شناسهٔ خبر: 25005830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خيز فرانسه براي حمايت از تروريست هاي مستقر در ادلب

هنوز يک روز از حملات موشکي امريکا، انگليس و فرانسه به سوريه نگذشته است که وزير امور خارجه فرانسه در مورد سرنوشت تروريست هاي مستقر در ادلب به بهانه وقوع فاجعه انساني در آنجا ابراز نگراني کرد.

صاحب‌خبر -

خيز فرانسه براي حمايت از تروريست هاي مستقر در ادلب

ژان ایو لودریان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لو ژورنال دو دیمانش گفت خطر وقوع فاجعه انسانی جدید در سوریه وجود دارد و سرنوشت ادلب باید از طریق روند سیاسی که خلع سلاح شبه نظامیان را تضمین کند، مشخص شود.
وزير امور خارجه فرانسه افزود استان ادلب در حال حاضر دو میلیون نفر جمعیت دارد که صدها هزار سوری پس از آنکه ارتش سوریه مناطق مختلف تحت اشغال گروههای مخالف دولت را آزاد کرده است، به استان ادلب منتقل شدند.
استان ادلب در شمال غرب سوریه در حال حاضر محل استقرار بيشتر گروههاي ترويستي از جمله داعش، النصره، جيش الاسلام فيلق الرحمان ودهها گروه تروريستي ديگر است که پس از پيروزي هاي ارتش سوريه يا توافق آتش بس به اين منطقه منتقل شده اند.
با توجه به اينکه دمشق  اعلام کرده است که همه خاک سوريه را از کنترل تروريست ها خارج خواهد کرد و با آزادسازي غوطه شرقي و تحکيم و تثبيت امنيت در مرکز، اين فرصت براي ارتش سوريه فراهم شده که بر پيشروي به سوي مرزها متمرکز شود و به احتمال زياد ادلب هدف بعدي خواهد بود و از اين رو موضع گيري وزير امور خارجه فرانسه را مي توان پيش دستي پاريس براي حفظ توان تروريست ها ارزيابي کرد.
از سويي با توجه به اين موضع گيري وزير امور خارجه فرانسه مي توان درک کرد که حمله اخير امريکا، فرنسه وانگليس به دمشق با هدف حمايت از گروههاي تروريستي وکاهش توان رزمي ارتش سوريه براي ادامه پيشروي به سوي ادلب بوده است.
بر اين مبنا مي توان حدس زد که اتهام زني عليه نيروهاي سوري در خصوص استفاده از تسليحات شيميايي  در غوطه شرقي، سناريويي براي حمايت از تروريست ها بوده و وزير امور خارجه فرانسه از هم اکنون با هشدار در مورد ادلب اين پيام را مي دهد که بار ديگر هم مي توانيم چنين سناريوهايي را عليه دمشق اجرا و به سوريه حمله کنيم. و اين احتمال دور از ذهن نيست چرا که سال گذشته پس از آزادسازي حلب، امريکا بر اساس سناريوسازي حمله شيميايي در خان شيخون به سوريه حمله کرد. امريکا پس از آزادسازي غوطه شرقي هم بامداد روز شنبه به همراه انگليس وفرانسه  بر اساس سناريوسازي حمله شيميايي به دوما،  اين حمله را تکرار کرد بنابر اين مي توان حدس زد در جريان آزادسازي ادلب نيز اين سناريو سازي متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح شيميايي تکرار شود.  
با اين شرايط اکنون مي توان حمايت امريکا، انگليس و فرانسه از گروههاي تروريستي و تلاش آنها براي حفظ تروريست ها و ادامه جنگ و کشتار سوري ها را بر اساس بهانه ها وسناريوهاي ساختگي، آشکارا ديد.
سوال اينجاست که اگر اين گروههاي تروريستي در فرانسه يا انگليس فعال بودند و بخش هايي از خاک اين دو کشور را به اشغال خود در مي آوردند لندن و پاريس چه اقداماتي مي کردند؟ 
 
------------------------------------------------
رضا محمدمراد
 

نظر شما