شناسهٔ خبر: 25089243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قائم مقام سازمان صدا و سیما:

در حوزه تبلیغات رسانه‌ای خلأ بزرگی داریم/ رسانه باید ابزاری برای خدمت به دین باشد

قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: رسانه باید دینی شود تا بتواند از دین تبلیغ کند، متأسفانه در حوزه تبلیغات رسانه‌ای خلأ بزرگی داریم که باید کار مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم ظهر امروز در همایش ملی نقش رسانه‌های دیداری ـ شنیداری در تبیین دین اسلام که در سالن اجتماعات جامعه المصطفی العالمیه واحد گرگان برگزار شد، اظهار کرد: رسانه باید دینی شود تا بتواند از دین تبلیغ کند، متأسفانه در حوزه تبلیغات رسانه‌ای خلأ بزرگی داریم که باید کار مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه دین و رسانه و ارتباط این دو باید بررسی شود، تصریح کرد: در حوزه تجربی، عملکردی و عینی با سه مؤلفه مواجه می‌شویم، نخستین مؤلفه این است که رسانه امکانات و فرصت‌هایی برای تبیین، ترویج و تشریح دین و دین‌دار کردن جامعه است و خطرات و آسیب‌هایی از طریق رسانه وارد می‌شود.

قائم مقام سازمان صدا و سیما متذکر شد: الزامات رسانه‌ای باید رعایت شود، چراکه می‌تواند سبب کاهش خطرات باشد و رسانه تماماً در اختیار دین قرار می‌گیرد.

موسوی مقدم بیان کرد: همچنان که سه دسته از نظریه‌ها در نسبت دین و رسانه به عنوان نظرات قالب مطرح است، عده‌ای بر این باور هستند که رابطه مستقیم و ضروری میان دین و رسانه وجود ندارد، به دلیل آنکه اساس و ذات رسانه، سکولار است.

وی تأکید کرد: دسته دوم بر این اساس اعتقاد ندارند و معتقدند که دو حوزه دین و رسانه از یکدیگر مستقل هستند و ذات رسانه غیردینی نیست و می‌تواند به عنوان ابزار در اختیار دین قرار گیرد.

قائم مقام سازمان صدا و سیما بیان کرد: دسته سوم معتقدند که تمام اضلاع را در رسانه می‌توان مؤثر دانست، رسانه را در خدمت دین قرار داد و نخستین رسانه دینی با همین اصطلاح توسط مسیحیت به وجود آمد، حتی بدون پخش، موسیقی در رادیو عرضه کردند.

موسوی مقدم با بیان اینکه اسلام رویکرد انتقادی به رسانه دارد، افزود: هیچ یک از این دو مقوله از منظر اسلام رسانه سکولار نیست و یا صرفاً ابزاری نیست که در اختیار دین باشد، بلکه رسانه یک پیام است و اسلام به این نزدیک‌تر است و این پیام می‌تواند دینی، الهی، وحیانی و مورد استفاده قرار گیرد.

وی از رسانه به عنوان یک دانشگاه عمومی یاد کرد و گفت: اگر بپذیریم دانشگاه در ذات خود پیام دارد و در خدمت دین قرار بگیرد، دارای اثرگذاری است، نزدیک به 40 سال است که رسانه را در اختیار قرار گرفتیم و از آن به عنوان ابزاری در اختیار دین استفاده کردیم.

قائم مقام سازمان صدا و سیما تصریح کرد: ما طی چهار دهه گذشته شاهد نوساناتی بودیم که در بحث‌های تئوری و مبانی کمتر کار کردیم تا یک رسانه دینی موفق به عنوان الگو به دنیا معرفی و عرضه کنیم.

موسوی مقدم با بیان اینکه رسانه به تدریج به مرجعیت دینی تبدیل شده است این وضعیت را خطرناک خواند و اظهار کرد: در بسیاری از موارد می‌بینیم غلبه ظاهر به باطن دین بیشتر می‌شود و اکثراً به سمت شعائر حرکت می‌کنند و از باطن دین غافل می‌شوند.

انتهای پیام/ذ

نظر شما