شناسهٔ خبر: 25095048 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جامعه قرآنی در انتظار نمایشگاهی متفاوت

تهران - ایرنا - برگزاری نمایشگاهی متفاوت، پرمحتوا و مفیدتر برای ارائه مهم ترین فعالیت های قرآنی، خواسته همه ساله فعالان این بخش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار معارف ایرنا، با ورود به ماه شعبان، کم کم دل ها برای درک ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی آماده می شود؛ در ماه که دل های مومنان در آن با ذکر و نیایش از زنگارهای دنیایی پاک می شود و با روزه داری و مناجات شبانه صیقل می یابد.
35 سال است که همزمان با ماه ضیافت الهی و بهار قرآن، نمایشگاهی برای تبلیغ و معرفی فعالیت های قرآنی کشور در تهران شکل می گیرد و فعالان قرآنی هر سال به امید فضایی زیباتر از سال قبل با خانواده، دوستان و گاهی در قالب یک گروهی راهی این نمایشگاه می شوند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته در نخستین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، از اهداف و سیاست های این نمایشگاه سخن گفت و سابقه آمادگی این معاونت برای برپایی نمایشگاهی آبرومند را به دی ماه سال گذشته پیوند زد.
عبدالهادی فقهی زاده افزود: مجامع مشورتی، شورای برنامه ریزی و همچنین شورای سیاست گذاری نمایشگاه قرآن از دی ماه سال 96 راه اندازی شد و با برگزاری جلساتی، مقدمات برپایی نمایشگاه را فراهم کردند.
وی تقارن چهل سالگی انقلاب اسلامی را با برگزاری نمایشگاه امسال، نقطه عطفی در تحول نگرش به آموزه های قرآنی و دینی دانست و شعار بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن را به همین دلیل «قرآن، چلچراغ هدایت» اعلام کرد.
وی از مهم ترین سیاست های نمایشگاه امسال، می توان به منویات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به ویژه در ترویج سبک زندگی اسلامی اشاره کرد.
به گفته فقهی زاده، تاکید بر ضرورت ترویج قرآن در محیط خانواده، جلب مشارکت حداکثری بخش خصوصی و فعالان قرآنی در سطح ملی و تا حدودی بین المللی و توجه خاص به استفاده از فضای مجازی و رسانه های نوین از سیاست های این نمایشگاه است.
وی که نمایشگاه قرآن را یک جشنواره ملی و سراسری می داند، از این جشنواره به عنوان فرصتی گسترده و مغتنم برای عرضه آثار هنری فاخر قرآنی یاد و اضافه کرد: جریان سازی در حوزه فرهنگ دینی جامعه از شاخصه های این نمایشگاه است به گونه ای که می تواند سرمنشا فعالیت ها و درخشش استعدادهای گوناگون باشد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: علاقه مندان برای حضور در این جشنواره ملی و سراسری، می توانند به سامانه اطلاع رسانی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن به نشانیiqfa.ir مراجعه کنند.
فقهی زاده که ریاست نمایشگاه قرآن را نیز بر عهده دارد، از فراخوان طرح ها و ایده های نوآورانه سخن گفت که در این سامانه منتشر شده تا علاقه مندان بتوانند طرح های خود را در دو بخش بارگذاری کنند.
رئیس نمایشگاه قرآن، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک هفته پس از برگزاری نشست خبری، از علاقه مندان خواست تا طرح‌ های مربوط را در سامانه تکمیل و ارسال کنند.
این طرح‌ها در کمیته‌های تخصصی بررسی و از پیشنهادهای ممتازی که علاوه بر کیفیت محتوایی از جذابیت لازم برای جلب مشارکت بیشتر مخاطبان برخوردار باشد، به‌عنوان برنامه‌های اصلی نمایشگاه دعوت و حمایت می‌شود.
علاوه بر این که جزئیات این فراخوان و اولویت‌های موضوعی آن در سامانه اینترنتی نمایشگاه قابل دسترسی است، فعالیت‌ها و مسابقه‌هایی برای مخاطبان عمومی و بازدیدکنندگان نمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد.
راه اندازی باشگاه همراهان نمایشگاه از دیگر ابتکاراتی است که به گفته فقهی زاده، به منظور کسب نظرات و پیشنهادهای مردمی و در راستای اجرای نظام پیشنهادها در این سایت قابل دسترسی است.
باشگاه مجازی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به منظور مشارکت همگانی در مدیریت این جشنواره سراسری و ملی راه اندازی شد و کسانی که به عضویت این باشگاه درآیند، از مزایایی همچون بن‌های خرید تا یک میلیون ریال و جوایز نقدی برخوردار خواهند شد.
بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن از چهارم ماه مبارک رمضان برابر با 29 اردیبهشت احتمالا در مصلای امام خمینی(ره) برپا و سفره نعمت های آن تا قبل از برگزاری دومین شب از شب های احیا جمع می شود.
هنوز تا افتتاح نمایشگاه قرآن حدود یک ماه فرصت باقی است اما دست اندرکاران این نمایشگاه با برپایی جلسات تلاش دارند تا هر چه سریعتر مقدمات این جشنواره سراسری را فراهم کنند.
بر همین اساس، چند روز پیش نخستین نشست کارگروه مشورتی نهادهای مردمی و تشکل های صنفی نمایشگاه قرآن با حضور نمایندگان نهادها و سازمان های مردم نهاد برگزار شد و معاون اجرایی نمایشگاه در آن گفت: تلاش داریم تا امسال با کمک نهادها و سازمان های قرآنی، گام مهمی در راستای ارتقای کمی و کیفی نمایشگاه امسال برداریم.
حجت الاسلام سید حمید حسینی از سازمان ها و نهادهای مردمی و فعال در زمینه فعالیت های قرآنی خواست تا در فرصت باقی مانده تا زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن، تلاش بیشتری به منظور جلب مخاطبان برای حضور در نمایشگاه داشته باشند.
جلسه دیگری که هفته گذشته برای رونق بیشتر نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، مربوط به نشست مشورتی با نمایندگان سازمان ها و نهادهای دولتی بود که بر لزوم مخاطب محوری و ایده محوری در ارائه طرح ها تاکید شد.
حجت الاسلام حسینی در این نشست اظهار امیدواری کرد، امسال شاهد برگزاری اتفاقات خوبی در زمینه برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم باشیم و این نمایشگاه هرچه باشکوه تر، مفیدتر، پرمحتواتر و جذاب تر از دوره های گذشته برگزار شود تا بتوان گام های بلندی در راستای رفع مهجوریت قرآن برداشت.
اکنون جامعه قرآنی برای برگزاری نمایشگاهی جذاب و مبتکرانه در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامیدند، روزشماری می کنند تا آخرین دستاوردهای فعالیت های یک ساله قرآنی را در قاب نمایشگاه امسال به تماشا بنشینند.
فراهنگ ** 1003**1880

نظر شما