شناسهٔ خبر: 24714351 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیاست خارجی آمریکا در دست جنگ طلبان

روزنامه فرانسوی نوشت: دونالد ترامپ‏، رئیس جمهوری آمریکا، سیاست خارجی این کشور را به جنگ طلبان می‌سپارد.

صاحب‌خبر -

سياست خارجي آمريکا در دست جنگ طلبانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسه زبان لوریان لوژور‏، دونالد ترامپ‏ اکنون آماده است جنگ را در سه جبهه آغاز کند. این اظهار نظری است که رئیس شورای روابط خارجی آمریکا بیان کرده است.
پس از نخستین سال حضور دونالد ترامپ‏ در کاخ سفید که با خروج آمریکا از چندین قرارداد بین‌المللی مهم همراه بوده است، سال ۲۰۱۸ به نظر می‌رسد که تغییر خصمانه را به خود گرفته باشد. با این توضیح که رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا در تصمیماتی پشت سر هم از یک سو، کابوس جنگ تجاری با چین را مطرح کرده و از سوی دیگر تصمیم گرفته است افراد تندرویی مانند جان بولتن را که فردی بسیار افراطی است به عنوان مشاور امنیت ملی، در کنار خود داشته باشد. شاید هدف دونالد ترامپ‏ از این کار این است که می‌خواهد با پیونگ یانگ پنجه در پنجه اندازد.

ترامپ‏ آمادگی جنگ در سه جبهه را دارد
رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی در همین باره می‌گوید دونالد ترامپ‏ اکنون آماده است در سه جبهه با روسیه، چین، ایران و کره شمالی جنگ کند: جنگ سیاسی‏، جنگ اقتصادی و تجاری و جنگ واقعی.
این دیپلمات سابق می‌گوید این مقطع بسیار خطرناکی از تاریخ آمریکاست و علت خطرناک بودن این مسئله نیز به خود ما بر می‌گردد.
جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، گروه دونالد ترامپ‏ را تکمیل و با این تصمیم، ترامپ، تیمش را کاملا ترمیم کرد. بدین ترتیب که مک مستر برکنار شد. قبل از وی دینال پاول، دستیار مک مستر برکنار شده بود و بعد هم نوبت به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، رسید.
این سه نفر بر اساس یک اصطلاح رایج در محافل دیپلماتیک واشنگتن، جزو معدود عقلای دولت ترامپ بودند که مواظب بودند جلوی ندانم کاری‌های ترامپ «کودک» را بگیرند.
انتخاب مایک پمپئو، گزینه دونالد ترامپ‏ برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا، باعث هراس بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی و راهبردی شده است. این ناظران انتخاب مایک پمپئو را نشانه بازگشت به سیاست‌ها و شیوه‌های رفتاری زمان جرج بوش می‌دانند.
مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، حمایت خود را از شیوه‌های بازجویی که به نوعی شبیه شکنجه است اعلام کرده است. وی در گذشته نیز سخنانی تبعیض آمیز علیه مسلمانان آمریکایی، زنان و جامعه همجنس‌گرایان بر زبان آورده است. این واقعیتی است که سازمان دیده بان حقوق بشر نیز به آن اشاره کرده است و در نامه‌ای خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا از آن‌ها خواسته است به این فرد رای اعتماد ندهند.
از طرف دیگر روی کار آمدن فردی مانند جینا هاسپل به سمت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، با آن گذشته جنجال برانگیزی که در ارتباط با برنامه شکنجه‌ها بعد از عملیات ۱۱ سپتامبر داشته، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

انتصاب جان بولتون، تندروترین تندروها، حتی جناح راست آمریکا را نیز نگران کرده است
به هر حال، جان بولتون هیچ ابهامی را در این خصوص باقی نگذاشته است: او به عنوان یکی از حامیان " جنگ‌های پیشگیرانه "، هرگز از حمله عراق با وجود پیامد‌های ناگوار این حمله برای منطقه و آمریکا حتی ۱۵ سال بعد از آن، هرگز پیشمان نیست. این دیپلمات درباره کره شمالی نیز بر این باور است که بدون فوت وقت به این کشور باید حمله نظامی کرد.
کالین کال و جان ولفستال، دیگر اعضای سابق تیم اوباما، در سیاست خارجی بر این باور هستند که جان بولتن تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند و در همین راستا این رویکرد جنگی طلبی که اکنون دولت دونالد ترامپ‏ به خود گرفته است محکوم می‌کنند.

بولتون درحال تکرار نقش خود در جنگ عراق است
کالین کال مشاور معاون رییس جمهور سابق آمریکا در امور امنیت ملی گفت: در حال حاضر نگرانی‌های جدی و واقعی درباره جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید وجود دارد. بولتون کسی است که عراق را یک تهدید قریب الوقوع و حیاتی جلوه داد و اکنون نیز درحال پیگیری این مسئله درباره دیگر کشورهاست.
به گزارش ام اس ان بی سی، کال پیش از این در توییتی از انتصاب قریب الوقوع جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برکناری هربرت مک مستر از این سمت خبر داده بود در گفتگو با ام اس ان بی سی در اشاره به مطلبی که اخیرا در فارن پالیسی نوشته و طی آن جان بولتون را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا توصیف کرده است، گفت: من قصد سیاه نمایی درباره بولتون ندارم و فقط واقعیت را گفته ام. در حال حاضر نگرانی‌های واقعی درباره بولتون وجود دارد. سابقه اقدامات فردی مانند بولتون به جنگ عراق باز می‌گردد. رویکرد و شیوه عملکرد وی بزرگنمایی تهدید‌ها است و استفاده از اطلاعات ضد و نقیض و بی پایه و اساس برای قریب الوقوع و جدی جلوه دادن تهدید، رد کردن دیپلماسی و جلوه دادن اقدام نظامی از جمله اقدام نظامی پیش دستانه به عنوان تنها گزینه موجود و اقدام برای تغییر رژیم است. این نقشی است که بولتون در دولت بوش درباره عراق ایفا کرده است و اکنون نیز این گزینه را پیگیری می‌کند.

استقبال گسترده محافل اسرائیلی از معرفی جان بولتون
شبکه المیادین گزارش داد: مقامات رژیم صهیونیستی از تعیین جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، استقبال و به سرعت رضایت خود را از این مسئله ابراز کردند.
ایالییت شاکید وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی گفت: «جان بولتون دوست واقعی اسرائیل است. او نگاه بسیار مشابه به دیدگاه بنیامین نتانیاهو به ویژه در دو مسئله فلسطین و ایران دارد.»
در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که مقامات اسرائیلی به قدردانی و تمجید از تصمیم دونالد ترامپ و شخصیت جان بولتون سرگرم هستند، محافل اسرائیلی ابراز عقیده کردند بولتون، تیمی را کامل کرد که بیشترین مخالفت را با توافق با ایران دارد.
خبرنگار کانال دهم تلویزیون اسرائیل هم گفت: «جان بولتون بر خلاف مک مستر بسیار تندروست. او به هیچ وجه به راه حل تشکیل دو کشور باور ندارد.»
در ادامه گزارش شبکه المیادین آمده است: جشنی که اسرائیلی‌ها برای معرفی بولتون گرفته اند با هشدار‌های تحلیلگران این رژیم روبرو شد. این تحلیلگران به فرماندهان امنیتی اسرائیل توصیه کردند پناهگاه‌ها را آماده کنند، زیرا اسرائیل ممکن است در نتیجه یک رفتار نامتوازن و غیرمنتظره دونالد ترامپ و معاونانش، درگیر جنگ شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا نباید طرفدار هیچ نوع ایدئولوژی باشد
روزنامه نگار مقیم قاهره در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه گفت: فقط دو نفر یعنی پل ولفوویتس و ریچارد پرل باقی مانده اند تا در برابر کامل شدن گروه محافظه کاران جدید در کاخ سفید مانند شرایط دولت جرج بوش پسر در سال ۲۰۰۳ باشیم. بدون شک راستگرایان افراطی به کاخ سفید بازگشتند. دونالد ترامپ با توجه به اتفاق نظر در کابینه اش می‌تواند تصمیمات زیادی اتخاذ کند. مشکل در معرفی جان بولتون آن است که مشاور امنیت ملی آمریکا نباید طرفدار هیچ نوع ایدئولوژی باشد و چند مسیر مختلف را پیش پای رئیس جمهور قرار دهد. اما ما اکنون با مشاور امنیت ملی در کاخ سفید روبرو هستیم که این ویژگی را ندارد. به اعتقاد من، پرونده کره شمالی در صحنه داخلی آمریکا با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. بولتون از ترامپ می‌خواهد کره شمالی همه بخش‌های برنامه هسته‌ای خود را مانند لیبی در سال ۲۰۰۴، به آمریکا تحویل دهد. به اعتقاد من، چنین اقدامی غیرممکن است. کره شمالی هرگز در چنین مسیری حرکت نخواهد کرد.

نظر شما