شناسهٔ خبر: 25092616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ورزش و جوانان با جوانان ایرانی در باکو

باکو - ایرنا - وزیر ورزش و جوانان روز پنجشنبه در یک نشست صمیمی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ، به مشکلات و درد دل هایی جوانان ورزشکار و دانشجوی ایرانی مقیم کشور آذربایجان ، گوش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان ، به عنوان سخنران نخست این نشست ، به تشریح وضعیت جوانان ایرانی پرداخت و گفت: نزدیک به 800 دانشجوی ایرانی در جمهوری آذربایجان تحصیل می کنند که بیشترآنها دانشجوی رشته های پزشکی و داندنپزشکی هستند .
جواد جهانگیرزاده ، با اشاره به افزایش تقاضا از سوی جوانان ایرانی برای تحصیل در کشور آذربایجان افزود: سال گذشته 500 نفر داوطلب تحصیل در رشته دندانپزشکی بودند که بدلیل ظرفیت محدود دانشگاه های این کشور تعدادی از تقاضا ها رد شد.
وی، همجواری ، ورود و خروج آسان و شرایط سهل پذیرش در دانشگا ه های آذربایجان را علت روی آوردن ایرانیان به این کشور عنوان کرد و افزود: البته این جوانان با مشکلاتی نیز روبرو هستند که امیدواریم ، حضور وزیر ورزش و جوانان در باکو ، به حل این مشکلات کمک کند.

سفیر: عدم تایید مدارک دانشگاه های آذربایجان بزرگترین مشکل دانشجویان ایرانی در باکو

جهانگیرزاده ، عدم تایید مدارک تحصیلی دانشگاه های کشور آذربایجان از سوی وزارت علوم ، افزایش عوارض خروجی و رشد تصاعدی این عوارض از ابتدای سال 1397 براساس قانون بودجه را از عمده ترین مشکلات دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور آذربایجان عنوان کرد.
وی در ادامه تاکید کرد برای حل مشکل تامین ارز دانشجویان شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان نخست باید وزرات علوم و وزارت بهداشت در ارزشیابی مجدد دانشگاه های این کشور با توجه به توسعه زیر ساخت ها و امکانات آموزشی در این کشور تسریع و تجدید نظر کند.

** دانشجویان شاغل به تحصیل در باکو: تامین ارز به یک مشکل حاد تبدیل شده است

دانشجویان حاضر در این نشست به اتفاق ، تامین ارز را مشکل اصلی روزهای اخیر عنوان کردند و گفتند: حتی در صورت اختصاص ارز به دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور ، آنها به دلیل عدم تایید دانشگاه هایشان از سوی وزارتخانه های «علوم، تحقیقات و فناوری » و «وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی »، مشمول دریافت ارز دانشجویی نخواهند شد.
یکی از این دانشجویان ، معضل بیکاری را عامل اصلی مهاجرت خود بیان کرد و گفت : بعد از گرفتن مدرک لیسانس و نیافتن شغل مناسب ، ناچار شروع به تحصیل در کشور آذربایجان کرده است .

** جمهوری آذربایجان برای ورزشکاران کارت اقامت صادر نمی کند
یکی از ورزشکاران ایرانی حاضر در این نشست در مورد دلایل حضور فوتبالیست های ایرانی در کشور آذربایجان ، اظهار داشت: ایران از ظرفیت و پتانسیل زیادی در زمینه ورزش فوتبال برخوردار است و استعدادهای زیادی در رشته فوتبال در کشورمان داریم، در آذربایجان نیز تقاضا برای فوتبالیست های ایرانی بالاست .
وی افزود: از سوی دیگر برای ورزشکاران ایران نیز آذربایجان دروازه ورود به اروپا است و امکانات این کشور بیشتر از جمعیت آن است و این کشور برای بازیکنان مستعد هزینه می کند.
این ورزشکار ایرانی مقیم باکو ، گفت: با افزایش ورود ورزشکاران ایرانی به کشور آذربایجان ، در برخی مواقع شاهد برخوردهای نادرست هستیم که آزار دهنده است .
وی افزود: ما دنبال عزت ورزشکاران ایرانی هستیم که این مهم از طریق حمایت دولت امکان پذیر است .
این فوتبالیست ضمن ابراز قدردانی از تلاش های سفارت ایران در جهت حمایت از ورزشکاران ایرانی ، تاکید کرد که برای پشتیبانی از ورزشکاران ایرانی ، این افراد باید تحت پوشش فدراسیون های مربوطه قرار گیرند و در چارچوب رسمی و با پشتیبانی دولت در خارج از کشور فعالیت کنند.
ورزشکاران ایرانی، همچنین از مشکل روادید های موقت گلایه کردند و گفتند : فعالیت ورزشی و حضور ما در جمهوری آذربایجان بعنوان یک شغل و حرفه تعریف نشده و به تبع آن کارت اقامت نیز برای ما صادر نمی شود ، به همین دلیل هر ماه ناچار به خروج و ورود مجدد به این کشور هستیم .

وزیر ورزش : دولت در پی تعدیل عوارض خروج است

مسعود سلطانی فر که همراه با محمد مهدی تندگویان معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان و سید فرید موسوی رئیس کمیسیون جوانان مجلس شورای اسلامی در این نشست شرکت کرده بود ، پس از شنیدن سخنان و مشکلات جوانان گفت : تمام اهتمام دولت این است که با وجود تنگناها رضایت مندی مردم را فراهم کند.
وی افزود: در برخی موارد قوانین برای بخشی از مردم مشکل ایجاد می کند که باید چاره اندیشی شود.
وزیر ورزش و جوانان گفت : مشکل عوارض خروج در کابینه مطرح و قرار شد دستگاه های مربوطه دوباره این موضوع را بازبینی و با همکاری مجلس ارقام تعدیل شود.
سلطانی فر اضافه کرد:من قبول دارم که این رقم ، بویژه برای دانشجویان در کشورهای مجاور با توجه به میزان بالای تردد ، سنگین است و این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد و امیدوارم این ارقام تعدیل شود.
سلطانی فر : مشکل تامین ارز به مرور حل می شود
وزیر ورزش و جوانان ، اظهارداشت :ارزیابی مدارک و تایید مدارک دانشگاه های کشورهای مختلف مربوط به وزارت علوم است ولی مسئله ارز دانشجویان به مرور حل می شود، در جلسه یکشنبه هیات دولت نیز مباحث مربوط به تامین ارز دانشجویان مطرح شد .
سلطانی فر گفت: درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت 50 میلیارد دلار و از محل صادرات غیر نفتی 47 میلیارد دلار است که در مجموع 97 میلیارد دلار می شود، محاسبات انجام شده نیز نشان می دهد که نیاز ارزی کشور شامل فعالان اقتصادی و سایر متقاضیان ارز معادل 70 میلیارد دلار است و اگر خوب برنامه ریزی کنیم ارز به همه بخش های مصرف کننده می رسد، اضافه هم می ماند و دولت در پی ساماندهی بازار ارز است .
** صدور کارت اقامت برای ورزشکاران ایرانی را پیگیری می کنیم
سلطانی فر در مورد صدور کارت اقامت برای ورزشکاران ایرانی که در کشور آذربایجان کار می کنند ، گفت : در این مورد با وزیر ورزش و جوانان جمهوری آذربایجان مکاتبه خواهم کرد ، سفارت نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

** توجه به فوتسال در دستور کار است
وزیر ورزش و جوانان گفت: سال گذشته در فوتسال مقام سوم دنیا را کسب کردیم ولی ضایعاتی نیز در این رشته داشتیم و برخی تیم های خوب به دلیل محدودیت های مالی منحل شدند که مشکلاتی را برای ورزشکاران و دست اندرکاران این رشته بوجود آورد.
سلطانی فر اضافه کرد: توجه بیشتر به فوتسال در دستور کار دولت است .
سید فرید موسوی ، رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست قول پیگیری تامین ارز دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و تجدید نظر در ارقام بالای عوارض خروج از کشور را داد.

** سال 97 سال رویدادهای مهم ورزشی
وزیر ورزش و جوانان ،سپس به تشریح عملکرد دولت طی چند سال اخیر پرداخت و گفت: در سال 96 در زمینه گسترش ورزش همگانی و قهرمانی کارنامه خوبی ارایه دادیم .
سلطانی فر اضافه کرد : سال گذشته در فوتبال حضور مقتدرانه ای داشتیم و به جام جهانی راه پیدا کردیم ، در لیگ قهرمانان آسیا از هشت تیم حاضر، سه تیم از ایران است ، در وزنه برداری قهرمان جهان شدیم ، در وشو برای اولین بار قهرمانی جهان را کسب کردیم ، در بازی های کشورهای اسلامی در باکو با 39 مدال طلا سوم شدیم و در تکواندو در دو - سه بخش قهرمان جهان شدیم.
وی سپس ادامه داد: الان برای رویدادهای ورزشی سال 97 که بسیار زیاد و مهم هم هستند آماده می شویم و امیدواریم در شان و نام ایران افتخار آفرینی کنیم .
در جام جهانی فوتبال با وجود اینکه در گروه دشواری قرار گرفته ایم ، با برگزاری اردوهای مناسب به دنبال کسب نتیجه هستیم ، بعد از آن لیگ والیبال جهان ، بازی های آسیا یی جاکاراتا و المپیاد جوانان و جام ملت های آسیا در فوتبال را داریم و در مجموع یکسال بسیار پررویدادی را در ورزش پیش رو داریم که با تدبیر و همدلی امیدواریم نتایجی در شان ایران کسب کنیم .
سلطانی فر گفت : در بخش جوانان در چند محور گام های مهم برداشتیم ، گسترش سازمان های مردم نهاد از 100 سازمان به 2 هزار سازمان و تشکیل سازمان های غیر دولتی و مردمی در حوزه محیط زیست و ایجاد 100 خانه جوان و افزایش تسهیلات ازدواج به 15 میلیون تومان برای هر زوج از این جمله است .
خاورم ** 337**1579

نظر شما