شناسهٔ خبر: 25090213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش مکرون و مرکل برای تهیه نقشه راه اصلاحات منطقه یورو

وین - ایرنا - آنگلا مرکل و امانوئل مکرون سران آلمان و فرانسه در دیدار امروز (پنجشنبه) خود در برلین تلاش می کنند تا به موضع مشخص و مشترکی در خصوص اصلاحات در منطقه یورو دست یابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر امروز به آلمان در تلاش است تا صدر اعظم این کشور را با خود در زمینه اصلاحات اروپایی همراه سازد، اما اختلافاتی در دیدگاههای دو طرف باقی است و بدون توافق این دو قدرت اروپایی کار اصلاحات در اروپا به پیش نخواهد رفت.
مکرون درصدد ایجاد سپرهای محافظتی برای منطقه یورو در برابر بحران های مالی احتمالی در آینده بوده و خواستار تهیه نقشه راهی برای اصلاحات گام به گام است؛ در همین حال دولت جدید آلمان نیز وعده تلاش برای ایجاد یک اروپای جدید و همچنین قول کمک بیشتر به بودجه اتحادیه اروپا را داده است. با این حال بنا به گزارش دویچه وله، برلین تا حدی نسبت به پیشنهادهای مکرون تردید دارد و مخالفان در برلین میگویند که طرح های رئیس جمهوری فرانسه به نفع آلمان نیست و موجب می شود پول آلمان صرف پرداخت صورتحساب های کشورهای دیگر شود.
اصلاحات در منطقه یورو آزمون مهمی برای دولت جدید آلمان است و صدر اعظم این کشور از سوی بلوک محافظه کارهای احزاب شریک ائتلافی دولت این کشور در پارلمان تحت فشار است تا با موضوعی موافقت نکند که منجر به استفاده از پول مالیات دهندگان آلمانی برای کمک به کشورهای بدون انضباط مالی در منطقه یورو بشود.
دیدگاه مکرون برای اصلاحات در منطقه یورو شامل تبدیل صندوق حمایت مالی اروپا به یک 'صندوق پولی اروپایی' (EMF) است تا بتواند به عنوان یک حائل در هرگونه بحران مالی آینده در اروپا عمل کند. وی همچنین پیشنهاد داده تا منطقه یورو وزیر دارایی خاص خود را داشته باشد و حتی زمانی پیشنهاد بودجه ای چند صد میلیارد یورویی برای منطقه یورو را هم داده بود.
اما در آلمان مخالفت هایی در این زمینه وجود دارد؛ 'رالف برینکهاوس' معاون بلوک حزبی محافظه کاران اتحاد دمکرات مسیحی مرکل در پارلمان آلمان گفته است: ما نهادهای بسیاری داریم چرا باید یک نهاد دیگر ایجاد کنیم؟.
وی که کارشناس بودجه می باشد، به شبکه ARD آلمان گفت: در خصوص بودجه منطقه یورو، چرا باید این منطقه در کنار اتحادیه اروپا یک بودجه دیگر داشته باشد؟.
مقامات برلین ابراز اطمینان می کنند که دو طرف تا پیش از اجلاس اتحادیه اروپا در روزهای 28 و 29 ژوئن (7 و 8 تیر) به موضع مشترکی خواهند رسید. آلمان و فرانسه قرار بود پیشنهادهای مربوط به اجرای اصلاحات گسترده در منطقه یورو را در اجلاس اوایل فروردین ماه رهبران اتحادیه اروپا مطرح کنند، اما این کار را به تعویق انداختند. یک مقام دولت آلمان به اشپیگل گفت که کار روی برنامه اصلاحات منطقه یورو، پس از تشکیل دولت جدید در آلمان به طور جدی با فرانسه، پیگیری می شود.
مرکل و امانوئل مکرون در اجلاس شورای اتحادیه اروپا در اواسط ماه دسامبر گذشته (اواخر آذر ماه 96) در بروکسل اعلام کردند که قصد دارند در ماه مارس (فروردین ماه) پیشنهادهای مشترکی در خصوص اصلاحات منطقه یورو ارائه کنند، اما طولانی شدن مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان موجب تاخیر در این کار شد.
اروپام**1078**1275

نظر شما