شناسهٔ خبر: 25041803 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش رضازاده به سخنان رییس فدراسیون وزنه برداری:

مرادی کاهش سهمیه المپیک را شخصی جلوه ندهد

تهران - ایرنا - «حسین رضازاده» دارنده مدال طلای دسته فوق سنگین وزنه برداری جهان و المپیک گفت: کاهش سهمیه های المپیکی ایران موضوعی ملی است و رییس فدراسیون نباید این امر را شخصی جلوه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، فدراسیون بین المللی وزنه برداری در تازه ترین تصمیم خود برای مبارزه با دوپینگ، به کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس را که طی سال های 2008 تا 2020 دارای 20 مورد تخلف دوپینگ یا بیشتر بودند را در بازی های المپیک 2020 توکیو فقط 2 سهیمه (یک مرد و یک زن) داده است.
در همین حال کشورهایی که دارای 10 مورد تخلف دوپینگ و یا بیشتر باشند، دارای چهار سهمیه (2 مرد و 2 زن) هستند که شامل برخی کشورها همچون بلغارستان و ایران خواهد شد.
علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری در این خصوص گفته بود که 10 مورد تخلف دوپینگ ایران مربوط به مسوولان گذشته فدراسیون است که در این خصوص شفاف سازی نکرده اند و هیچ کس از این موضوع مطلع نبود و ندانم کاری های قبلی را اکنون ما باید پاسخ دهیم.
«حسین رضازاده» که آذر ماه سال 88 به عنوان سرپرست و در سال 89 به مدت حدود 5 سال ریاست این فدراسیون را برعهده داشت، در واکنش به این سخنان، روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: فدراسیون بین المللی وزنه برداری تخلفات دوپینگ کشورها را از سال 2008 میلادی بررسی کرده و این در حالی است که در سال 2008 رییس فدراسیون «بهرام افشارزاده» بود و چنانچه فدراسیون بین المللی موارد دوپینگ را از سال 2004 و در زمان ریاست علی مرادی بررسی می کرد، تعداد دوپینگی های ایران خیلی بیشتر بود.
وی اظهار داشت: در زمان ریاست علی مرادی قبل از سال2006 همه به خاطر دارند که با دوپینگ 9 ملی پوش ایران، چه مشکلاتی برای وزنه برداری ایران حاصل شد و حتی قبل از آن نیز 2 یا 3 نفر دیگر دوپینگ می کردند و حتی در مسابقات جهانی کارگری نیز در دوره او شاهد تخلفات دوپینگ بودیم و در دوره فعلی ریاستش نیز در رده نوجوانان یک مورد دوپینگ داشتیم و حال اگر فدراسیون بین المللی از سال 2004 موضوع را بررسی می کرد، آیا علی مرادی دوباره این حرف را می زد؟
رضازاده با اشاره به دوپینگ چهار وزنه بردار نوجوان ایران در رقابت های سال 2014 قهرمانی آسیا در تایلند و در زمان ریاست وی در فدراسیون گفت: در آن زمان با اعمال نفوذ برخی، مساله دوپینگ را برای کشورمان رقم زدند اما اکنون با توجه به کاهش سهمیه المپیکی ایران، مسایل را نباید شخصی کنیم و باید این موضوع را منطقی پیگیری کرد.
رییس اسبق فدراسیون وزنه برداری با اشاره به اینکه کاهش سهمیه وزنه برداری در المپیک خارج از قدرت فدراسیون بین المللی است، یادآور شد: کمیته بین المللی المپیک به دلیل افزایش دوپینگ در وزنه برداری و برخی رشته های دیگر، اقدام به کاهش سهمیه های المپیکی آنها کرده و به دلیل مدال آوری وزنه برداری و کشتی این امر برای ورزش کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به خطر تهدید حذف وزنه برداری از بازی های المپیک تصریح کرد: بر همین اساس هیات رییسه فدراسیون بین المللی در جلسه ای با مسوولان کمیته بین المللی المپیک به این نتیجه رسیدند که کاهش سهمیه های المپیک باید برای همه کشورها یکسان باشد و بر همین اساس توزیع سهمیه ها با توجه به تعداد دوپینگی های هر کشور از سال 2008 مورد بررسی قرار گرفت.
رکوردار حرکت دو ضرب دسته فوق سنگین جهان ادامه داد: فدراسیون بین المللی المپیک از این پس سهمیه های المپیک را با توجه به موارد دوپینگ کشورها در همه رده های سنی و در مسابقات مختلف در فاصله زمانی سه دوره بازی های المپیک بررسی و توزیع خواهد کرد. برای مثال برای بازی های المپیک 2024 پاریس، سه دوره بازی های المپیک 2020 توکیو، 2016 ریو و 2012 لندن بررسی می شود و این برنامه جدی برای مقابله با دوپینگ است.
وی با اشاره به اینکه کاهش سهمیه وزنه برداری در المپیک به ضرر ورزش ایران تمام خواهد شد، تصریح کرد: کمیته بین المللی المپیک متاسفانه به غیر از وزنه برداری در رشته کشتی که کشورمان مدال آور است نیز ورود کرده اما باید توجه کنیم که این موضوع برای همه کشورهای جهان یکسان است به طوری که فدراسیون بین المللی المپیک در سال 2017 اقدام به تعلیق 9 کشور صاحب عنوان در وزنه برداری جهان کرد.
رضازاده با اشاره به سفر روز پنجشنبه خود به ازبکستان برای حضور در جلسه کنفدراسیون وزنه برداری آسیا یادآور شد: به طور حتم یکی از موضوعات جلسه، بحث کاهش سهمیه های المپیکی خواهد بود.
دارنده 2 مدال طلای بازی های المپیک در خصوص رایزنی مسوولان ورزش کشورمان برای تجدید نظر در تعداد سهمیه کشورمان گفت: هر چند به نظر می رسد تجدید نظر در تصمیم اتخاذ شده توسط فدراسیون بین المللی سخت باشد اما مسوولان ورزش کشورمان باید پیگیری خودشان را داشته باشند به هر حال این تصمیم برای همه کشورهای عضو یکسان است.

*برنامه ریزی برای حضور در انتخابات فدراسیون
وی در خصوص برنامه های خود نیز گفت: من کارمند وزارت ورزش هستم و یک سال دیگر به زمان انتخابات فدراسیون وزنه برداری باقی مانده و به نظر می رسد که اهالی وزنه برداری از عملکرد فدراسیون ناراضی هستند و فضای خوبی اکنون در این رشته وجود ندارد.
رضازاده بیان داشت: بسیاری از منتقدین در زمان من اکنون به منتقد رییس فعلی فدراسیون تبدیل شده اند و در آن زمان به ما انتقاد می کردند که چرا به رده های سنی پایه توجه نمی کنیم اما اکنون بسیاری از نفراتی که مدال های جهانی و المپیک می گیرند در زمان من پرورش یافته اند، اما در این دوره چند وزنه بردار از رده های پایین به تیم ملی بزرگسالان معرفی شده اند؟
وزنه بردار اسبق تیم ملی ایران خاطرنشان کرد: طی 6 سالی که در فدراسیون بودم، برخی منتقدین و مسوولان فعلی فدراسیون در طول هفته مصاحبه های زیادی را علیه من انجام می دادند و من کار خودم را انجام می دادم و کارنامه من نیز مشخص است و از سوی دیگر دوست دارم که یک بار دیگر بتوانم به وزنه برداری خدمت کنم.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به راه اندازی وزنه برداری زنان در کشورمان تصریح کرد: البته لباس بانوان وزنه بردار باید به تایید معاونت بانوان وزارت ورزش و شورای برون مرزی برسد و دقیقا نمی دانم چه لباسی برای آنان طراحی شده است. در زمانی که من بودم چند مدل لباس طراحی شد که به آن ایراد گرفتند.
رضازاده با اعلام اینکه برای بانوان وزنه بردار مربی نداریم، گفت: این بخش نیازمند مربی با تجربه ای است تا بتوانیم حداقل برای دوره های بعدی بازی های آسیایی مدال کسب کنیم و از سوی دیگر این ظرفیت در بانوان کشورمان در صورت مهیا شدن امکانات و زیرساخت ها وجود دارد تا در رقابت های بین المللی هم صاحب عناوین قابل توجه شوند.
ورزشی**1067**1597

نظر شما