گزارش شرح خواستار رسیدگی مسئولان و مقامات دولتی به این اتفاق را می‌خوانید.

لازم به ذکر است که رحمانی فضلی دستور بررسی جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه را صادر کرد.

شهیندخت مولاوری - دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در توییتر خود نوشت:

«انتشار کلیپ نحوه برخورد ماموران پلیس زن با مقوله بدپوششی و شیوه ارشاد آنها!، بیش از پیش ضرورت تغییر رویکرد نهادهای فرهنگی و انتظامی از "باید" به "باور"، از "تبلیغ" به "تعمیق"، از "ظاهر" به "معنا" و از "فعالیت محوری" به "اثربخشی" که از برنامه‌های فرهنگی دولت یازدهم بود را به همه ما یادآوری کرد. از ورود و واکنش فوری وزیر کشور تشکر می کنم و عمیقا بر این باورم که در عصر ارتباطات باید طرحی نو در انداخت!

همچنین معصومه ابتکار توییت کرد:

«فیلمی در فضای مجاز ی از برخورد در موضوع حجاب منتشر شده که به گشت ارشاد منتسب می شود. این رفتار چه توجیهی دارد؟ دایره عمل یک مامور حتی در صورت اهانت به وی، تا کجاست؟ به شدت این برخورد را محکوم و پیگیری می‌کنم. این رفتارهای خشن و غیردینی در شأن هیچ انسانی نیست.»

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرامی خود با اظهار تاسف از برخورد ماموران گشت ارشاد نوشت:

«انتشار کلیپی از نحوه برخورد زننده ماموران نیروی انتظامی با یک خانم به بهانه بدپوششی نشان از این دارد که نهادهایی که خود را متولی ارشاد مردم می دانند هنوز به تغییر در رویکردهای فرهنگی باور ندارند و به حاکمیت چوب و چماق در ارشاد!مردم اعتقاد دارند. اینگونه برخوردها بعضا توسط افرادی صورت می گیرد که آموزش های لازم را در این خصوص طی نکرده‌اند و چه بسا خود بیش از دیگران به ارشاد نیازمند باشند. ضمن تشکر از وزیر محترم کشور به جهت واکنش به موقع به این موضوع ضروری است نهادهای ذی ربط یعنی وزارت کشور و نیروی انتظامی در برخورد قاطع با خاطیان درنگ نکنند و نتیجه بررسی های خود را به اطلاع افکار عمومی برسانند.مطمئنا فراکسیون امید هم در پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهد داد. حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود.مطمینا بانوان فرهیخته کشورمان هم در حفظ این حرمت ها بیش از دیگران و مدعیان تلاش می کنند.»

طیبه سیاوشی نماینده‌ مجلس دهم شورای اسلامی و رییس کمیته زنان توییت کرد:

«فیلم برخورد اخیر #گشت_ارشاد واقعا تاسف آور بود. با سردار اشراق، معاون امور حقوقی و مجلس #ناجا تماس گرفتم، ایشان گفتند برخورد ماموران ما اشتباه بود و ما دستور داده بودیم اگر مقاومتی صورت گرفت، ماموران رها کنند. #نیروی_انتظامی به سرعت مساله را بررسی خواهد کرد.»

ناهید خداکرمی در توییتر خود نوشت:

«سال‌ها با #گشت_ارشاد به حریم شهروندان وارد شده‌ایم و آسیب روانی و جسمی زده‌ایم و هیچ دستاورد مثبتی هم نداشته‌ایم. نقطه‌ پذیرش شکست یک طرح و تغییر رویه کجاست؟»

فاطمه سعیدی توییت کرد:

«از وزارت کشور و نیروی انتظامی انتظار داریم هرچه سریعتر با عوامل برخورد شنیعی که توسط #گشت_ارشاد انجام شده است، برخورد شود.»

پروانه سلحشوری نماینده تهران و رییس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به برخورد مامور گشت ارشاد گفت:

«من منتقد رفتارها و برخوردهای خشن با دختران و زنان هستم و این گونه برخوردها باعث نمی شود که زنان به حجاب روی بیاورند. این رفتارها نه دینی است و نه مذهبی.»

 همچنین پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس نوشت:

«با انتشار فیلم کتک زدن یک دختر توسط پلیس، وقت آن است که فرمانده نیروی انتظامی توضیح دهند تشکیل «پلیس امنیت اخلاقی» چه ثمرات مثبتی در حفظ امنیت اخلاقی جامعه داشته است؟ روشن شدن ابعاد موضوع را تا مجازات خاطیان، همراه با همکارانم در فراکسیون زنان و خانواده مجلس دنبال خواهیم کرد.»

لازم به ذکر است که دفتر سخنگوی ناجا در واکنش به انتشار این فیلم ضمن ابراز تاسف از اتفاق صورت گرفته اعلام کرد:

«پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند. بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی ازپارک‌های تهران دارد که فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است.»

بر اساس اعلام دفتر سخنگو درحال حاضر بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است که نتیجه آن متعاقباً اعلام می‌شود.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما