شناسهٔ خبر: 24946602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت مشروط «اسامة النجیفی» از نخست‌وزیری مجدد «حیدر العبادی»

معاون اهل سنت رئیس‌جمهور عراق از حمایت مشروط ائتلافش از نخست‌وزیری مجدد «حیدر العبادی» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسامة النجیفی» معاون رئیس جمهور عراق و رهبر ائتلاف انتخاباتی«القرار العراقی» در مصاحبه اختصاصی با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن از ضرورت توسعه روابط میان بغداد و ریاض سخن گفت و خواستار توسعه روابط دو طرف در عرصه‌های مختلف شد.

وی در این مصاحبه به اوضاع داخلی عراق به ویژه تدارکات جاری برای برگزاری انتخابات در 12 می آینده (22 اردیبهشت) پرداخت و از حمایت مشروط ائتلافش از نخست‌وزیری مجدد «حیدر العبادی» سخن گفت.

النجیفی در پاسخ به این سوال که چرا پس از دیدار اخیرش با «سید عمار الحکیم» رئیس جریان «حکمت ملی»، اعلام کرد که مخالف اکثریت سیاسی است، گفت: اکثریت سیاسی در شرایطی یک اصطلاح و اصل طبیعی به شمار می‌رود که در کشوری با معیارهای دموکراتیک صحیح طرح شود. هنوز در عراق، فاصله زیادی بین آنچه که مطلوب است تا آنچه که هست، وجود دارد. در عراق اپوزیسیون حمایت نمی‌شود و این امر موجب می‌شود که مفهوم اکثریت سیاسی که برخی طرف‌ها منادی آن هستند، مقدمه‌ای برای انفرادی عمل کردن باشد. زیرا در واقع به معنای اکثریت شیعه با حاشیه‌هایی سنی و کردی خواهد بود و این به منزله دیکتاتوری تحت تحت لوای اصطلاح اکثریت سیاسی است. در عراق هنوز ما با یکدیگر اختلاف داریم و به مرحله دیگری نیاز داریم که شرایط فراهم‌تر شود و حکومتی دموکراتیک با اکثریت سیاسی و اقلیت اپوزیسیون تشکیل شود تا هر یک بر اساس قواعد دموکراتیک و قانونی در عرصه سیاسی بازی کنند. اما شرایط لازم برای این امر، هنوز مهیا نشده است.

وی افزود که در شرایط کنونی بهتر است که مشارکت‌هایی قوی در حکومت شکل گیرد نه صوری. وقتی به تجربه دولت پیشین (اشاره به دولت «نوری المالکی»)، نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تجربه سیاهی بوده اما در دوره دولت کنونی شرایط خیلی فرق کرد و به نسبت اوضاع در برخی پرونده‌ها بهتر شد و امید است که این بهبود روز به روز افزایش یابد.

رئیس ائتلاف القرار العربی گفت که به نتایج ائتلافش در انتخابات آتی امیداور است زیرا در این ائتلاف، کادرهای جوان و جدید معرفی شده‌اند و وی با وجود کلیه چالش‌ها در عرصه سیاسی و انتخاباتی، منتظر نتایج خوب است.

وی درباره امکان واگذاری پست ریاست‌جمهوری عراق به اهل سنت و واگذاری پست ریاست پارلمان به کردها نیز گفت: ابتدا باید جایگاه رئیس‌جمهور به این پست بازگردد. زیرا این جایگاه اکنون متاسفانه مفقود است با اینکه رئیس‌جمهور آخرین رکن قوه مقننه به شمار می‌رود. بله در چنین صورتی می توان به این مسئله فکر کرد که پست ریاست‌جمهوری به اهل سنت برسد و این درست است که رهبران سنی به دنبال این پست هستند به ویژه که عراق در محیطی عربی قرار دارد.اما پست بدون اختیارات چه فایده‌ای دارد. این پست اختیارات زیادی دارد اما عملا هیچ یک از این اختیارات نمی‌تواند مورد استفاده قرار دارد گویی که این خواست وجود دارد که پست ریاست‌جمهوری در کشور صوری باشد.

النجیفی در پاسخ به این سوال که چه طرف‌هایی به ائتلاف او نزدیک هستند، گفت: برخی گروه‌های سیاسی در رویکرد و شیوه به ائتلاف القرار العراقی نزدیکترند. ما توافقهایی با کردها به ویژه حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی»  و نیز ائتلاف «برهم صالح» داریم. در میان گروه‌های شیعی نیز، حکیم، مقتدی صدر و العبادی به ما نزدیک‌ترند.

معاون رئیس‌جمهور عراق در ادامه تاکید کرد که از نخست‌وزیری مجدد العبادی حمایت خواهد کرد اما به طور مشروط.

وی افزود: ما برنامه‌ کاری مشخص و شفاف و مشارکت سیاسی حقیقی می‌خواهیم و العبادی یک شریک احتمالی است. درباره سایر شخصیت‌ها مثل الحکیم و الصدر نیز همین امر صادق است.

انتهای پیام/م

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما