شناسهٔ خبر: 24709109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دیپلماسی نوروزی، عامل وفاق مردم حدود ۲۰ کشور جهان

نوروز، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر بااول فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات دیپلماسی نوروزی،عامل وفاق مردم حدود 20 کشور جهانایران، نوروز را جشن می‌گیرند.

در کشورهای ایران و افغانستان نوروز، آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها یعنی تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردمان آن جشن را برپا می‌کنند.

در شرایط کنونی که جهان به سوی تفرقه می رود تکیه بر اشتراکات فرهنگی می تواند حلقه وصل ملت های مختلف باشد و نوروز، بهاری ترین بهانه برای وحدت و وفاق بین حدود 20کشور جهان است.

با چنین رویکردی امسال نخستین جشن‌های نوروزگاه ایران در آرامگاه فردوسی مشهد و همچنین 27منطقه و بناهای تاریخی در شهرستان های خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می گوید: نوروزگاه در حقیقت جلوه‌ آیین‌های نوروزی، برگزاری موسیقی محلی و مقامی، معرفی آداب و رسوم و سنن نوروزی همراه با مردم‌شناسی، جشنواره غذاهای سنتی، پوشاک محلی و بازی‌های آیینی و بومی است که با هدف آشنایی و معرفی آن به مردم برگزار می شود.

ابوالفضل مکرمی فر گفت: شهرستان های گناباد، درگز، نیشابور، سبزوار، تربت جام، خواف، کلات، طرقبه و شاندیز و خانه ملک، موزه بزرگ خراسان، نمایشگاه بین‌المللی مشهد در کنار آرامگاه فردوسی برگزار کننده جشن های نوروزگاه در استان هستند.

در قالب جشن نوروزگاه در آرامگاه فردوسی برنامه های مختلفی از جمله نوروزخوانی، شاهنامه خوانی، مراسم آیینی نوروز، ورزش‌های باستانی، و مراسم آیین اسب چوبی برای زنده کردن فرهنگ کهن فارسی برگزار می شود.

آیین سنتی اسب چوبی یکی از رقص های محلی منطقه سبزوار بزرگ است که از شهرت زیادی در میان شهرهای خراسان و حتی در ایران برخوردار است.

 اسب چوبی نمادی از شخصیت منفور در پوشش حكومت مغول است كه همیشه در پایان مغلوب میشودو مردم این نابودی را جشن می گیرند.

بر این اساس، گسترش فرهنگ سربداران از منطقه شمال ایران تا مناطق شرقی ، جنوبی و قسمت هایی از كشور روسیه سابق را شامل می شود و اوج گیری گسترش فرهنگی سبزوار در دوران سربداران بوده است.

مبداء آیین زیبای اسب چوبی، سبزوار است اما در شهر های اطراف مثل بردسكن، نیشابور، بیارجمند و حتی تركمنستان و تاجیكستان هم این مراسم اجرا می شود.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه هم، حوزه گردشگری را یکی از مولفه‌های اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران میداند که باید گسترش پیدا کند.

عباس عراقچی در حاشیه آغاز جشن‌های نوروزگاه ایران در آرامگاه فردوسی در توس گفت: معاونت جدید اقتصادی در وزارت امورخارجه  با هدف ترغیب گردشگران برای سفر به ایران ایجاد شده است.

او با اشاره به اینکه نوروز در 12کشور دنیا جشن گرفته میشود گفت:میتوان از نوروز به عنوان یک دیپلماسی فرهنگی برای ارتقاء سطح روابط بین ایران و این کشورها و میلیون ها پارسی زبان بهره مند شد.

معاون رئیس جمهوری هم در سفر به مشهد و در حاشیه آغاز طرح بازپیرایی آرامگاه فردوسی در توس گفت:ایجاد سرعت دو و نیم برابری تولیدشغل در حوزه گردشگری یکی از موضوع های مهم کشور است و امسال باید 173هزار شغل در بخش گردشگری کشور ایجاد شود 

علی اصغر مونسان ورود 5میلیون گردشگر به کشور را در سال بسیار دور از حد پتانسیل ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران برشمرد و افزود:برای افزایش تعداد گردشگران، همکاری های نزدیکی را با شهرداری ها آغاز کرده ایم و قرار است بخش عمده ای از خدمات گردشگری توسط شهرداری ها ایجاد شود.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم دیپلماسی نوروزی مسئولان تا چه حد سبب رونق بخشیدن به گردشگری و افزایش تعداد مسافران و گردشگران ورودی به کشور می شود.

نظر شما