شناسهٔ خبر: 25080498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رأی‌الیوم: صهیونیست‌ها به خاطر احتمال عملیات تلافی‌جویانه ایران هول و اضطراب دارند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم از احتمال وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل به دلیل حمله این رژیم به پایگاه «تی ۴» در حمص سوریه و شهادت شماری از مدافعان ایرانی در این تجاوز نظامی خبر داد.
روزنامه رای‌الیوم چاپ لندن در یادداشتی به قلم عبدالباری عطون،‌ نوشت: با وجود پایان تجاوز سه‌ جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه که بیش از یک ساعت طول نکشید و بیشتر اهداف خود را محقق نکرد تنش‌های به وجود آمده بعد از این حمله همچنان رو به افزایش است و شلیک موشکی اخیر به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه چیزی جز مقدمه یا هشداری برای جنگ میان ایران و اسرائیل که بیشتر کارشناسان زمان آن را نزدیک می‌دانند، نیست. در این یادداشت آمده است: داستان از جایی آغاز شد که یک سخنگوی نظامی سوریه اعلام کرد پدافند هوایی سوریه با یک تجاوز خارجی مقابله کرده است و تعدادی از موشک‌های آن‌ها را سرنگون کرده است و رژیم صهیونیستی پشت این تجاوز قرار دارد و پدافند هوایی ما توانست با این تجاوز مقابله کند. با توجه به این اتفاقات می‌توان به این نتیجه رسید که پدافند هوایی سوریه در حال آماده‌باش است و منتظر تجاوز اسرائیل یا مقابله نظامی میان ایران و اسرائیل است؛ زیرا ارتش اسرائیل منتظر حمله انتقامی گسترده از سوی ایران در واکنش به حمله آن‌ها به پایگاه هوایی «تی ۴» است که منجر به شهادت ۱۴ مسئول نظامی شد که هفت نفر آن‌ها ایرانی بودند و ارتش اسرائیل بلافاصله وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مسئولان نظامی اسرائیل ادعا کرد که بارزترین قربانی در این حمله، مهدی دهقان، مسئول بخش هواپیماهای بدون سرنشین سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران بود.
عطون در ادامه این یادداشت می‌نویسد: از زمان شکست اسرائیل توسط مقاومت اسلامی لبنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ که ارتش شکست خورده اسرائیل عقب‌نشینی کرد، جنگ نیابتی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه و لبنان هیچگاه متوقف نشد اما توماس فریدمن، نویسنده آمریکایی به نقل از مسئولان نظامی ارشد اسرائیلی که با آنها در جبهه جولان در مرزهای سوریه و فلسطین دیدار کرده بود در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که این جنگ (ایران و اسرائیل) به زودی به مرحله مقابله مستقیم تبدیل خواهد رسید. موشک‌های اسرائیل پایگاه هوایی «تی ۴» در نزدیکی شهر حمص را هدف قرار دادند زیرا صهیونیست‌ها بر این باورند که این پایگاه مقر سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران است؛ صهیونیست‌ها اما اکنون آماده حمله ایران به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته و هدف قرار دادن عمق اسرائیل هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندین بار تهدید کرده که اجازه نخواهیم داد ایران در خاک سوریه پایگاه نظامی داشته باشد. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز همین تهدیدات را تکرار کرده است. این درحالی است که توانایی‌های پدافند پیشرفته هوایی سوریه که روسیه در ماه‌های اخیر به پیشرفت‌های آن افزوده، فرماندهان نظامی اسرائیل را نگران کرده است بخصوص بعد از اینکه این پدافند توانست پنج موشک از هشت موشک شلیک شده به پایگاه «تی ۴» را منهدم کند و گفته می‌شود که بعد از حمله سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس‌ این پایگاه به موشک‌های اس ۳۰۰ روسی مجهز شده است.
بر اساس تحلیل نویسنده این یادداشت، همچنین علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران اعلام کرده است که تجاوز اسرائیل به پایگاه «تی ۴» و شهادت شماری ایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند. بروز جنگ میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه بی‌شک دو قدرت بزرگ یعنی آمریکا و روسیه را نیز درگیر خواهد کرد با وجود این‌که آن‌ها تلاش می‌کنند که خویشتنداری اتخاذ کنند. از سویی با توجه به گزارش‌های آمریکایی‌ها که تاکید می‌کنند دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به دلیل رسوایی‌های اخلاقی و سیاسی ممکن است عزل شود بعید نیست که فرماندهان اسرائیلی قبل از بیرون کردن وی از کاخ سفید آتش جنگ را شعله‌ور کنند زیرا هیچ رییس‌جمهوری آمریکا به اندازه ترامپ از اسرائیل حمایت نکرده است .عبدالباری عطون در این یادداشت می‌نویسد: هرگونه تجاوز از سوی اسرائیل علیه محور مقاومت با پاسخ جدی و قوی از سوی ایران، سوریه و حزب‌الله مواجه خواهد شد و اسرائیل به بمباران هوایی از طریق حریم هوایی لبنان اکتفا کرده است زیرا می‌ترسد جنگنده‌هایش سرنگون شوند همان‌گونه که اف ۱۶ آن‌ها در فوریه گذشته ساقط شد. زرادخانه‌های ایران، حزب‌الله و سوریه مجهز به موشک‌های پیشرفته هستند که تعداد آن‌ها به صدها هزار در مقیاس‌های مختلف می‌رسد و می‌تواند زیان‌های زیادی به رژیم صهیونیستی وارد کند و اگر هواپیماهای جدید بدون سرنشین را به آن‌ها اضافه کنید، تصویر سیاهی برای نظامیان و ساکنان اسرائیل ترسیم خواهد شد .عبدالباری عطون در پایان نوشت: ما با تیتر مقاله توماس فریدمن که می‌نویسد «سوریه حتما منفجر خواهد شد» اختلاف نظر نداریم اما مهم‌ترین اختلاف نظر ما این است که ما انتظار داریم این انفجار، اسرائیل را ویران خواهد کرد.
در چنین شرایطی روزنامه‌هاآرتص با اشاره به هشدار مقامات ایرانی درباره پاسخ به حمله چند روز پیش به پایگاهی در سوریه، نوشت: مراسم روز یادبود اسرائیل زیر سایه ترس از انتقام ایران برگزار شد.‌ هاآرتص نوشت که مراسم روز یادبود نظامیان کشته‌شده در جنگ اشغال سرزمین فلسطین، امسال زیر سایه ترس و نگرانی شدید برگزار شد زیرا مقامات ایرانی هشدار داده اند که تل‌آویو بهای این حمله را خواهد پرداخت.‌ هاآرتص با ادعای اینکه هر لحظه امکان دارد ایران انتقام این حمله را از رژیم صهیونیستی بگیرد، نوشت مراسم‌های روز یادبود امسال در فضایی از نگرانی‌های شدید امنیتی و هراس‌آلود برگزار شد. از سویی روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی درباره حمله به پایگاه «تی ۴» سوریه مدعی شد که ارتش اسرائیل هفته گذشته با حمایت ضمنی آمریکا، یک سامانه پیشرفته دفاعی هوایی ایرانی را در یک پایگاه سوریه هدف قرار داد.
موضع روسیه
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: اقدامات خصمانه گروه سه‌گانه در حمله به سوریه و کسانی که از اقدامات آنها حمایت یا استقبال کردند، عملا عقبگردی در مذاکرات ژنو محسوب می‌شود و اگر هدف این است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با زور بمباران پای میز مذاکره بیاید و این امر به منزله پیروزی علیه او باشد چنین امری ممکن نیست و نباید متوهم بود. نبنزیا همچنین از آمریکا و متحدانش خواست تا اظهارات خصمانه تهاجمی علیه مسکو و دمشق را متوقف کنند و دیگر حرف تغییر رژیم در سوریه را به میان نیاورند. به گفته او، شبه‌نظامیان هم باید از انجام اقدامات تحریک‌آمیز شامل استفاده از تسلیحات شیمیایی و تلاش برای تحریک بیشتر تخاصم خارجی جلوگیری کنند. نماینده روسیه تاکید کرد، آمریکا هرگز قادر نخواهد بود با زور، بشار اسد را از قدرت کنار بزند. نماینده روسیه همچنین طی جلسه شورای امنیت طرحی شش بندی را برای حل و فصل بحران سوریه ارائه کرد. نبنزیا گفت: اولا بحران سوریه هیچ راهکار نظامی ندارد و اصول حل و فصل سیاسی بحران برای همه شناخته شده‌است. باید برای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که بر حمایت از مذاکرات در چارچوب روند آستانه و تأیید نتایج مذاکرات ملی سوریه در سوچی مبتنی است، همکاری کرد. وی گفت نکته دوم طرح این است که آمریکا و همپیمانانش تهدیدات علیه سوریه را که نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، متوقف کنند. نبنزیا گفت: نکته سوم این است که ما از تمامی کشورها و گروه‌های سیاسی می‌خواهیم اظهارات خصمانه و انزجار را در قبال مقامات سوریه و روسیه متوقف کنند و از اتخاذ اقدامات برای سرنگونی نظام کنونی با زور خودداری کنند. وی گفت: نکته چهارم این است که ما از کشورهایی که نفوذ مناسب دارند می‌خواهیم برای تضمین جدایی گروه‌های مسلح از تروریست‌ها و همکاری بین‌المللی واقعی علیه تروریسم تلاش کنند، نکته پنجم پیوستن سازمان ملل و جامعه جهانی به کمک واقعی انسانی به سوریه است و نکته ششم هم این است که تمامی تشکلات مخالف باید از بهانه‌تراشی و انجام اقدامات تحریک آمیز از جمله استفاده از سلاح شیمیایی برای تجاوز خارجی دست بردارند. از سویی وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، کشورش به تلاش‌های خود در راستای حمایت و احترام به حاکمیت سوریه ادامه خواهد داد.
در چنین شرایطی نیوزویک نوشت: آمریکا برای پایان جنگ سوریه به ایران و روسیه نیاز دارد. نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، به نقل از کارشناسان سیاسی نوشت که این حمله نمی‌تواند منجر به پایان جنگ سوریه شود، مگر اینکه ایالات متحده یک راهبرد تدوین کرده و برای خود زمینه مشترکی با روسیه و ایران بیابد. در گزارش نیوزویک آمده است که ایالات متحده از طریق تلاش برای مقابله با موفقیت نظامی روسیه در سوریه و پیگیری یک رویکرد انزواگرایانه – و نه دیپلماتیک – در مقابل نفوذ فزاینده ایران، شاید تاکنون توانسته باشد موضع خود به عنوان یک میانجی منطقه‌ای را تقویت کند اما بدون تداوم تلاش برای مذاکرات، حملات محدود ترامپ به سوریه نمی‌تواند موجب مهار بشار اسد شود و فشار کمتری بر شرکای روسی و ایرانی آن اعمال خواهد کرد. در این حال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا می‌گوید مبنای مشترک آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه، ایجاد بازدارندگی در برابر استفاده‌های احتمالی آینده از سلاح شیمیایی بود و امید است که دولت سوریه، پیام این حمله را گرفته باشد. وی چند روز پس از حمله موشکی مشترک کشورش، فرانسه و انگلیس به سوریه، از قانونی بودن این اقدام حمایت کرد. همزمان مقام‌های نظامی و دولتی آمریکا فاش کردند که وزیر دفاع آمریکا از رئیس جمهور خواسته بود تا پیش از حملات موشکی به سوریه مجوز لازم را از کنگره کسب کند.
واکنش اروپا
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوهای سوری-سوری را تنها راه حل برای پایان دادن به جنگ سوریه خواند. «فدریکا موگرینی» در سخنانی در پارلمان اروپا تأکید کرد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. وی در نشستی در پارلمان اروپا ادعاهای تأییدنشده درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را تکرار کرد و آن را کاملاً غیرقابل قبول خواند. موگرینی گفت: نکته اصلی در اینجا این است که تنها راه حل کاربردی و ممکن برای جنگ سوریه، راه حل سیاسی است و بعد از هفت سال، شکی در این مورد وجود ندارد. وی همچنین از همه طرف‌ها خواست سوری‌ها را به سمت میز مذاکرات و آغاز گفت‌وگوهای معنادار هدایت کنند. رئیس پارلمان اروپا هم گفت که باید در زمینه صلح و دیپلماسی هر چه بیشتر در سوریه تلاش شود. «آنتونی تایانی» اعلام کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند پلی میان روسیه و آمریکا ایجاد کند. وی در این مورد گفت: حمله‌ای علیه تسلیحات شیمیایی در سوریه صورت گرفت و اکنون ما باید برای مذاکره، صلح و دیپلماسی هر چه بیشتر در سوریه تلاش کنیم و باید ایران، عربستان و ترکیه را ترغیب کنیم تا در جهت صلح به توافق روی بیاورند. این درحالی است که رئیس شورای اروپایی گفت، حملات هوایی سه‌گانه در سوریه “لازم، مناسب و بازدارنده” بود! دونالد تاسک مدعی شد: حملات اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه لازم و مناسب بود و به عنوان بازدارنده‌ای برای استفاده آتی از تسلیحات شیمیایی عمل کرد! خبر دیگر اینکه فرستاده سازمان ملل به سوریه دیروز وارد آنکارا شد و بعد از آن به تهران و مسکو سفر می‌کند. استفان دی‌میستورا گفت که بعد از پایان سفرش به ترکیه به مسکو و تهران نیز سفر خواهد کرد. هدف وی از این سفرها تلاش برای احیای روند سیاسی سوریه است. در چنین شرایطی مشاور ارشد رئیس‌جمهوری سوریه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش واشنگتن برای جایگزینی نیروی عرب با نیروهای آمریکایی در سوریه، متذکر شد که حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است.
سایر تحولات
مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد، روند انسانی خارج کردن غیرنظامیان، شورشیان و خانواده‌های آنها از غوطه شرقی پایان یافت. یوری یفچنکو، رئیس مرکز حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت، نمایندگان این مرکز در نشست با مقامات امنیتی سوریه روند انسانی بی‌سابقه برای خارج کردن غیرنظامیان، شورشیان مسلح و خانواده‌های آنها که اجرا شد را مورد بررسی قرار دادند. وی گفت، اوضاع در غوطه شرقی آرام و زندگی عادی در جریان است و به لطف تلاش‌های مرکز آشتی روسیه در سوریه و دولت این کشور بیش از ۶۰ هزار تن از اردوگاه‌های آوارگان به منازل خود بازگردانده شدند. در خبری دیگر منابعی در سوریه از کشف گور جمعی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی دمشق خبر دادند. این گور شامل ۳۰ جسد است. اجساد این قربانیان به منظور تعیین هویتشان در بیمارستان‌های محلی کالبد شکافی خواهد شد. خبر دیگر اینکه رئیس جمهوری الجزایر سالروز استقلال سوریه را به بشار اسد تبریک گفت. عبدالعزیز بوتفلیقه، در پیامی هفتاد و دومین سالروز استقلال سوریه را به بشار اسد، همتای سوری خود تبریک گفت و برقراری دوباره امنیت و صلح و از سرگیری توسعه و آبادانی را برای سوریه جنگ‌زده آرزو کرد. رهبر کره شمالی هم به رئیس جمهوری سوریه به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد استقلال سوریه تبریک گفت و بر همبستگی خود با این کشور تاکید کرد. کیم جونگ اون، در پیام تبریک به بشار اسد، اعلام کرد: برای من مایه خرسندی است که دولت دوست شما و ملتتان موفقیت‌های بزرگی را در نبرد برای حفظ امنیت و استقلال کشورتان تحت رهبری درست شما رقم می‌زنند.

نظر شما